Pseudotropheus sp. 'polit'

Hei,

En av malawiene mine som tidligere ble identifisert som en muligens Ps. Salousi fikk noen veldig flotte farger i dag. Vi kjøpte en ny fisk, og etter at vi la den nedi karet skiftet han farger umiddelbart. Det jeg nå lurer på er om det er en "polit"?

Han var mye hvitere på det hvite partiet, men jeg rakk ikke ta bilde av han. Han hadde bleknet litt i det jeg skulle ta bilder, men fikk ihvertfall tatt noen. Se vedlegg.

Her er bilde av polit jeg fant på google:

Noen som vet noe om denne arten? Er det vanskelig å få tak i Norge? Er det en polit jeg har i karet?

Håper på hjelp! mvh, Andreas
Ja, den ligner veldig! Tusen takk for hjelpen!

Er det noen som vet hvor jeg kan skaffe noen damer til denne karen og hva prisen for denne type malawi vil ligge sånn ca på i Norge?
Hør med Jan Holt Akarium på bislett, kansje de kan skaffe via sine leverandører.
Ser dem har Polit i sitt bildearkiv hos Nols i Sverige, men den er fra en annen lokasjon. Å unngå å krysse lokasjoner er like viktig som å ikke krysse forskjellige arter. Ring Nols også, enda større sjangs for at de klarer å skaffe rette fisk til deg.
Har selv Pseudotropheus Polit og dette ligner ikke på mine. Politene har ikke striper på kroppen når den er utfarget. En vanlig polit har svart hode og en ren blå hvit kropp.

Mvh Raymond
Og når det gjelder polit Tumbi point, så fikk jeg desverre ikke noen følelse på at den lignet der heller
Hmm, hva kan dette være da? Han jeg kjøpte akvariet fra sa jeg hadde fått med meg en "polit" på kjøpet. Jeg mistet noen av fiskene på turen hjem, og trodde politen var en av disse. Han var svart,lyseblå/hvit helt til jeg slapp oppi en ny fisk i karet. Da fikk han plutselig disse fargene på bildene over, og da regnet jeg med at politen var en av de som klarte seg allikevel. Det skal sies at han var mye hvitere på kroppen bak idet vi slapp den nye fisken oppi, men at han bleknet litt før jeg fikk tatt bildet.

Ray: Har du noen planer om avlskull på disse? Jeg er veldig interessert i å kjøpe noen av deg isåfall.
Jeg har yngel på politene, men jeg ønsker å vente litt før jeg legger dem ut for salg. Synes det er litt greit å få litt størrelse på dem før jeg selger. Polit er flotte fisk. Falt pladask for dem første gang jeg så dem. De politene jeg har kjøpte jeg hos Nols i mai.

Skal prøve å huske å tipse deg, når jeg legger dem ut for salg

Har du sjekket med tanke på den Malawien du ønsker å få identifisert?

Mvh

Raymond
Hvor mye måtte du gi for hann og hunn hos Nols?
Kjøpte seks stk totalt, tre hanner og tre hunner. Tror jeg betalte under hundrelappen pr stk
Ok, det var jo faktisk ikke så ille.

Men Ray: husk på meg når du skal selge yngel da, jeg kjøper gjerne en 6-7 stykker når de er rundt 3-5 cm!
Skal prøve og huske på det. Legger ved et bilde av Polit hannen

[External Image]
Ray : Når du sier "den vanlige" polit'en, så mener du sikkert de ifra "Lion's cove". Polti finnes også et annet sted som heter "Tumbi Point", og den er stripete. Altsa samme art, men med forskjellig utseende.

Bilde du la ut over er en polit fra Lion's cove.
Utrolig fin polit Ray

En på http://www.cichlid-forum.com/ mente det kunne krysning av polit. Mens en annen der var ganske sikker på at det var en polit tumbi. Jeg er litt usikker på hvem som egentlig har rett her. Vanskelig å si hehe :p Noen som har hatt polit tumbi før her inne eller ønsker å ytre sin mening? Jeg håper noen kan hjelpe meg
Forklarte meg kanskje litt kjeitete tidligere. Jeg er klar over at det finnes to lokalisjoner av polit, men synes ikke den ligner på tumbi point politen heller. Nå er ikke jeg noe Ad Konings på Malawi og har bare sett bilder av malawien og bilder av tumbi point politen. For all del, så kan det hende at jeg tar feil.

Din på bilde er så å si identisk med den på bilde i boka til Ad Konings, Malawicichlids in their natural habitat, 4 edition. Dette er den største og mest oppdaterte boka om artene i malawisjøen. En bok som burde stå i alle malawieiere's bokhylle.
Akvafil: Og den i boken er en polit "tumbi point" ? Må kjøpe meg denne boken Har bare Back to Nature Guide om Malawi.
Det er bilde av begge variantene i boka.
Og det du mener er at min ukjente fisk er identisk med en tumbi point som det er bilde av i boken? :]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap