Regler rundt sikkerhet ved dammen
Jeg har store hagedam planer, men er blitt litt satt tilbake av alle reglene som følger ved dette.
Jeg har inngjerdet tomt, ca. 1mål med to porter i, men gjerdet er ikke over 1.50høyt.
Langs to av sidene er det delvis beplantet med hekk.
Jeg ser imidlertid at det ikke er så mye høye gjerder rundt hos folk flest som har dam, er det slik at det er en mer "sovende" regel?
Tomten vår er skjermet for innsyn til en viss grad, og jeg planlegger dammen der innsynet er minst.
Jeg har sett etter løsninger med sikring nede i dammen, armeringsnett??
Har ikke kapasitet (penger!) til å bytte gjerde langs hele tomta, og ser jo ikke så veldig fint ut med ett gjerde på 1,50m kun rundt dammen!
Hvordan har dere som har dam løst dette??
Ideer mottas med takk
Jeg har inngjerdet tomt, ca. 1mål med to porter i, men gjerdet er ikke over 1.50høyt.
Langs to av sidene er det delvis beplantet med hekk.
Jeg ser imidlertid at det ikke er så mye høye gjerder rundt hos folk flest som har dam, er det slik at det er en mer "sovende" regel?
Tomten vår er skjermet for innsyn til en viss grad, og jeg planlegger dammen der innsynet er minst.
Jeg har sett etter løsninger med sikring nede i dammen, armeringsnett??
Har ikke kapasitet (penger!) til å bytte gjerde langs hele tomta, og ser jo ikke så veldig fint ut med ett gjerde på 1,50m kun rundt dammen!
Hvordan har dere som har dam løst dette??
Ideer mottas med takk
Postet 03.10.09 kl 10:58
Du må jo uansett søke og levere byggemelding til din kommune.
Der kan du ta opp dette problemet og finne ut hva som er nødvendig.
Jeg fikk til svar at jeg skulle følge plan og bygningsloven.
Det er bedre å sikre dette skikkelig først, enn at du må fylle igjen hele dammen etterpå. Eller at det i verste fall skulle skje en ulykke.
Der kan du ta opp dette problemet og finne ut hva som er nødvendig.
Jeg fikk til svar at jeg skulle følge plan og bygningsloven.
Det er bedre å sikre dette skikkelig først, enn at du må fylle igjen hele dammen etterpå. Eller at det i verste fall skulle skje en ulykke.
Postet 03.10.09 kl 11:25
Postet 03.10.09 kl 11:44
Postet 03.10.09 kl 12:13
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med din kommune angående hva de krever av saksbehandling.
Noen som har linker som går direkte på lover og forskrifter?
Jeg fant en:
http://www.lovdata.no/all/tl-20080627-071-037.html#28-6
§ 28-6. Sikring av basseng, brønn og dam
Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at personer hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn, kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven, skal sikres etter reglene i vannressursloven.
Grunneieren er ansvarlig for at anlegg er sikret som nevnt i første ledd. Er grunnen bortleid mer enn to år, påhviler ansvaret leieren eller festeren. Blir anleggene bare brukt av noen som ikke er ansvarlig etter foranstående regler, påhviler ansvaret brukeren.
Jeg fant ikke ut akkurat nå hva som menes med sikring og nøyaktig hvor dyp den er før man krever inngjerding. Har hørt at dammen kan være maks 20 cm dyp før man krever inngjerding, men ta det ikke for god fisk før man har fått en link som kan dokumentere påstanden.
Noen som har linker som går direkte på lover og forskrifter?
Jeg fant en:
http://www.lovdata.no/all/tl-20080627-071-037.html#28-6
§ 28-6. Sikring av basseng, brønn og dam
Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at personer hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn, kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven, skal sikres etter reglene i vannressursloven.
Grunneieren er ansvarlig for at anlegg er sikret som nevnt i første ledd. Er grunnen bortleid mer enn to år, påhviler ansvaret leieren eller festeren. Blir anleggene bare brukt av noen som ikke er ansvarlig etter foranstående regler, påhviler ansvaret brukeren.
Jeg fant ikke ut akkurat nå hva som menes med sikring og nøyaktig hvor dyp den er før man krever inngjerding. Har hørt at dammen kan være maks 20 cm dyp før man krever inngjerding, men ta det ikke for god fisk før man har fått en link som kan dokumentere påstanden.
Postet 03.10.09 kl 12:31
Endret: 03.10.09 kl 12:35
gorbjoJeg fant ikke ut akkurat nå hva som menes med sikring og nøyaktig hvor dyp den er før man krever inngjerding. Har hørt at dammen kan være maks 20 cm dyp før man krever inngjerding, men ta det ikke for god fisk før man har fått en link som kan dokumentere påstanden.
Forskrift om krav til byggverk og produkter til byggverk.
§ 7-48. Sikkerhet mot drukning
1. Generelle krav
Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m.
Postet 03.10.09 kl 12:43
Postet 03.10.09 kl 12:44
Endret: 03.10.09 kl 12:46
Postet 03.10.09 kl 12:45
Postet 03.10.09 kl 12:49
Postet 03.10.09 kl 12:58
Loomis[URLBLOCK1]. § 7-48. Sikkerhet mot drukning 1. Generelle krav Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse. Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m.
Suverent Loomis. Da fant jeg videre veiledning for Teknisk forskrift der det står mer utfyllende. Les og lær Gå inn på Kap VII Personlig og materiell sikkerhet, deretter sikkerhet i bruk.
Scroll ned til § 7-48. Der står det mye interessant.
Postet 03.10.09 kl 13:04
Litt surt å reise bort når man har i bakhodet at noen kan ligge i dammen når man kommer hjem.
Jeg har ca 2 mål eiendom. Har gjerde på 1,8 meter, som står inntil en Tuja hekk på ca 2 meter. Dermed synes ikke gjerde.
Gjeldende paragrafer
Lov om sikring av brønner av 31.5.1957 (brønnloven) er opphevet og erstattet av pbl § 83 Basseng, brønn og dam og TEK § 7-48 Sikkerhet mot drukning.
Jeg har ca 2 mål eiendom. Har gjerde på 1,8 meter, som står inntil en Tuja hekk på ca 2 meter. Dermed synes ikke gjerde.
Gjeldende paragrafer
Lov om sikring av brønner av 31.5.1957 (brønnloven) er opphevet og erstattet av pbl § 83 Basseng, brønn og dam og TEK § 7-48 Sikkerhet mot drukning.
Postet 03.10.09 kl 13:04
Endret: 03.10.09 kl 13:11
Postet 03.10.09 kl 13:44
Postet 03.10.09 kl 14:16
Postet 03.10.09 kl 15:07
Postet 03.10.09 kl 15:36
gorbjo§ 7-48. Sikkerhet mot drukning 1. Generelle krav Bestemmelsene om sikkerhet mot drukning gjelder for både nye og eksisterende, innendørs og utendørs bassenger, brønner og åpne væskebeholdere, samt for dammer i nærheten av bebyggelse.[B] Bestemmelsene gjelder likevel ikke for plaskedam eller liknende dam med vanndybde mindre enn 0,2 m.[/B]
så man har da egentlig ikke lov til å gå på brio å kjøpe seg en "plaskedam"(barnebasseng) på mer enn 20cm i dybde uten at man begår et lovbrudd?
Postet 22.02.10 kl 18:28
Postet 22.02.10 kl 19:01
Klippet rett ut fra veiledningen fra Teknisk forskrift.
3. Dam nær bebyggelse
Gjerde rundt dam nær bebyggelse bør gå helt
ned til marken, være minst 1,50 m høyt, og ha
solid fundament.
Port eller grind må ha solid lås, eller annen
lukningsanordning. Gjerdet med port eller grind
må være utført av solide materialer og være så
tett at barn ikke kan komme gjennom det.
Overdekking, overbygging, lokk, lås og gjerde
med port eller grind skal holdes i forsvarlig
stand.
For hagedam og andre mindre damanlegg vil
inngjerding normalt ikke være nødvendig,
dersom det er truffet andre tiltak for å hindre
drukningsulykker. Slike tiltak kan være:
• å anlegge grunne partier med dybde høyst 20
cm der barn kan komme til
• å sikre med gitter, rist o.l. at dybden fra
vannspeil til sikring ikke overstiger 20 cm der
barn kan komme til, eller
• å bruke vegetasjon eller andre tiltak slik at
barn ikke kommer lett til vann
Står da ganske greit der.
3. Dam nær bebyggelse
Gjerde rundt dam nær bebyggelse bør gå helt
ned til marken, være minst 1,50 m høyt, og ha
solid fundament.
Port eller grind må ha solid lås, eller annen
lukningsanordning. Gjerdet med port eller grind
må være utført av solide materialer og være så
tett at barn ikke kan komme gjennom det.
Overdekking, overbygging, lokk, lås og gjerde
med port eller grind skal holdes i forsvarlig
stand.
For hagedam og andre mindre damanlegg vil
inngjerding normalt ikke være nødvendig,
dersom det er truffet andre tiltak for å hindre
drukningsulykker. Slike tiltak kan være:
• å anlegge grunne partier med dybde høyst 20
cm der barn kan komme til
• å sikre med gitter, rist o.l. at dybden fra
vannspeil til sikring ikke overstiger 20 cm der
barn kan komme til, eller
• å bruke vegetasjon eller andre tiltak slik at
barn ikke kommer lett til vann
Står da ganske greit der.
Postet 22.02.10 kl 21:52
Bor du i tettbebygd strøk må du nok sikre dammen med gjærde eller annen sikker hindring, men jeg vet det godkjennes flere løsninger rundt om i norge.
Mitt tips er å ta bilder av stedet du vil bygge dam ,kart og godt humør.
Reis på teknisk etat å be om hjelp.
Først blir du møtt med : NEI dette går ikke! , de kvier seg for å godta.
Å jeg skjønner deres redsel for å godkjenne et sted der barn kan drukne, men ikke gi deg før dere har en god løsning som kan godtas.
Mitt tips er å ta bilder av stedet du vil bygge dam ,kart og godt humør.
Reis på teknisk etat å be om hjelp.
Først blir du møtt med : NEI dette går ikke! , de kvier seg for å godta.
Å jeg skjønner deres redsel for å godkjenne et sted der barn kan drukne, men ikke gi deg før dere har en god løsning som kan godtas.
Postet 22.02.10 kl 23:39