Eheim pro. ii 2128 termofilter spesial vs ehiem 2080

Inaktiv bruker
Hei
Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en ny utvendig pumpe til mitt 350 liter store akvarium. Ettersom en tanke om å gå til anskaffelse av discus har lekt i bakhodet en god stund, ønsker jeg en god pumpe slik at denne også vil fungere dersom jeg en dag skulle bestemme meg for å la denne drømmen gå i oppflyllelse.

Har sett på eheim 2080, som et godt alternativ. Men da jeg var inne på webzoo så jeg at Eheim Pro. II 2128 termofilter Spesial, skulle være termoversonen av eheim 2080.

Spørsmålet er da, hva er disse termogreiene? Og hvilken av disse pumpene er "best"?


2128 er ikke termoversjonen av 2080, 2180 er termoversjonen, men tror ikke webzoo har denne på nettsidene sine, send de en mail og spør, vet de har hatt den inne tidligere.

Termoversjon betyr at filteret har innebygd varmelement, spesielt bra for Discus som skal ha 28-30 grader.
2128 /2028 kan ikke sammenlignes med 2080 / 2180, da 2080 / 2180 har nesten dobbelt så så stort volum og passer til større akvarier eller akvarier med stor belastning. Jeg bruker selv 2180 til et akvarie på 400 liter, fungerer meget bra. Har brukt 2128 også, vil ikke anbefale denne da det ofte er problemer med termostaten. Jeg kjøpte 2180 fra Aquaristicshop til 2700,-.
Hvis du ikke vil ha innebygget varmeelement ville jeg kjøpt et av de største Eheim Classic filterne, da får du størst biologisk verdi for Discus.
Inaktiv bruker
Okei takk for svar
Varmekolben min klarer uten problem å holde 30grader i akvariet, noe som har blitt testet ut under varmebehandling. Så da er nok ikke termofilter noen nødvendighet for meg.

Med de største eheim classic filterene, mener du da slik som eheim 2260?
Ja, også evnt. sette på en kran for å enkelt stoppe vannet.

Hvis du ikke synes prisen på et 2080 er avskrekkende så gå for dette filteret. Bare vær klar over at det er problematisk å få dette inn i standard akvarieskap. Jeg får det med nød og neppe inn i et Akvastabilskap.
Ja, viktig poeng, jeg har satt filteret i rommet ved siden av for å få plass. =)
Inaktiv bruker
Oi, bra du sier det. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på om det var plass til filteret i skapet :p

Men når jeg ser på webzoo står det at målene på eheim 2080 er:
HxBxD = 567 x 330 x330 mm

I følge disse målene vil jeg ha god plass i både dybde og høyde, men bredden på det "hullet" som pumpa må inn gjennom er bare 28cm. Det er da 5cm smalere enn pumpa. Vil jeg da få den inn dersom jeg legger den litt på skrå?

Dersom dette ikke går, må jeg faktisk fjerne akvariet og løfte av "benkeplaten" for å få pumpen inn i skapet. Og det er et arbeid som ikke frister spesielt mye :p

Alternativet hadde jo da vært å kjøpe to litt mindre pumper. Men det vil nok svi mye mer på pengboken, enn å kjøpe en 2080 med alt filtermateriale.


Filteret glir glatt inn i skapet, men det er når slangene settes på at det blir problematisk. Disse vil stå helt opp under platen og hullet de skal gå gjennom er lengre nede. Dermed vil slangene få en knekk som vil hindre vannstømmen.

Sjekk høyden på akvastabilskapene så ser du om dette er mulig eller ikke. Ikke kjøp et filter som vil skaffe deg problemer. Du vet aldri når du må ha ut filteret for vedlikehold så dette må fungere knirkefritt.
Inaktiv bruker
Prøvde å se på målene på akvastabilskapene men ble ikke helt klok av det. Høyden på mitt skap er 66cm, og hullet hvor det er ment at slanger skal gå ut er 36 cm opp på veggen. Ettersom høyden på pumpa er 56,7cm ser det ut som om det fort kan bli problemer
Du har jo også 2078, dette er litt mindre i volum men et genialt filter. Og dyrt!
Geir Kristiansen
Jeg får det med nød og neppe inn i et Akvastabilskap.
Hvilken høyde mener du man må ha, Geir?
Skapene til Akvastabil er ca 59,6 cm innvendig høyde, hvis jeg ikke husker helt feil. Hadde de vært 2 cm høyere hadde det ikke vært noe problem,

Akvastabilskapet er ca 58 cm og legger man til 10 cm så vil dette hjelpe. Ikke fordi man har behov for økt høyde for filteret, men fordi utgangshullet på skapet vil komme høyere opp og dermed mindre knekk på slangene.

Eg har 64 cm innvendig og 54 cm i døra.
Ingen problemer med å vippe filteret ved inn/ut, får eg håpe?
Problemet kommer når filteret er fullt av vann og veier 30kg..

Hullet til slangene må gå helt under bordplaten. Om du får inn filteret må du bare prøve. Jeg tipper "close call"
Donald
Ingen problemer med å vippe filteret ved inn/ut, får eg håpe?
Nei, spesielt ikke hvis døren går helt ned, da det er store hjul på 2080'en som gjør den enkel å skyve inn og dra ut av skapet.
Christian Mørk
Problemet kommer når filteret er fullt av vann og veier 30kg..
Vekta bekymrer meg ikke, men redd for vannsøl/slangekomplikasjoner er eg.

Geir Kristiansen
Hullet til slangene må gå helt under bordplaten.
Den skjønte eg faktisk ikke.

Nils Vollstad
Nei, spesielt ikke hvis døren går helt ned
Søren, her er det bunnen som går helt opp
Donald
[QUOTE=Geir Kristiansen] Hullet til slangene må gå helt under bordplaten.

Den skjønte eg faktisk ikke.


***knegg*** ikke jeg heller, skal prøve å fylle på med noen ord.

Det jeg prøver å si er at akvarieskap har et hull i bakveggen for slangegjennomføring. Dette hullet kan ikke stå midt på veggen da slangene fra filteret må bøyes mye nedover(disse vil stå helt opp under bordflaten på grunn av filterets størrelse) for å kunne komme ut av hullet.

Er hullet helt opp under bordflaten slipper man denne knekken og den motstanden den representerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap