Slamkryper - en sart blomst i fiskeriket.

I dag spilte skjebnen meg et litt bittert puss.

Jeg har en stund hatt to slamkrypere gående i et provisorisk innredet 86l aquastabil, men i går begynte jeg virkelig prosessen med å innrede et helt nytt Juwel Rio 180 til dem.
Planen var å lage en kulp i midten og sanddyner på sidene, slik at de to forhåpentligvis kunne få hvert sitt revir i hver sin ende av akvariet.
I går fikk jeg forsiktig flyttet det gamle karet ned fra bordet det nye skal stå på. For å få det lett nok måtte jeg plukke ut et par store steiner. Fiskene blir alltid litt stresset når jeg gjør det, men de faller da til ro igjen. Så også denne gangen.
Jeg satte det nye karet på plass og begynte å fylle det med substrat: grovkornet grus nederst for å få litt ekstra sirkulasjon i bunnlaget - planter skal det jo ikke være mye av i brakkvannet uansett - og Biltemasand oppå. Jeg hadde ikke nok sand, så det må kjøpes inn i morgen, men jeg fikk da en pekepinn på hvordan det ville bli til slutt.
Slanger til utvendig filter må jeg også kjøpe inn før jeg kan få alt i stand, men det er bagateller.

Da jeg sto opp i dag og kikket opp i karet til kryperne ble jeg møtt av et leit syn: kun 50% av befolkningen overlevde natten. En slamkryper lå på siden, kald og stiv, og den andre hadde gjemt seg under en stor stein. Filter og varmekolbe var koblet til og fungerte som vanlig, så sannsynligvis er det stresset med flyttingen av akvariet som har tatt livet av kryp nummer to.

Nå lurer jeg på om jeg skal fortsette å innrede hele den store 180-literen til kun én slamkryper, eller om jeg skal pusse opp 86-literen hans og bruke det store karet til f. eks. maller, som jeg også har en forkjærlighet for.
Jeg kan nok bruke noen dager eller uker på å bestemme meg, for jeg tror uansett at den gjenværende slamkryperen trenger litt tid til å roe seg før jeg i det hele tatt kan tenke på å ominnrede karet hans eller flytte ham til et nytt.

Vi får se hva tiden bringer.

LJ
Dekerver jo 100l
så jeg vlie fortsat og lat de rose seg ned så du isje streser dem enda mer ; )
Nå ble jeg veldig forvirret.

Den er i en 86-liter nå, og jeg tenker på å la den flytte inn i en 180-liter.

Mener du, siden den krever 100 liter, at jeg burde la den bo i 86-literen?

Eller mener du at jeg skal la den være i 86-literen en stund for å roe seg, og så la den flytte inn i 180-literen senere?
Vanilla Ninja
Nå ble jeg veldig forvirret. Den er i en 86-liter nå, og jeg tenker på å la den flytte inn i en 180-liter. Mener du, siden den krever 100 liter, at jeg burde la den bo i 86-literen? Eller mener du at jeg skal la den være i 86-literen en stund for å roe seg, og så la den flytte inn i 180-literen senere?


Eller mener du at jeg skal la den være i 86-literen en stund for å roe seg, og så la den flytte inn i 180-literen senere?:svar:jepp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap