Disus oppdrett !!

Heisann !! Har ett 180 liter med 4 discus og 6 forskjellige l-maller. Pluss ca 25 kardinaltetra. Tempratur ca 30,1 grad. Dette skulle bare være ett pent selskpskvarium i stuen. Men etter 14 dager la den ene disusen egg og hannen befruktet eggene. Meget facinerene og se på !!!! Har aldri i mine tanker tenkt eller trodd jeg skulle få dette til. Er det noen drevene disus folk her som kan gi meg råd om hvordan jeg skal gå frem nå ?? F.eks ; Skal jeg fjerne de andre disusene ?? Skal jeg slå av lyset om natten ?? De som er paret er en rød blue og en red hva vil fargen iallefall bli ??? Håper på mangen og gode svar !!! Send all relevant info !! Tusen takk for hjelpen.
Jeg ville latt det gå sin gang denne gangen å fått tak i ett kar til som jeg hadde flyttet leks paret over i. Det karet bør være ca 100 liter ikke noe planter eller grus eller noe. kun en liten pumpe som ikke er for kraftig. (god filtrering) Kun en diskus kjegle. Hatt temp på ca 29 grader og mulig filtrert med torv da dette skal hjelpe mot mugne egg. Men trov er ikke nødvendig da, men jeg bruker dette selv i mine diskus kar.

Grunen til at jeg vill latt det gå for denne gang og prøvd igjen i BB tank er fordi at du må fjerne absolutt alle de andre fiskene for å få opp yngel. Både maller og kardinaler glefser egg som pokker.

Det kan ta leng tid før de legger egg i BB tanken igjen men diskus er en tolmodighets prøve Når de legger egg igjen må du ha en liten lampe til å lyse oppi karet med, så de ser hva de driver med, da de vifter på eggene).

Er eggene befruktet og du får opp wigglers henger de på kjeglen i ca 3 dager. så svømmer yngelen over på foreldrene og lever av diskusmelk i ca 5-6 dager så maå du fore de med nyklekket artemia ca 7-8 ganger for dagen i noen dager for så og gå forsiktig over til oksehjerte og fortsette foringen 7-8 ganger for dagen i 5-6 uker. Det er det jeg vet. jeg er ikke dreven men har fått fram frittsvømmende yngel som mamma og pappa plutselig bare glefset i seg.. men men bedre lykke neste gang.. hehe jeg gir meg ikke.

Lykke til
Tusen takk for masse info.
Hei!

Min discus la egg en uke siden, og eggene ble spist opp med en gang. I dag legger den egg igjen i samme kar med de andre discuser. Men denne gangen paret passer godt på eggene, få se hva blir det til denne gangen.

Holder på å få et kar til oppdrett.
Nå er eggene 1 dag gammel, foreldrene passer på som løver og holder all fisk på langgggg avatand. Har hatt ett lysrør på inatt så ikke alle l-mallene spiste opp eggene. Ser ut som 3 egg er råtne foreløblig.
Mine legger og egg i karet med alle de andre, men klarer ikke passe de tiden ut.. De peier å forsvinne 6 timer før klekking men lykke til uansett.
Takk for det, hvor lang klekketid er det ??? 3 dager ???
ja ca. Men det kommer litt ann på hvor varmt det er i vannet. Her hos meg er det 3 dager med 29 grader i vannet.
Synd og si det men egg/yngler har ingen mulighet i karr mned andre fisker.
Eggene ble klekket i kveld ca 2 1\2 døgn i 30,3 grader
I dag er yngelen ca ett døgn gammel, alt vel foreløblig. Krysser fingerene vi nå. Hadde vært kjempegøy og bare fått 1 stk.
Mine blir spist opp rett før de knekkes.

Må ha eget kar til oppdrett.
Skal man drette diskuser så må man ha et eget karr til dette, da kan man få det til.
Hvordan skal du sørge for at ynglene får tak i nyklekket artemia i et karr med masse andre fisker?
Da begynner ynglene og svømme litt rundt og ta blir de dessverre spist opp.
Du har noen dager til på deg til og sette i gang klekking av artemia, uten det så er det omtrent umulig åfå de til.
Men seff ønsker deg lykke til.

Men og drette diskuser er vanskelig, det er jo også en av grunnene til at diskuser er ganske dyre, hadde det vært like lett som guppy, ja da hadde de kostet omtrent det samme.

Så skaff deg et BB-karr viss du vil drette diskuser, er utrolig fasinerende og morsomt og oppleve den yngel pleien diskusen har.
Takk for meget gode råd, er en meget int fisk ja. Siden det virker som du har peiling på discus så lurer jeg på hvordan er det med discus ute i det fri når det er så vanskelig i akvarium ?
Husk på at "det fri" er rimelig mye større enn etthvert akvarium...

Uansett, lykke til!
Hehe, sant det... Ett viktig poeng.
Mads svarte for meg, litt større i amazonas enn i karrene våre.
Ken! Hva mener du med artemia?

Mine discus spiste opp eggene rett før de knekkes for to dager siden. I dag legger den ganske mye egg igjen.
heoa1
Ken! Hva mener du med artemia?

For at discusyngel skal overleve (og kunne bli store og flotte) må/bør/skal de fóres med nyklekket artemia de første leveukene etter at de er ferdig med å beite på foreldrene sine. Nyklekket artemia er pyttesmå og tilnærmet håpløst å fore med i et selskapskar.
du må klekke artemia så du kan mate yngelen med. Men det går ikke det oppi ett kar med alle de andre. da trenger du ett yngell kar uten noenting . (kun varmekolbe pumpe med nylonstrømpe og en temp måler.)

uspist artemia må slammsuges kort tid etter foring for ikke å forgifte yngelen. + at du må bytte deler av vannet hver dag. Vannet må gjennnom luftes og varmes opp til samme temp som yngelkaret førdu heller det oppi karet. Mye å tenke på og veldig mye jobb.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap