Sand,stein,grus,kreppsdyr,fisk,m.m.

- norge,ett sand stein eldorado og kanskje tellåme trærøtter.?
-ser her på glimmrende akvaforum at nån slit med sand,stein,røtter.m.m.
-finn din egen sand i passende elver,bekker og få med noen artige norske nymfearter eller en killer øyenstikkernymfe.
-pluss at d finns ferskvannsplanter,snegler ,krepsdyrdyr,fisk.m.m
-røtter finn du i nærmeste anleggsområde,sag og kutt til passe koke/kasserollestørrelse.kok lenge og bytt vann,d samme etter i akvarium.
-
-i fjellørretter fra 5-kilo og nedover er snegler ofte en del a mageinnholdet.
-store kreåsdyr?
-småfisk?
korr e d blitt av ålen?
-la algene leve,uten algen dør mennesket?



































Ting å tang fra norsk fauna
Hmm hvor skal jeg begynne,.
sand I fra Elver, er OK så lenge Elva er rein,. nymfer og små kryp får man med på kjøpet,. ikke så farlig me de, får man en øyenstikkerlarve, vil man raskt oppleve forsvinninger av småfisk,. de spiser jo de meste som lever,.
Når det gjelder krepsedyr er alt slikt ulovlig å ha , selv vanlig kreps da noen dessverre kan finne på å slippe den ut i andre vassdrag.
Ørret I akvarium går for en stund, men kan lett bli mere hodebry enn glede etter som den lett misstrives og sulter i hjel om den ikke får rett for,stell og temperatur. Dessuten faller man for fristelsen å ha den sammen med andre fisk tar den grådig for seg av småfisk. Stingsild er mere heldig å ha i akvariet etter mitt syn.
Røtter er kun anbefalt å plukke i Elv,vann evt I myr/torv,., Å plukke røtter som ligger oppe i dagen kan være rene dødsfellene i et Akvarium.
Planter fins det massevis av men ikke alle er like enkle å få til men fungerer god,. bare ikke fall for fristelsen å kaste de ut i gjen i et annet vann, etc, da kan man desverre spre nye arter inn, selv om den lever i Norge gjelder også fisk..
Stein, er bra men kan være mye rart som de inneholder som ikke er heldig,bør testes først.
Nå ble det mest Negativt her, men det er mye å Huske på for en nybegynner som ønsker å ta en snarvei i Akvariehobbyen,. norske arter vil jeg si er mere egnet for noen som har litt mere på baken og erfaring og har utstyret i orden så fisk og slikt ikke mistrivs og behandles stygt og dør.

når det gjelder Ål,. Den er enkel ,vokser middels til raskt, trives godt i alle temperaturer (+4-24 C) spiser alt slags for. Enkel å fange i elvemunninger under steiner etc
Men, Europeisk Ål er, Rødlistet og Fredet og bør derfor ikke havne i akvarium, med det første.
Men en enklere å hardfør fisk skal man lete lenge etter,.
Kreps ulovlig??
Eg er ikkje nåkå ekspert men i følge fiskebasen er det lov å ha edelkreps i akvarie..

Edel kreps(europeisk ferskvanns kreps)
Virkelig,. hmm trodde den var også inbefatta av forbudet, siden den var ansett som"verna"
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap