Kampfisk

Mitt første forsøk på å få frem kamfisk yngel

Jeg lurer på hvor lang tid det tar for kamfisk hannen å bygge skum rede.
Min holder på på dag 2 å har ikke kommet langt.
Så jeg lurte på om det ikke er rette tia, atte han ikke er ivrig nok.

Har lest på forskellige sider men har ikke funnet noe om dette.

Åssen er det med hua, ang egg, det er vell ikke sikkert hun får egg. Hvor titt kan hun ha egg. kan være dette var ett dumt spørsmål, men men ;o)

Håper på svar.



Hei Ramona!

Jeg er i startgropa av dette jeg også, og holder på å prøve meg frem. så Jeg kan bare svare ut fra den erfaringen jeg har gjort meg.

Jeg har to hanner og de er veldig forskjellige når det gjelder dette med redebygging. Den ene må ha hunnen i nærheten for at han skal bygge rede. Det er to måter å få han til å bygge rede på: 1: ha han alene i 30 literen min et par dager. etter det setter jeg inn en yngelboks i karet og setter hunnen inn der. da ser han henne og lukter henne og blir veldig gira og begynner å bygge i rolig vann. Når han har fått bygget et rede med litt størrelse, kan man slippe dem sammen hvis hunnen er klar. 2: la dem gå sammen i 100 literen og sørge for at de har et sted i karet hvor vannet er stillestående og vente å se.

Den andre hannen min bygger uansett. Han er alene og bygger store reder.

Så til det andre spørsmålet ditt. Hunnen må få masse god mat for at hun skal bli klar for lek. Gi røde mygglarver annenhver eller hver dag i en periode på to uker eller så. Hun forandrer utseende når hun er klar.

Les [URL=http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm#]denne[/URL] for mer informasjon. Og hvis flere har lyst å komme med sine erfaringer blir jeg også glad!
Takk for svar
Ja da har jeg gjort det samme som deg ca.
Men selv om hua var i yngel boksen, synes jeg det gikk tregt med reir bygginga.

Den linken du har lagt ved er kjempe fin, det er den jeg har vert inne å lest på før jeg begynnte med dette.


Så nå har jeg skilt dem å di får røde larver (nam nam). Tenkte jeg skulle vente i 2 uker før jeg prøver på nytt.

Har ikke lyst til å vente så lenge, men det vel større sjangs for atte det lykkes da, at han er mere ivrig.

Jeg må visst lære meg å bli litt mere tolmodig ;o)
Takk for svaret, å håper vi får till dette ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap