Stein i akvarie.

Eg har funne noen noen steiner som eg ønsker å ha i ene akvariet mitt. Eg har lagt steinene i små plastikkbeholdere med vann i for å sjekke om de senker eller hever ph. Er det noe annet eg må passe på før eg har steinene oppi akvariet?

Takker så mye for svar.

Vet ikke om man må, men jeg pleier å koke mine, bare for sikkerhets skyld
Ellers så er det neppe noe annet å gjøre/som man må gjøre.
Inaktiv bruker
du kan spyle dem, og skure litt på dem, slik at du får vekk uønskede skapninger.
Eller enkelt og greit koke de i hjel
Jeg har alltid puttet de rett i karet, kanskje spylt de av de litt skitt først men ikke noe mer.
Takker så mye, da skal de kokes, så er neste stopp akvariet.
Jeg har brukt selvplukket stein i mengder de de siste årene, til mine malawikar. Har aldri kokt stein, men spyler dem godt og skrubber dem grundig med grov svamp. Aldri hatt noe problem med denne måten, hverken i 450 litern eller i yngelkaret.

Bare pass på at du ikke har stein med kråkesølv oppi karet ditt, for det er skadelig for fiskene.

[External Image]

[External Image]

Det blir ofte sagt man skal koke steinene.. Er dette en myte? Lurer på om det faktisk er noen her inne som IKKE har kokt steiner og fått problemer pga. av dette?

Jeg for min del har aldri fått problemer med ukokte stein
Jeg koker alltid sten og sand etter føre vàr prinsippet, er billigere å koke sten/sand enn å kjøpe nye fisker
Aldri kokt noen steiner
Spylt av salt fra sjøkanten, ellers er det ingen problem. Jeg har idag ca 20 aktive kar, med stein og røtter fra naturen. Ukokt. Fiskene elsker å spise disse micro organismene uansett. Er ingen som koker ting i naturen til dem heller... Så du kan slappe helt av. Putt dem oppi. Eller kok dem. Same, same but different.
blondviking
Jeg koker alltid sten og sand etter føre vàr prinsippet, er billigere å koke sten/sand enn å kjøpe nye fisker

Joda og det er det bare og gjøre for min del Men synst det hadde vært artig å finne ut om det noen som faktisk har måtte kjøpe ny fisk pga de ikke kokte
Er enig med deg i det, men hvor mange tusen er det som har akvarie i Norge, som ikke er på dette eller andre forum, og kan ha opplevd noe tragisk ??
Akkurat det som hadde vært fint å finne ut
Men nå har vi hoppa OT igjen Så vi får diskutere videre ved neste som spør om det samme hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap