Hva skjer med sverdplanten min?

Inaktiv bruker
Har i noen uker sett at de største bladene blir mer og mer "oppspist" og til slutt står bare "skjelettet" igjen. Har en del planter i karet, så det er jo ikke umulig at de får for lite næring totalt sett. Tilsetter gjødselkuler ved røttene i sanden med jevne mellomrom, og har helt nye lysrør, pluss at jeg nå tilsetter jern i flytende form.

Tok bladet med til en lokal dyrebutikk med akvarier, og innehaveren mente at plantene mine fikk for lite jern. Har derfor tilsatt dette daglig i over en uke, men klarer ikke helt slå meg til ro med forklaringen - siden ingen andre planter har synlige skader.
I karet går det SAE, kakadueciklider, en enslig liten L066, 1 eplesnegle, maaaange sandsnegler, noen guppyer, noen platyer og en honninggurami. Har tidligere hatt mistanke om at eplesneglene er synderne, men har nå bare 1 igjen - og den kan vel ikke forvolde så store skader?

Hva synes dere?

Det pleier å se sånn ut når Ancistrus (sugemalle) får smaken på grønne planter. Men du nevner ingen sånn, men kanskje din L066 er synderen?

Dette er et sverdplanteblad som en Ancistrus har gnagd på. Ligner mistenkelig mye på ditt, ikke sant? I dette akvariet var det kun EN fisk, og det var en Ancistrus. Den spiste opp alle sverdplantene i løpet av to uker.

[External Image]
Blader
Jeg har sett noe lignende når jeg lot ancistrusene leve av det som "var" i akvariet, du får kikke nøye om du ser malla de på bladene.Hilsen Terje.
Inaktiv bruker
Det var som bare...
Tenkte at den lille L066 malla jeg har (ca. 4 cm) aldri kunne være i stand til dette, og har til dags dato ikke observert at den har spist på noen planter. Den får malletabletter, og har sett den spise av disse, så jeg vet den får i seg alternativer.
Men det kan jo likevel hende. Dersom det blir for ille så får den bare spise den opp og så får få tak i en annen plante som ikke blir så lettvint mat. Synd, for den er stor og flott, planten mener jeg...
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap