Venter jeg døde snegler i posten?

Jeg blir nervøs! Sneglene ble sendt sent på torsdag, og dem har enda ikke kommet fram.. Jeg vet ikke hvordan disse er pakket.. er kjøpt av en på dette forumet..
Er sneglene såpass hardføre at de klarer å overleve inpakket hos posten så lenge? Det er to eplesnegler og 10+ sandsnegler..
Ja det kan faktisk gå bra hvis de ikke er pakket i vann. Da vil de sansynligvis drukne. Hadde en sending som faktisk tok 11 dager før den kom frem og alle levde faktisk. Så alt håp er ikke ute selv om det kan gå en uke...men det spørs på hvordan de er pakket...Håper det går bra med dine.. Men det lønner seg ikke å sende snegler så sent i uka pga nettopp slike tilfeller at de kan bli liggende på posten i helga.
Huff.. ok.. men det var godt å vite! da krysser jeg fingrene for at de er her i morgen :P
Sneglene kom i posten i dag.
Det luktet FORFERDELIG. De var pakket inn i en vanlig akvariefisk pose, uten vann - inni en konvourlutt.. Pluss en vanntett pose utenpå konvourlutten...
En av eplesneglene var knust.
Resten av sneglene ser ut som de er hele (20 sandsnegler og en eplesnegle), men ingen beveger seg..
Hva gjør jeg nå?!
Hvem i all verden pakker sneglene så idiotisk . De må da skjønne at dette ikke går bra. Ta kontakt med de som sendte deg sneglene og krev å få nye for dette er ikke pakking som er tilfredsstillende. Snegler kan ikke sendes i konvolutt , de må pakkes i kartong som tåler en trøkk. Så skal det ikke brukes vann men bare fuktet papir. Dette er jo også for å ta hensyn til evt lekkasje for da blir du erstatningsansvarlig for evt ødelagt post. Jeg pakker mine i fuktet papir og legger de i en pose men serviett og bobleplast utenpå. Så avispapir i tykt lag og så ned i en melkekartong. Funker som bare det.
Men krev å få nye snegler...
Når det lukter forferdelig så tyder det på at de er døde.
Skjønner det du sier, og skal kontakte! Takk for at du bekrefter min tanke, hehe.

Men, greit - det lukter forferdelig - og det har vel kanskje noe å gjøre med at jeg ser hele innmaten av den gule eplesneglen (!!!)..
Men jeg har jo fortsatt håp!
Er det ikke ganske vanlig for snegler å holde seg inni skallet ganske lenge før dem viser livstegn?
det var dårlig pakket ja. håper du får nye snegler for de som dør.

de som er hele hadde jeg lagt i en isboks med vann i og ventet. selv med god pakking kan snegler være litt "bedøvet" en stund. nå lukter det jo sikkert pyton av alle sneglene pga den knuste så å sniffe seg frem til hvem som er virkelig døde kan kanskje være vanskelig?

sandsneglene kan jo i allefall ha en liten sjangs.
Riktig.. det er umulig å lukte seg frem til hvem som lever eller ikke. Den gule eplesneglen (eller flere) har forpestet alt..

Ja, jeg håper det er liv i noen ihvertfal! De ligger nå i ca 5 liter vann, 23 grader..
Den lilla eplesneglen ser 100% uskadet ut *krysse fingre*...
Ronny-André
Skjønner det du sier, og skal kontakte! Takk for at du bekrefter min tanke, hehe. Men, greit - det lukter forferdelig - og det har vel kanskje noe å gjøre med at jeg ser hele innmaten av den gule eplesneglen (!!!).. Men jeg har jo fortsatt håp! Er det ikke ganske vanlig for snegler å holde seg inni skallet ganske lenge før dem viser livstegn?

Hvis det lukter så er den død og ingenting å gjøre med. Er det en som er hel da? hvis det ikke lukter av den så kan den være i live men lukter det så er den ferdig. Sandsneglene kan du jo legge i vann og se om noen begynner å krype. Får håpe den lilla klarer seg da. Prøv å dra litt i døra for å se om den trekker den til seg, gjør den det er den i live.
Ja, fikk som sagt 2 eplesnegler og 20 sandsnegler.. sandsneglene ser greie ut.. bare den ene eplesneglen var knust...
Er vanskelig å lukte, da jeg kjenner lukten overalt akkurat nå! hehe.. forferdelig luft, fysjom..
De ligger i vann.. når bør jeg forvente litt bevegelse?
Ronny-André
Ja, fikk som sagt 2 eplesnegler og 20 sandsnegler.. sandsneglene ser greie ut.. bare den ene eplesneglen var knust... Er vanskelig å lukte, da jeg kjenner lukten overalt akkurat nå! hehe.. forferdelig luft, fysjom.. De ligger i vann.. når bør jeg forvente litt bevegelse?

Prøv å trekk i døra som jeg skrev over...
Ah, sorry.. leste ikke det.. går fort i svingene, hehe..

*teste*..

Hmm.. aldri gjort det før, så jeg vet ikke hva jeg skal si.. Jeg trakk den 2-3 mm ut, og den gikk inn igjen. Jeg vet ikke om dette er friksjon eller at den trekker tilbake... men tilbake gikk den ihvertfal..
Ronny-André
Ah, sorry.. leste ikke det.. går fort i svingene, hehe.. *teste*.. Hmm.. aldri gjort det før, så jeg vet ikke hva jeg skal si.. Jeg trakk den 2-3 mm ut, og den gikk inn igjen. Jeg vet ikke om dette er friksjon eller at den trekker tilbake... men tilbake gikk den ihvertfal..

Du vil merke det hvis det er snegla som gjør det. Prøv igjen og møter du motstand så er den i live. Tvi tvi håper den har berget.
Oioioi!!!! Den lever..
Jeg skulle akkurat til å prøve på nytt, og den gikk ut av seg selv i det jeg tok den nærmere mot lys!
Ronny-André
Oioioi!!!! Den lever.. Jeg skulle akkurat til å prøve på nytt, og den gikk ut av seg selv i det jeg tok den nærmere mot lys! :D

joho jippi ..det var bra ...men klag på pakkingen og den døde snegla...)
Ja, jeg har allerede sendt han klage på mail..
Har ikke skrevet til han dette enda, men om han ikke sender meg nye - og endrer måten han pakker sneglene på - kommer jeg til å skrive på hans annonser hvordan han sender dem!
Det er uansvarlig og rett og slett idioti.

Får se hva det går med sandsneglene da.. og om eplesneglen kvikker til på et skikkelig vis!

Har selvfølgelig lest endel om snegler før jeg kjøpte, men jeg har jo aldri hatt selv - så ingen personlige erfaringer.. Og nå som jeg snakker med snegle-guruen på akvaforum, har du noen raske råd og tips, noe jeg bør tenke på når jeg putter dem i selskapskaret?
Ronny-André
Ja, jeg har allerede sendt han klage på mail.. Har ikke skrevet til han dette enda, men om han ikke sender meg nye - og endrer måten han pakker sneglene på - kommer jeg til å skrive på hans annonser hvordan han sender dem! Det er uansvarlig og rett og slett idioti. Får se hva det går med sandsneglene da.. og om eplesneglen kvikker til på et skikkelig vis! :) Har selvfølgelig lest endel om snegler før jeg kjøpte, men jeg har jo aldri hatt selv - så ingen personlige erfaringer.. Og nå som jeg snakker med snegle-guruen på akvaforum, har du noen raske råd og tips, noe jeg bør tenke på når jeg putter dem i selskapskaret? :)

De bør tilvennes på lik linje som fisk. Ha ikke praktbotia eller andre sneglespisende fisk i karet. Husk at de må mates, gjerne med reke og krabbefor for det styrker skallet. Grøntfor som agurk, kokt gulerot, salat osv. Ha ph på 7 eller mer og gh på 6-10. Temperatur 25-26 grader. Lykke til..)
Du får iallefall forsikre deg om at eventuell ny sending av snegler ikke sendes så sent i uka som den første sendinga gjorde.
Helst sendes sånt en mandag eller tirsdag.
Takk, heidi. Viste dette fra før, men det betrygger veldig å få det bekreftet fra deg

Mona: Ja, dette var noe SELGER fortalte meg i noen av våre første mailer.. så jeg syns det er helt utrolig at han sender dem send på torsdags kveld....

Vil egentlig heller ha pengene tilbake for de døde sneglene, enn nye snegler.. Ikke fordi jeg savner de usle 20-30kronene, men av prinsipp. Hans måte å selge på går ikke..
Fra nå blir det bare en person jeg vil kjøpe snegler hos, og jeg tror vi alle vet hvem ..

Forresten.. eplesneglene var stygge, rett og slett.. Skallet deres ser slitt og grått ut.. de er langt ifra så skinnende og så sterk farge som de jeg ser andre på forumet har. Den har på en måte runde hvit-aktige rundinger over hele skallet..
Får den så mye skade av den reisen, eller betyr det rett og slett at selgeren ikke tar godt nok vare på sneglene ? Tenker på foring, vannverdier, o.l..
De hvite ringene er skallet som forvitrer pga for lav kh og gh i vannet. Selger har sikkert holdt sneglene i surt og bløtt vann, da blir skallet slik.
Sneglene forbruker kh i vannet, som i sin tur senker ph fordi vannets buffer forsvinner. Jo flere snegler, jo mere kh trekkes ut av vannet. Derfor er det lurt å sørge for å tilsette litt KH+ i vannet, og i tillegg sørge for kalsium i kosten til snegler. Mørkt grønne grønnsaker som spinat inneholder mye kalsium. Spesialfôr (tabletter) for snegler, krabber og skalldyr inneholder bl.a. det for at skalldyrene skal kunne bygge et godt og sterkt skall.

For å bygge et sterkt og godt skall må sneglene ha ph på 7 eller litt over 7. Ved ph under 7 over tid vil skallet forvitre og sakte gå i oppløsning, rett og slett.

Som et eksperiment kan du gjøre følgende:
Bor du i nærheten av sjøen, så sank hvite skjell på stranden og vask dem godt. Legg dem i et akvarie med ph under 7, gjemt i en krok om du vil. Etter en tid vil du se at de går i oppløsning, sakte men sikkert forvitrer de og blir borte.
Jeg gjorde dette i et kar en gang, og med få måneders mellomrom måtte jeg fylle på med nye hvite skjell fordi de gikk i oppløsning rett og slett. Kalken i skjellene som oppløses sakte hjelper til en viss grad til å holde kh stabil og dermed holder ph oppe.
Jo høyere kh man har, jo saktere går skjellene i oppløsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap