vil ha råd om kampfisk

jeg har nettop kjøpt en kampfisk en gutt. den bor med 2 sverddrager og 2 platy og 2 siamesisk algeetere i en 60 liters kar går dette bra? noen spesiell for jeg burde gi? er det normalt at de skifter farge sånn fort den skifter farge hele tiden både på slør og kropp er det denne type kampfisk som gjør sånn? jeg vet ikke hvilken type dette er. har hvertfall flott slør bak med frske farger, men plutselig skifter? normalt? tålerden litt strøm på overflaten burde strålen på pumpen være over vann slik at det blir en foss på en måte fra pumten elelr burdestrålen være i vannet? jeg vil gjerne ha råd om denne type fisk og hvordan det burde være for at fisken skal trives mest mulig. har også endel panterp å bunn og har kjøpt ting som fisken kan gjemme seg i
Jeg har ikkje hørt om kampfisk som skifter farge drastisk, men den kan falme litt i fargen. Bare pass på at du ikkje kjøper fisker som er kjent som finne nappere, dette kan gå kraftig ut over kampfiskens fine slør.

Nå vet jeg ikkje hvilke pumpe du har, men normalt sett så pleier pumpens utblåsning å være under vann, litt under vannoverflaten slik at den lager krusninger i vannet, på den måten tar vannet opp oksygen.

Du kan også stille utblåsningen slik at den blåser ned over den ene langveggen, da får du steder med mye strøm og mindre strøm i vannet.
Høres ut som en dårlig kombinasjon med kampfisk og sverddrager i en 60-liter.

Sverddrager er kjent som finnenappere. Dessuten skal de ha minst 120-liters kar. Og siameserne skal ha minst 160 liter.

Så, nei. Jeg tror ikke det går bra.

lyver dyrebutikken da??
rart da for dyrebutikken sa det gikk fint. å ha det sammen. jeg får håpe det går bra.. jeg ser jo at kampfisken reagerer på halen til sverdragen. så jeg tro r det er motsatt at kanpfisken er ute etter sverdragen. men i så fall vis det er sånn så vet jeg ikke hva jeg må gjøre. er jo ikke lenge siden jeghar kjøpt 60 literen. men jeg lurerp å også kan ikke fiskene vende segtil hverandre? når de har bodd i aet aquarium i lengre perioder?? og en ting til er det tegn på at kampfisken trives vis han begynenr å lage sånn skumgreier?
Dyrebutikker sier ofte at det går fint, selv om det ikke går bra. Uansett er det ditt ansvar som akvarist å lære om dyra før du kjøper, ikke bare høre på hva den som selger sier.
Men iallefall, Kampfisk går bra i et kar på 60 liter hvis vannverdiene er riktige. Den går også med platy, og jeg har hatt med sverddragere også. Sverddrageren ble finnenappet, og sverddragere kan også finne på å nappe kampfisken. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller hatt kun platy av flere grunner. Sverddrager og platy kan nemlig krysse seg, sverddragere vil ha større kar, og det der med finnenapping.

Er kampfisken din først ute etter sverddrageren din tror jeg ikke de vil venne seg til hverandre. Den jager den gjerne til den dør. Ene kampfisken min hadde pekt seg ut et spesielt individ i en stim, og ga seg ikke før den var død, de andre lot han være.

Angående det med trivsel og skumredebygging er det delte meninger. Enkelte mener at den trives når den forbereder seg til formering, enkelte mener at den formerer seg uansett, så der må du nesten tenke ut svaret selv. Gir du godt for, har rent vann med rette verdier og stille overflate, kan det godt være et tegn på trivsel!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Wego
Reklame for plussmedlemskap