- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hva er best å gi?
Hva er best å gi?
Postet 10.10.09 kl 19:27
Postet 10.10.09 kl 20:02
Fisker
Heii..
Jeg har tenkt litt på guppy.. er det en fin fisk å kjøpe? og hvordan mat er best for dem?
Jeg har tenkt litt på guppy.. er det en fin fisk å kjøpe? og hvordan mat er best for dem?
Postet 10.10.09 kl 21:03
Turtle-girlHeii.. Jeg har tenkt litt på guppy.. er det en fin fisk å kjøpe? og hvordan mat er best for dem?
Vet ikke hva som er det beste, men både JBL og tetra har eget fòr til Guppy JBL og Tetra. Anbefaler deg å handle fòr på nettet da det er mye billigere enn å handle i butikk, og husk å innkjøre filteret i 4 uker før du tilfører fisk
Postet 10.10.09 kl 21:57
Endret: 10.10.09 kl 22:00
Postet 10.10.09 kl 22:01
Postet 10.10.09 kl 22:16
Endret: 10.10.09 kl 22:17
Postet 10.10.09 kl 22:34
I dyrebutikken skal de kun ha fisken i en kort periode for å så selge videre, man bør derfor ikke bruke dem som eksempel på sitt dyrehold. Mange dyrebutikk-ansatte har også liten eller ingen kunnskap om fisk, så derfor bør man finne ut hvilke fisker man vil ha og hvilket akvarie de trives i, samt for og vannverdier selv, enten på nettet, eller i bøker
Postet 10.10.09 kl 22:38
Endret: 10.10.09 kl 22:38
Turtle-girlI butikken der jeg kjøpte akvariumet så var det fisk i det.... det er norges største akvariums butikk:-) Jeg vet ikke om de har veldig mye peiling men siden de hadde fisk i det så kjøpte jeg det også men vis dere vet mye om fisk så er vel det rett:-)? sandra
Guppyer blir fort mange da de føder unger så og si konstant så jeg ville ikke hatt de i ett så lite kar, men jeg regner med det du har kjøpt er en 17 liter aquabox, og ikke en 14 liter? Uansett, vil ikke anbefale å ha fisk i ett så lite kar. Jeg vil spurt om å få byttet karet og heller kjøpt en 60 liter (eller noe større) da det er lettere å holde vannverdier i ett større kar.
Postet 10.10.09 kl 22:40
Endret: 10.10.09 kl 22:41
Støtter deg helt Maretard! Det er mer enn en gang jeg har kommet strålende fornøyd hjem fra dyrebutikken med fisker som personalet som jobber i butikken har anbefalt på det varmeste m.h.t. fisk og størrelse på akvarium osv. Men etter å ha "slått opp" fisken(e) her på Akaforum.no har det overhodet ikke stemt med det de har sagt i butikken. Og ikke minst tror jeg at mange selger bare for å tjene penger og ikke tenke på fiskenes ve og vel. Kjempesurt og frustrerende at det skal være sånn... Men det er viktig å ikke skjære alle over en kam, da Mange flinke folk der ute også! Men det jeg har erfart er at her inne på Akvaforum er det virkelig mange som har stor kunnskap og interesse om det de driver med i tillegg til at det er den kjekke fiskebasen osv. som man kan slå opp i. Surt for deg at de har solgt deg et så lite akvarium hvis du hadde tenkt å ha fisk i det Turte-girl...
Postet 10.10.09 kl 22:49
...og hvis du har sagt til dem i butikken at du skulle bruke det til å ha fisk i da du kjøpte det og de ikke vil ta det imot i innbytte, er det bare til å si til dem at et så lite kar finnes det ingen fisk som vil trives i over lenger tid! Da har de ikke mye de skal ha sagt! (Da får du be dem komme med forslag til fisk som trives i et så lite kar og gå hjem å sjekke det ut på akvaforum før du går med på det ) Lykke til!!!
Postet 10.10.09 kl 22:55
Postet 10.10.09 kl 23:02
Endret: 10.10.09 kl 23:04
Postet 10.10.09 kl 23:07
Postet 10.10.09 kl 23:16
Postet 10.10.09 kl 23:18
Endret: 10.10.09 kl 23:20
Postet 10.10.09 kl 23:21
Sats heller på å få karet til pappa'n din opp og gå - det er mye morsommere med et kar med litt størrelse på! Lettere er det å få til også! Bytt det lille akvariumet ditt der du kjøpte det og ikke bruk mere energi på det Titt rundt på Akvaforum, spør og les gjerne f.eks. disse:
Denne
og
denne
...og mange flere under fanen "Artikler" og under der "Akvarieskolen".
Så bruker du tilgodelappen du får etter å ha byttet inn det lille karet ditt til å kjøpe inn noen få fisk (og bruk gjerne denne til å finne ut hva slags fisk) som passer oppi 120-liter'n.
Et siste tips er at nettbutikkene er MYE billigere på utstyr og saker og ting
Denne
og
denne
...og mange flere under fanen "Artikler" og under der "Akvarieskolen".
Så bruker du tilgodelappen du får etter å ha byttet inn det lille karet ditt til å kjøpe inn noen få fisk (og bruk gjerne denne til å finne ut hva slags fisk) som passer oppi 120-liter'n.
Et siste tips er at nettbutikkene er MYE billigere på utstyr og saker og ting
Postet 10.10.09 kl 23:24
Endret: 10.10.09 kl 23:27
Postet 10.10.09 kl 23:27
Her er vi til for å hjelpe hverandre!! Hvis karet har stått lenge uten vann i er det forresten lurt å sjekke om det er tett (ved å fylle det opp med vann utendørs / i garasjen eller liknende). Legg et stort papir under for å se om det blir vått eller ikke. Blir det vått er karet lekk og hvis ikke er det tett
Postet 10.10.09 kl 23:31
Postet 10.10.09 kl 23:43