Skalare svømmer opp ned...

I dag når jeg kon hjem fra skolen min så jeg at den ene scalaren min lå død på en plane. men når jeg kom hjem etter en trening nå, så jeg at den hadde forflytta seg, og jeg tok den opp med håven, den lever tydligvis, men den sto bare opp ned ved pumpa. jeg har ikke bytta vann siden lørdag forje uke, men jeg tok en test nå, og den viser at phen er på 6,8. det er ikke noe nitrit. jeg tror det kanskje er forstoppellse, for de viler seg gjerne på bakken, og de "driter" nesten aldri.

kan noen hjelpe meg,og evetuelt si hvordan man fjerner forstoppelse?
på forhånd takk
Forstoppelse
vet ikke om det finnes noen grei måte å få det til på,.. hadde en discus jeg rett å slett strøyk magen på slik at avføringen og luft kom ut, og det gikk kjempe bra, Matvraket lever enda.Men hvorhvidt det funker for scalaren vet jeg ikke.. verdt et forsøk,. husk ikke presse forhardt, og mot gattåpningen.Kan uansett ikke garantere at det vil virke i ditt tilfelle,..
Forstoppelse
husk å være forsiktig, ikke klemme for hardt men akkurat passe,. husk å være konstant våt på hendene , både du å fisk,. stress fisken minst mulig,. funker det ikke første gangen så ikke stress fisken mere
ok den er grei, men hvordan kan jeg liksom hindre at det skjer igjen?

Edit: Har prøvd det, men ingenting skjedde... så isted at avføringen dens var veldig rød. Men hvorfor svømmer den opp ned? noen her som har noen ideer?
Kanskje det er noe galt med svømmeblæra? Det skjedde med min, da den svømte opp ned.. Den døde til slutt..
tror det jeg og, men er det da ingenting og gjøre?

har 5 andre scalarer, og det er ingen tegn hos de, untatt at de svømmer litt skjeivt om morgenen...
Plussmedlem
Vegard Havellen
tror det jeg og, men er det da ingenting og gjøre? har 5 andre scalarer, og det er ingen tegn hos de, untatt at de svømmer litt skjeivt om morgenen...

Skjeivheten på morgenen kommer av at fisk orienterer seg i vannet etter lyset, ikke tyngdekraften som landlevende dyr. Dermed blir de litt skjeive når lyset treffer litt rart. Det er helt normalt.

Til den sjuke er det lite å gjøre med forstoppelse. Det er stort sett dødelig, selv om det kan gå over av seg selv. Avføringa er mest sannsynlig rød fordi den var blodig. Å klemme de på magen vil jeg ikke anbefale, selv om det kan gå noen ganger. Stort sett vil man nok ta i for hardt og skade indre organer.
Mitt tips er å ta den ut og gi den et bad i vann med Ektozon eller liknende akvariesalt i en 15 minutters tid.. Økt også temperaturen på vannet noe i forhold til hva du har i akvariet. Ikke gi den mat på en 2-3 dager (forutsatt at den ennå lever).
Dette kan avhjelpe svømmeblæreproblemet, men jeg gir absolutt ingen garantier. Det er mulig at dette kommer av en bakterie/virusinfeksjon som har satt seg på fiskens balanseorganer og slikledes forstyrrer dens evne til å holde seg rett i vannet.
Hvis ikke dette hjelper, så avliv den. Det er det mest humane.
Tusen takk for svar, skal prøves.

men hvor får jeg tak i saltet du snakket om?
Plussmedlem
Vegard Havellen
Tusen takk for svar, skal prøves. men hvor får jeg tak i saltet du snakket om?

Ektozon? Kjøpes i akvarieforretning. Lett tilgjengelig.
Hvorfor ikke bruke vanlig salt? Skal funke det og?
Plussmedlem
Fordi vanlig bordsalt gjerne inneholder andre stoffer enn akvariesalt, som antiklumpemiddel og andre tilsetninger. For eksempel er butikkenes såkalte "havsalt" ikke fra havet i det hele tatt, men lagd kunstig i svære dammer og tilsatt en mengde stoffer for at det skal smake og se godt ut.
Kjøper du Ektozon eller andre salter beregnet på akvariebruk er man i det minste sikker på at det er rimelig fritt for kunstige tilsetninger som kan være skadelige for fisken.

Dessuten er det her snakk om en sør-amerikansk ciklide, og scalarene skal ikke ha salt i vannet til vanlig, dermed er de mer ømtålig for salt enn andre arter som kommer fra miljøer med hardere vann.

Endring:
Det er likevel de som bruker bordsalt i akvariene sine og mener at dette funker fint. Det kan så være, og jeg er ikke noen uttalt ekspert. Jeg synes bare at salt i et ferskvannsakvarium høres ørlite merkelig ut generelt sett. Og da klinger ikke vanlig natriumklorid spesielt mye bedre.
Som sykdomsbekjempende middel kan for alt jeg vet bordsalt virke. Men jeg ville personlig ikke prøvd.
Plussmedlem
Ektozon er diskutert i denne tråden også.
Ektozon er jo ikke så mye annet enn NaCl.
Plussmedlem
Loomis
Ektozon er diskutert i [URLBLOCK1]også. Ektozon er jo ikke så mye annet enn NaCl.

Jepp, du har rett i det. Og som sagt, jeg vet at folk bruker det og at det etter sigende funker for dem. Men jeg ville ikke brukt det, og vil da heller ikke råde andre til det. Om Vegard vil prøve med bordsalt, er jo det opp til han. Og om fisken blir frisk av det, er jo ingenting bedre. Ektozon var bare nevnt som et eksempel.
Men nå skal vi ikke gjøre dette til nok en diskusjon om salt...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap