Jewel 110 l

Hei lurer på hvilke fisker som vil trivest i 110 liters akvarie
Har lyst på Scalare men de vil vel utrydde Neon. Og må vel ha min 250 ltr for og trivest.
Har ikke så mye peiling på dette er helt fersk i faget.
Akkurat nå har eg 1 kampfisk 10 Neontetra og 5 Gullfisker og 1 Algespiser. Skal få tatt ett bilde av den vet ikke helt sikkert hva den heter..

Takker
Hadde byttet gullfiskene med en stim med corydoras eller lignende da gullfiskene blir svære

Du har dvergescalare som neppe greier å få en voksen tetra inn i munnen men som du sier er 110L i det minste laget.
jmo
Hadde byttet gullfiskene med en stim med corydoras eller lignende da gullfiskene blir svære [URLBLOCK1] Du har dvergescalare som neppe greier å få en voksen tetra inn i munnen men som du sier er 110L i det minste laget.


Hmm ok Skal tenke på det med gullfiskene..De er bare yngel enda.. Skal passe de over vinteren... Men Scalare må vel man ha i en liten stim så en 4-5 stk ville det blitt for trangt her..

Så en liten ting til.. Synest vannet mitt er litt gult på farge, (brønnvann)
Har hatt 1 dosering med Crystalwater oppi. Det hjalp litt. Noe annet en kan gjøre for og få blankt vann.. Byttet ca 40 liter. Tappet fra filter til kjøleskap tempererte det og tilsatte i akvariet. Hadde da selvfølgelig oppi aquasafe og akvariesalt.. Det ble mye bedre.. Skal bytte vann igjenn om 1 uke så kan jo repetere da og se om det blir helt blankt om noen uker.. Er det noen stoffer i gult vann som kan skade fisk eller ødelegge trivsel..

ble litt knotete formulert dette..

Takker..
Hei Nils!, vet du at etternavnet ditt ligner på rogn? (utrolig feberhumor).

Du har masse fin fisk, problemet er bare at de ikke vil trives sammen.
Gullfiskene vil ha det kaldere enn de andre artene. Kampfisken og gullfiskene vil ha liten strøm i vannet mens algespiseren (om den ligner på fisken på bildet) vil ha kraftig strøm.
Sjekk at ikke neontetraene går etter slørene på gull og kampfisken, spesielt etter at lyset er slukket.
Det var alle dårlige nyheter, så over til de gode:
Neontetraene er stimfisk og du har sørget for at de er en stim.

Du har sørget for at både gullfisk og kampfisk har fått et miljø de kan bevege seg og utvise naturlige atferder i. Det viser at du har gjort deg endel fornuftige tanker.
Det viser også spørsmålet ditt, da du svarer selv at scalarene vil spise opp neontetraene og at akvariet ditt er for lite.
Jeg tror også det begynner å bli godt med fisk i karet ditt som det er? Flere av innbyggerene her endel centimeter igjen før de er utvokst?

Et alternativ er å skaffe seg et akvarium til, om du vil ha alle fiskene. Det finnes en dvergart av scalare som kanskje går sammen med neontetra. Om disse vil bli plaget av kampfisken vet jeg ikke. Men dvergscalare og kampfisk vil sette pris på omtrent samme vannverdier og lite strøm.
Da kan du ha gullfiskene i et eget kar og eventuellt ute på sommeren.


Takker for hjelp
Skal ta dette med meg videre når eg får lyst på flere fisk.. Men eg ble anbefalt kampfisken - neon - og algespiseren av en og samme selger i dyrebutikken.. Burde ikke de vite om bedre om fiskene vil trivest sammen ang strøm i vannet og fiendlighet for hverandre.. Hmm.. kanskje bytte butikk .. er mange her i Bergen..
Råd fra dyrebutikker er det utallige tråder om her inne...........så det gidder jeg ikke kommentere engang.

sugemallen du har bilde av minner mistenkelig om en gibbiceps (seilfinne pleco), den blir 50 cm lang og vil ha et akvarium på 500 liter (denne er forøvrig månedens fisk i en større dyrebutikk-kjede med spesialpris om du kjøper 30 stk).

Hvis det er gullfisken du har bilde av som nummer to ser det ut som du har litt tid før de vokser ut av karet Da kan du sette temperaturen til den laveste trivselstempen hos de andre fiskene.

Du har satt opp et utrolig fint kar, hvis det er det første du har satt opp vil jeg si du er et naturtalent.
Ja sugefisken var på tibud.. Ja er mitt første kar.. Var ute og fant noe stein og kokte og satte oppi.. Så så stusselig ut med bare en rot og litt planter..

Har en sønn på 6 år som er begynt og intr seg for akvarie etter att vi fikk dette i hus så vist han lærer seg og ta vare på det med hjelp fra meg da selvfølgelig så kan han overta så har eg grunn til og kjøpe ett større.. Men det er vel litt og skyte seg selv i foten da alt vil gå fra min lommebok.. hehe.. Noen tanker om hva som kan endres oppi her..

Takker
Det ser fint ut Nils, la karet få sette seg og så ser du hvordan plantene vokser og så kan du ommøblere senere.
Bruk tiden til å lese deg opp her inne og kos deg med den nye hobbyen.
Anbefaler artiklene her, der får du sikkert svar på mye du ikke ante du lurte på.

Du skriver at du har gult brønnvann, det kan bety at det er torvvann og at det er surt (hva hadde ikke jeg gitt for vannet ditt da, perfekt for søramerikansk fisk). Dette kan du finne ut av ved å ta med en vanntest til butikken eller kjøpe inn et testsett med dråpetester(masse å spare på netthandel). Dette er forøvrig morsom matematikk trening for en 6-åring, hvis dere skriver opp resultatene kan dere lage statistikk osv.

Om butikken bruker en rørepinne (strips)som vanntest kan du bare glemme resultatet da de ganske sikkert er feil, er de seriøse vet de dette og bruker dråpetester. Ta med en vannprøve både av akvarievannet og brønnvannet.
Jeg kan ingenting om brønnvann, men det er det helt sikkert andre her inne som gjør. Er du heldig trenger du ikke noen form for vanntilsettning. Salt trenger ingen av fiskene dine, bruk pengene på noe annet.

Legg gjerne ut vannverdiene her, det er mange som kan fortelle deg mye om ståa i karet ditt ved å lese dem.

Lykke til
Jeg ville hvertfall prøvd å fått bytta den algespisern/solgt den før den blir altfor stor for akvariumet
Trond Ferkingstad
Jeg ville hvertfall prøvd å fått bytta den algespisern/solgt den før den blir altfor stor for akvariumet :)

Jeg ler så tårene triller når jeg tenker på den som blir sittende med en stim på 30 av disse. Vedkommende trenger hvertfall ikke bekymre seg for alger da! se her:
darwin
[QUOTE=Trond Ferkingstad]Jeg ville hvertfall prøvd å fått bytta den algespisern/solgt den før den blir altfor stor for akvariumet :)

Jeg ler så tårene triller når jeg tenker på den som blir sittende med en stim på 30 av disse. Vedkommende trenger hvertfall ikke bekymre seg for alger da! se her:
hehehehe.. Skulle kanskje kjøpt 30 sånne så slipper eg tenke på og gjøre rein brønnen min... De hadde sugd den rein på 10 min..
Hva er slagordet til selger av disse da.. " suger hva som helst når som helst og kor som helst " hehehe
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap