Kuhlii-ål - hva kan dette være??

I kveld da den ene Kuhlii-ålen kom fram, så den slik ut (se bildene).
Den har det nok ikke godt, og puster fort.

Hva kan ha forårsaket dette?? Kan ikke være ett bitt, vel?? Eller kanskje et rift, hva tror dere??

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det ser da tydelig ut som et bitt. Hvilke andre fisker går i karet?
Ser det virkelig ut som et bitt?? I all verden! Jeg fikk ordentlig frysninger da jeg oppdaget denne stakkaren..

Er bare 2 kuhlii-åler i dette 92-liters-karet.
Andre fisker er: guppy og noen få tetraer.
Andre bunnfisker er: 1 liten ancistrus og 1 liten L144.
(se profilen min).

Jeg er helt utafor pga dette, og må jo finne årsaken, ser helt forferdelig ut! Er ganske ny på akvarie-gamet, og har aldri vært borti noe som dette.

Har flyttet stakkaren for seg selv, men tror vel egentlig ikke han overlever, ser altfor medtatt ut.

Kan det virkelig være bitt?? Hvilken fisk er mest sannsynlig synderen??
Plussmedlem
Hvor liten er "liten"? (Ancistrusen og L144)

Den kan også bare ha satt seg fast i noe.
Hmm.. ca 3+ cm, kanskje. Den L144 er bittelitt større.
Hvis du ser på profilen min, på 92-literen, så ligger det et bilde der av L144, på samme bilde er det også noen sandsnegler.. det burde gi en pekepinn på størrelsen.
Ancistrusen er heller ikke noe større.
Plussmedlem
Da synes jeg de så for små ut til å være noen grinebitere.
Huff, det der så ikkje godt ut nei. Det ser jo veldig brutalt ut for å være ett bitt, og siden ikkje de andre fiskene du har i akvariet var så veldig store, så vil jeg tro at det kan være en rift, men som samtidig høres også litt rart ut.
Men man vet jo aldri, hvertfall så ser det forferdelig ut, stakkars kuhlii.
Desverre tror jeg nok ikkje den kommer til å overleve, den blir endå mer stresset av at du flytter den også.
Hvilke tetraer har du i karet?

Eg kan ikke skjønne at dette skal være en rift. Har du noe skikkelig skarpt i karet?
Ellers tror eg den kan stå det over, men i så fall må du passe på at det ikke går infeksjon i såret.
Neste innlegg fra deg nå: "den døde nettopp"
Såret er jo så stort! Har sjekka alt av stein for spisse kanter, alt er avrundet. Om det skulle være rota han har satt seg fast i, så skjønner jeg egentlig ikke det heller.. ville tro det da skulle bli et rift, og ikke en stor flenge liksom.

Er skikkelig fortvilt. Prøver så godt jeg kan å tenke og finne ut av det, for har det skjedd en gang så kan det jo skje flere ganger også. Må få fjernet årsaken.
Æsj, Donald! Men regner nesten med at den ikke står det over. Har sikkert stressa den med at jeg flytta den, men jeg tenkte liksom infeksjon, rent vann og Esha med en gang.

Tetraer i dette karet: 1 diamanttetra, 1 netttera, 1 svart neontetra.
+ 1 voksen og 1 yngel av kileflekkrasbora. Ja, og noen guppyer.
Får håpe den klarer seg.

Det virker bare så rart at en rift ser slik ut. Såret minner om en skål, ikke sant?
Ja, såret ser nesten ut som en skål. Eller som en god munnfull liksom.
En rift ville sett annerledes ut kanskje? Skal vel også en forholdsvis stor og spiss gjenstand til om dette skulle være en rift, såret er jo stort jo.

Fatter bare ikke hvilken fisk det skal kunne være i så fall.
eller kansje den har sotte seg fast og strevd med å komme seg løs, slik at den gnagde opp seg selv.
Da må den i så fall ha satt voldsomt hardt fast, hvis han måtte gnage seg løs.
jeg mener slik mennesker får gnagsår, foten gnikkes mot skoen slik at huden blir oppskrapt og det blir sår.
Stakkaren er død idag.

Jeg vet fortsatt ikke hva som var årsaken, og det bekymrer og irriterer meg. Skulle så gjerne funnet ut av det, så jeg kunne gjøre noe med det for at det ikke skulle skje igjen.
Kan jo være at den har gravd mellom/under skiferen, og så har steinen falt ned på Kuhliien å den har fått panikk, og skrapt seg opp for å kommet seg løs.

Har sett fisk som har skrapt seg på sånne vulkansteinhuler:/

Nei ingenting har falt ned, alt står som vanlig.
Selve såret ser ut som en munnfull liksom.. dypere på midten liksom. Det er jo stort.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap