Har du spist en akvariefiskeart?

Ok, et litt makabert tema, men har du noensinne spist fisk som er en art som holdes i akvarium? Mange av våre akvariefisker er matfisk i de landene de kommer fra.

Selv har jeg smakt en eller annen tilapia-art (jeg fikk bare vite at det var tilapia). Dette er matfisk i en hel del land, så jeg ble forbauset da jeg fant ut at det også var akvariefisk.
Tilapia (Jesus-fish)? Deilig fisk det!
Da jeg bodde i Amerika var Tilapia mer eller mindre den eneste fisketypen vi spiste. Mmmm stekt tilapiafilet med maple-glaze.
(Går ut ifra at dette dog var en fjern slekting av evt. akvarie-tilapia).
Er ikke Paroonhai en matfisk? Har ikke spist den jeg da. Kun de vanlige torsk og laks osv. som noen jo har i akvarium.
Inaktiv bruker
oreochromis mossambicus/mossambicus tilapia
ekstremt god fisk, ble servert det på mirawa i drammen
trodde jeg ble servert no annen fisk jeg, men så kom favorittarten min på talerkenen gitt..
tror de aller fleste har prøvd pangasius-fileten de selger på rimi. Holder jo etterhvert på å utkonkurrere torsken på pris.

Ikke det den burde være på lista over akvariefisk-arter. men men..
Pangasius
Tilapia
Risfisk (Oryzias) Brukes i stekt ris i Asia.
Goodeider fiskes og friteres i Patzquaro, Mexico og spises som snack med salt og lime.

Har spist:
Haimalle

Heros

Oskar

Rødbukpiraya

Sort Piraya

Pacu

Guppy

Palettciclide

De to siste mest som en kuriositet. Resten som ordentlig tilberedt matfisk.
guppy!? oyda! va det godt?

har hørt litt inne her på forumet og ettersom dei større artane av indisk kloreke på 20-30 cm kan etast og er delikatesse i sine land (sjå profil) kan dei mindre, på 8-10 cm i våre akvarier oxo etast har ikkje prøvd men skal prøve ein gang, reke er godt!
Eragon
guppy!? oyda! va det godt?

Ikke no særlig, men palettciklide smakte skikkelig dritt.
vegar haugerud
oreochromis mossambicus/mossambicus tilapia ekstremt god fisk, ble servert det på mirawa i drammen:) trodde jeg ble servert no annen fisk jeg, men så kom favorittarten min på talerkenen gitt..

Å? Jeg er nærmest en stamgjest på Mirawa i Drammen, og jeg skal jo tilfeldigvis til Drammen i morgen :P
Hva heter den på menyen? Bruker de det latinske navnet? :/
Håvard Støre Andresen
Har spist: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5] [URLBLOCK6] [URLBLOCK7] [URLBLOCK8] De to siste mest som en kuriositet. Resten som ordentlig tilberedt matfisk.

Whaat! Guppy og palettciklide! Stakkars fisken .. haha.

Hvordan fikk du det til med disse fiskene? Tilberedt med pinsett?.
Jeg syns du skal prøve ut neontetra :P

.. Men er det ingen som har spist koi? Det skal vel være en delikatesse?
Jeg spiser forresten ikke fisk at all.
Oy da
stakars gypi og palet

var oskaren og herosen go?
har spist haimale
Jeg har spist en hel drøss med arter:

Haimaller, perlegurami, tilapia (oreochromis mossambicus), Oscar, Div. piraya-arter, Clarias, Kjempegurami, Arapaima gigas, Pleco, gibbiceps, koi++

Saltvannsfisk: Acanturus sp., Naso elegans, Korankeiser++

Jeg spiser alt som ikke spiser meg først...

Thor
Du glemte dolkhalen, Thor.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap