Reke og anubias

tåler reker anubias??

mener å ha lest det......
Anubias og reke
Det kan være et sjangsespill,. får Anubiasen et kutt eller at noe brekker eller roten blir skadet, vil Anubias planten skille ut plantesafter som er skadelige for dine små reker.
det vil i hverstefall føre til at de dør.
Plussmedlem
filathor
Det kan være et sjangsespill,. får Anubiasen et kutt eller at noe brekker eller roten blir skadet, vil Anubias planten skille ut plantesafter som er skadelige for dine små reker. det vil i hverstefall føre til at de dør.

Har kikket rundt på mange fora, fordi jeg har selv reker og anubias i samme kar. Og min konklusjon er at det er en akvariemyte at reker ikke tåler anubias.
Mulig det
spør Tommy Tran han har i allefal peiling på akkurat det emnet der
Har stortsett kun anubias planter i 660 l min med diskuser og masse viss av kloreker, de dør ihvertfall ikke av den planten.
Det er urban myth at anubias og cryptocorone og mopani røtter/lavasteiner er farlige for reker. Folk har delte erfaringer. Men eg har ikke anubias etc i mine kar. Overtroisk???
Nemmlig
Tommy Tran
Det er urban myth at anubias og cryptocorone og mopani røtter/lavasteiner er farlige for reker. Folk har delte erfaringer. Men eg har ikke anubias etc i mine kar. Overtroisk???

er overtroisk selv,. jeg, for jeg vet at noen ting er ikke bra for reker,mht på vannkvalitet,. spesielt røtter som avgir mye garvesyrer etc som forsurer vannet,.
når det kommer til plantene,. tar ingen sjangser der heller ,

Lavastein ikke farlig tror jeg... ikke opplevd noe skummelt der
jeg tar ikke sjangsen på å ha anubias med rekene, ikke røtter eller lavastein heller.

vil ikke ta noen stor risk for å skade/forgifte rekene mine
Anubias inheholder oxalsyre som var årsak til historien har kommet opp, at akkurat det kan forgifte rekene, spesiell når man skjer plantene. Til min overraskelse holder denne mythen seg ganske hardt i det internasjonale akvarietmiljøet. Men det er jo en del andere myther også:
...plantene vokser ikke på sandbunn fordi den råtner etterhvert..
...PO4 og NO3 trigger algevekst...
...Corydoras skader bartene pga skarp bunnsubstrat...
osv.

Oooops den sistnevnte stemmer jo... mest sannsynligvis ... eller ikke? Det eksisterer jo også historien om sopp eller bakterier i bunnsubstraten som skader bartene... mmmh kva stemmer her egentlig???

Tilbake til tema: oxalsyrekonsentrasjon i spinat er ganske heftig sammenlignet med den i anubias. Var spinat ikke anbefalt som fôr for rekene? Korfor dør ikke rekene da? Eg har anubias sammen med Blue Tiger, Black Tiger og Red Bee. Når det har dukket opp problemer var det alt annet enn anubiasen. Prøvde faktisk å knuse anubias med kjøkkenmaskin og tilføre ekstrakten i ett kar med RødeKrystallreker - ingen reaksjon fra rekene men L-mallene har luktet matkilden og var helt stresset at de fant ingenting. Man kan være overtroisk, overforsiktig eller eller men eg ser ingen grunn å banne anubias fra rekeakvarier.

Til røtter og lavastein. Her ser eg det litt meir differensert. Garvesyre er helt uproblematisk for rekene. Korfor skal vi bruke løv eller bark? Det inneholder også garvesyre? Ja, fordi garvesyre virker (mildt) mot sopp og bakterier. Det er altså positiv. Men røtter kan inneholder miljøgifter og eller er ikke ferdig med "forråtnelsesprosess". Det er svært vanskelig å se, men man skal være OBS ved innsats av røtter. Eg har røttene i en vasstank minst ett år før de kommer i ett rekeakvariet. Vurderer røtter som nesten ett must i rekeakvarier.
Angående lavastein hadde eg ett kar som var fint innreddet med masse islandslava, mose, javabregne og tang. Det var minimalt med bunnsubstrat. Karet var flott å sjå på, men det var en drapsgaranti for reker. Biereker, tiger og Blue Pearl - ingenting fungerte her. Til slutten har alt landet på søppel og eg hadde sterk mistanke på lavaen som var problemet. Lava kan inneholder metallene som er kan være farlig for rekene. Men det er også industriavfall som blir solgt som lava og den ser nesten helt likt ut. Kanskje eg har vore uheldig og hadde dette.
Michael Niesar
Anubias inheholder oxalsyre som var årsak til historien har kommet opp, at akkurat det kan forgifte rekene, spesiell når man skjer plantene. Til min overraskelse holder denne mythen seg ganske hardt i det internasjonale akvarietmiljøet. Men det er jo en del andere myther også: ...plantene vokser ikke på sandbunn fordi den råtner etterhvert.. ...PO4 og NO3 trigger algevekst... ...Corydoras skader bartene pga skarp bunnsubstrat... osv. Oooops den sistnevnte stemmer jo... mest sannsynligvis ... eller ikke? Det eksisterer jo også historien om sopp eller bakterier i bunnsubstraten som skader bartene... mmmh kva stemmer her egentlig??? Tilbake til tema: oxalsyrekonsentrasjon i spinat er ganske heftig sammenlignet med den i anubias. Var spinat ikke anbefalt som fôr for rekene? Korfor dør ikke rekene da? Eg har anubias sammen med Blue Tiger, Black Tiger og Red Bee. Når det har dukket opp problemer var det alt annet enn anubiasen. Prøvde faktisk å knuse anubias med kjøkkenmaskin og tilføre ekstrakten i ett kar med RødeKrystallreker - ingen reaksjon fra rekene men L-mallene har luktet matkilden og var helt stresset at de fant ingenting. Man kan være overtroisk, overforsiktig eller eller men eg ser ingen grunn å banne anubias fra rekeakvarier. Til røtter og lavastein. Her ser eg det litt meir differensert. Garvesyre er helt uproblematisk for rekene. Korfor skal vi bruke løv eller bark? Det inneholder også garvesyre? Ja, fordi garvesyre virker (mildt) mot sopp og bakterier. Det er altså positiv. Men røtter kan inneholder miljøgifter og eller er ikke ferdig med "forråtnelsesprosess". Det er svært vanskelig å se, men man skal være OBS ved innsats av røtter. Eg har røttene i en vasstank minst ett år før de kommer i ett rekeakvariet. Vurderer røtter som nesten ett must i rekeakvarier. Angående lavastein hadde eg ett kar som var fint innreddet med masse islandslava, mose, javabregne og tang. Det var minimalt med bunnsubstrat. Karet var flott å sjå på, men det var en drapsgaranti for reker. Biereker, tiger og Blue Pearl - ingenting fungerte her. Til slutten har alt landet på søppel og eg hadde sterk mistanke på lavaen som var problemet. Lava kan inneholder metallene som er kan være farlig for rekene. Men det er også industriavfall som blir solgt som lava og den ser nesten helt likt ut. Kanskje eg har vore uheldig og hadde dette.

Godt svart faktisk,. men formye garvesyrer gjør vannet for surt, og det er ikke bra det heller,.Uansett svært svært bra svar,. når det gjelder Anubiasen så stemmer det nok sikkert,. men tar ingen sjangser enda,. mye pga mine anubias dør heletiden tror de rett å slett misstrivs tildøde,. planten står ikke i sand men er festet til en rot,. men dør åkkesom,.så den har jeg gitt opp,råtne planter er langt verre en oksalsyren vil jeg tro. Når det gjelder planter i sand,. det er en kjempe Myte,. Mine planter står i biltemasand fin kornet som pokker, men plantene vokser som ugress har så mye planter at jeg snart kan begynne for meg selv,. lol uansett den sanden funker i allefal hos meg uten torv og diverse andre remedier,. bruker i tillegg blåttlys(maringlow) sammen med aquastar,. ingen alger men en milliard andemat,. som sniglene elsker,..
uansett, noe kan fungere hos meg , men kan bli totalt misslykket hos andre derfor er det mye individuelt om hva som går og ikke,.
filathor
men formye garvesyrer gjør vannet for surt, og det er ikke bra det heller,.Uansett svært svært bra svar,. når det gjelder Anubiasen så stemmer det nok sikkert,. men tar ingen sjangser enda,. mye pga mine anubias dør heletiden tror de rett å slett misstrivs tildøde,. planten står ikke i sand men er festet til en rot,. men dør åkkesom,.så den har jeg gitt opp,råtne planter er langt verre en oksalsyren vil jeg tro.

Takk, takk,
ved bløtt vatn (KH, GH 0 eller 1) er eg delvis enig at du kan få en pH-drop pga. garve- eller huminstoffer. Men fra KH, GH 3 oppover skjer det ikke mye med pHen. Kanskje den kan gå litt under 7 men det er bare bra (iallfall for bier eller tiger). Så, ikkje være redd pga garvestoff.
Forråtning krever oksygen, ved større mengder organisk stoff som skal omsettes fra bakterier (forråter) kan det komme til oksygenmangel for rekene. Det kan være farlig, ja.
Fersk spinat er farlig å gi til reker kanskje pga garvesyren. Mens frossen oppkuttet spinat som du får kjøpt på remaen er greit. Syren er er da vekke tror eg.
jeg hadde amanoreker i et halvt år sammen med mopanirøtter og anubias, og i det resterende året jeg har hatt dem har de vært med andre typer røtter. De er svære, større enn gjennomsnittlige amanoreker, med glinsende flott skall og friske og aktive som bare det. Anubias spiste de til og med opp uten skader, så det at anbuias er farlig for reker er bare tull etter mine erfaringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap