Hva slaks fisk??

hei der ute.
jeg har kjøpt meg et nytt akvarie der det var fisk i fra før. disse var med på en humpete biltur, noen tålte ikke turen andre gjorde, å nå etter en ukes tid på og komme seg til hektene har jeg lakt spessielt merke til en fisk jeg trodde var en siamesisk algespiser men tviler nå sterkt på at den er det. jeg må si rett ut at jeg liker ikke denne fisken i det heletatt. han er en skikkelig terrorist i akvariet :S napper finner og svømer i høyt tempo etter de andre stort sett hele tiden.... får rett og slett dårlig sammvittighet jeg... lurer fælt på om den er slik pga den egentlig bør være i stim eller er det en fisk som bare er fæl med andre??? hadde en tråd her tidligere om noen andre fisk som fikk mye kritikk pga sine dårlige finner, har nå funnet ut at det ikke er fembåndsbarbene som napper finner, men denne såkalte ukjente fisk som gjør. noen gode råd om hva jeg skal gjøre og hva slaks fisk dette er????
på forhåmd takk!
Det ligner i grunnen på Pareutropius buffei eller dens nære slektning Pareutropius debauwi.
De to blir henholdsvis 8 og 12 cm.

Hvor stor er den du har?

Jeg kan ta feil, for den typen maller er jeg ikke særlig kjent med (afrikanske). Grunnen til at jeg er så usikker er din beskrivelse av atferden til din fisk. De skal ikke være plagsomme og bite etter andre fisk, iflg det jeg kan lese meg til om disse afrikanske fiskene. Se f.eks. dette hos Planetcatfish om P. buffei (der finner du mange bilder også).
mona o
Det ligner i grunnen på [URLBLOCK1]eller dens nære slektning [URLBLOCK2]. De to blir henholdsvis 8 og 12 cm. Hvor stor er den du har? Jeg kan ta feil, for den typen maller er jeg ikke særlig kjent med (afrikanske). Grunnen til at jeg er så usikker er din beskrivelse av atferden til din fisk. De skal ikke være plagsomme og bite etter andre fisk, iflg det jeg kan lese meg til om disse afrikanske fiskene. Se f.eks. dette hos Planetcatfish om [URLBLOCK3] (der finner du mange bilder også).


denne fisken er vel 7-8 cm tenker jeg. du nevnte jo tidligere at finnene til kongotetraen og rødmunstetraen var bitt av og du trodde det var barbene, de napper ingenting på noen, men denne derimot er blitt helt vil, så ille at jeg har flyttet den over i egent kar... og etter jeg gjorde det så er rødmunstetraen blitt mye rødere og kongoen fått en sterkere farge... disse fiska var jo i akvariet da jeg kjøpte det, så de kan umulig hatt det særlig bra sammen med denne terroristen...
det er nok en buffei ja, den er ihvertfall helt lik, men beskrivelsen her og det jeg har erfart er jo ikke likt uff liker ikke at den må stå i et eget kar alene, men vil ikke den skal plage alle de andre fiska heller, noen av fiska har jo levd med denne fisken en stund og blitt plaget. ikke rart de var som de var da de kom til meg, med dårlige finner og farger...
Hør med nærmeste dyrebutikk om de kan ta i mot den for deg.
Ikke regn med å få noe for den Det kan hende de er greie og bare "tar den ut av hendene på deg" så du slipper styret den forårsaker. Kanskje butikken har flere av samme slaget, så den kan få være med en stim av sine egne.

Mulig du får byttet den i en liten fisk av et annet slag, men det er usikkert. Butikker liker ikke så godt å få lempet på seg alle slags mulige rare fisk som "folk vandret inn fra gata" ikke vil ha lenger. Så vær glad hvis de kan ta i mot den - men ikke forvent å få noe for den

Dersom du heller vil prøve å selge den privat, så vær ærlig. Ikke prøv å lure noen ved å selge den uten å oppgi hvordan den oppfører seg. Kanskje du bør oppgi at den aller helst bør selges/gis bort til noen som har noen av arten fra før (da kan den endre atferd og bli roligere).

mona o
Hør med nærmeste dyrebutikk om de kan ta i mot den for deg. Ikke regn med å få noe for den ;) Det kan hende de er greie og bare "tar den ut av hendene på deg" så du slipper styret den forårsaker. Kanskje butikken har flere av samme slaget, så den kan få være med en stim av sine egne. Mulig du får byttet den i en liten fisk av et annet slag, men det er usikkert. Butikker liker ikke så godt å få lempet på seg alle slags mulige rare fisk som "folk vandret inn fra gata" ikke vil ha lenger. Så vær glad hvis de kan ta i mot den - men ikke forvent å få noe for den :) Dersom du heller vil prøve å selge den privat, så vær ærlig. Ikke prøv å lure noen ved å selge den uten å oppgi hvordan den oppfører seg. Kanskje du bør oppgi at den aller helst bør selges/gis bort til noen som har noen av arten fra før (da kan den endre atferd og bli roligere).


hehe ja for jeg vil ikke at mine fisk skal lide noe mer, eller den for den sags skyld... den er vel stresset og lei av og være den eneste som var i akvariet... får ta den med neste gang jeg skal til dyrebuttikken så ser en jo bare om de vil ha den, og at de har flere av samme type. eller gi den bort til noen som vil ha en gal fisk hehehe.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap