Bore hull øverst på kanten på juwel rio - ja eller nei?

Kan jeg bore hull i kanten på dette akvariet? Det hele vil selvfølgelig bli over kanten av glasset, men jeg er litt usikker likevel.

Er det noen som har prøvd dette?

LJ
Ja! Hvor stort hull vil du borre, og hvor nærme kanten? Skal hullet brukes til sump overrenning eller avløp?
Jeg vil bore hull på siden, eventuelt lage et sånn hakk som allerede er bak på sidene, for å trekke slanger til filteret gjennom.

I tillegg tenkte jeg på små hull for strips, siden i hvert fall én slange (innsug) vil plasseres midt i karet.

Slangene er vel 12mm eller så i diameter.

Edit: slangene må inn fra siden, for karet er nødt til å stå helt inntil veggen.
Du vil ha innsug i midten? Da borrer du 27mm hull midt i karet (i bunnglasset) og setter inn en 25mm tankgjennomføring med nødvendige overganger til passende slangenippel under og innsugsrist over. Hullet for vann inn kan også gå gjennom bunn noen centimeter fra hjørnet. Hullet for vann inn kan også plasseres på siden av karet, men det ser penere ut i bunn. Bruk skikkelige gjennomføringer (korallen.no). Å tre slangen gjennom et hull er en dårlig løsning.
Godt forslag, og glad i kompliserte løsninger som jeg er, ville jeg nok gjort dette hvis det ikke var for at det ikke passer sammen med barskapet som akvariet står oppå

Enden av akvariet hvor jeg har tenkt å la slangene gå gjennom er inn mot en vegg, så det blir ikke noe problem å få skjult dette.

Hva tror du blir best? Hull eller hakk? Vil kanten miste for mye styrke om jeg sager ut et helt stykke slik det allerede er gjort på baksiden?
Skjønner Da foreslår jeg to 27mm hull med gjennomføringer på 20mm på sideveggen.

Hullet til vann inn plasserer du omtrent 4-5 cm under øverste kant på karet og 4-5 cm fra baksiden. På kortsiden bak altså. På utsiden har du et 90 grader 20mm kne og overganger til slangestuss som passer slangen.

Forstår jeg det riktig at du ønsker å ha innsuget i bunn midt i karet?
Isåfall setter du hullet til innsug 4-5 cm fra bunnen. På utsiden gjør du det samme som på vann inn. På innsiden bygger du med 20mm stive rør frem til der du vil ha innsugsristen. Du bøyer røret med varme og legger det slik at det kommer under bunnsubstratet. Istedenfor å bøye kan du også bruke 45 og 90 graders bend.

Å sage hakk til slangene vil svekke akvariet, så det anbefaler jeg ikke. Å borre er relativt safe og enklere enn de fleste tror.

Hva er målene på akvariet, og hvor tykke er sideveggene? Hvis du ønsker kan jeg sette opp en liste med forslag til deler. Jeg har bygget ekstremt mye med pvc og gjennomføringer på mitt eget akvarierum og begynner å skjønne hva som blir riktigst for ethvert tilfelle. Det som er viktig er å bruke deler og løsninger som er egnet som i dette tilfellet er industri pvc som selges på korallen.no, akvarieudstyr.dk osv.
Akvariet skal være et slamkryperkar og skal innredes med vann midt i og landområder på sidene.

Innsuget må altså være midt i. I første omgang var planen min å føre slanger inn på toppen, og la slangen til innsuget gå ned midt på bakveggen, helt til den er langt nok ned til å suge inn vann.

Vann inn er det ikke fullt så nøye med. Denne slangen hadde jeg i utgangspunktet tenkt å la komme inn øverst og kanskje rette den mot bakveggen, slik at det ikke blir så mye plasking og spruting i akvariet. Jeg skal tross alt bo i huset også

Akvariet er et Juwel Rio 180 og har ytre mål (101*41*50)cm.
Glasstykkelsen er 6mm.

Hvordan borer du egentlig i glasset? Vanlig drill og spesialbor, eller må man til med fres og mindre verktøy som Dremel?

Takk for alle tips så langt.
Du borrer med vanlig drill og diamanthullsag beregnet for glass. Hullsagen får du kjøpt på nett eller i flisebutikker. Detaljene om boreteknikk kan vi ta seinere.

Siden akvariet bare skal være delvis fullt bør du borre et par-tre centimeter under der vannlinja går for vann inn slik at du får overflatesirkulasjon uten plasking.

For innsuget bør du borre 3-4 cm fra bunn og like langt fra bakveggen.

Er du sikker på at du ikke vil borre i bunnen av akvariet? Det blir penere, men du må selvfølgelig også lage store hull i møbelet.

Dette er
gjennomføringene. Du vil trenge 2st.

Dette er bendene. De finnes også med lang bøy og i 45 grader. hvor mange og hvilke kommer an på løsningene du velger.

Du vil trenge .1 st rør

Her er slangestuss for 12mm

Reduksjon ogreduksjon

Hvis slangen er 12mm innvendig vil du trenge en bit 16mm rør mellom reduksjonene.

Delene limes med tangit.
Hva slags filter skal du bruke? Kan du måle slangen?
Møbelet som akvariet står på er en Grimle skjenk som jeg bruker som barskap: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90106356 Det er selvfølgelig forsterket slik at det tåler en tank på toppen.

Jeg kan med andre ord ikke fylle opp altfor mye med rør og slanger og slikt, og jeg kan i hvert fall ikke ha filteret inne i møbelet.
Som sagt vil slangene komme inn gjennom den siden av akvariet som vender mot en vegg, så det er ikke kritisk om det ikke blir veldig pent akkurat der.

En annen ting er at det er lettere å se lekkasjer hvis alle rør og slanger er på utsiden. Jeg kommer nok ikke til å åpne og omorganisere baren daglig for å kontrollere.

Jeg har planer om å bruke et Tetratec 400EX. Det er beregnet på akvarier opp til 80 liter, men jeg regner ikke med at det blir så mye vann siden det er snakk om store landområder. Siden det blir lite vann er det også greit med et filter uten altfor sterk pumpe, slik at jeg unngår for stor bevegelse i vannet.
Indre diameter på slangen er visstnok 11,3mm, ifølge en eller annen manual jeg fant på nett.

Jeg har godt med tid til å tenke på gjennomføringen av prosjektet, for slamkryperen som skal bo der er skikkelig stressa etter å ha blitt flyttet inn i huset, og han nekter å komme fram hvis noen går rundt på stua. Det kan være greit å gi ham en liten ferie før jeg flytter ham igjen

Jeg må også ha varmekabler før jeg kan innrede alt. 20cm med hardpakket sand kan kanskje blir i meste laget uten sirkulasjon...
Jeg vil anta at det blir vanskelig å få sanden til å ligge med bratt stigning. Har du vurdert å bruke noe stein og/eller røtter som fisken kan krype opp på istedenfor? Evt. noe terasse system?

Her er listen over deler du vil trenge hvis du skal ha hullene i sideveggen:
Utsiden:
2 st 20mm tankgjennomføreinger
1 st 20mm rør
2 st 20mm 90 grader bend hvis slangene skal loddrett ned.
2 st 20-16mm reduksjon
1 st 16mm rør
2 st 16mm skjøt
2 st 16-12mm reduksjon
2 st 12mm slangenippel
Innsugsrist


Innsiden
En kombinasjon av 20mm bend på 45 og 90 grader som gjør at du ender opp med ønsket plassering av innsuget. Jeg tror 4st på 45 grader og 2st på 90 grader vil dekke alle mulighetene.

Siden vannstanden skal være lav kan du også tre slangene igjennom hull høyt oppe på akvariet. Det er opp til deg


Jeg tar opp denne igjen.

Nå har jeg fått gjennomføringer og rør og greier, men jeg trenger noe å lage hull med.
Har du noen forslag til steder som selger slikt? Enten i vanlig butikk eller på nett?
Jeg finner i hvert fall ingenting i farta på nett.

LJ
Lag en mal av tre og bruk en sprøyteflaske til vannkjøling mens du borrer. For å unngå flising på utgangshullet bør du borre bittelitt på skrått. Snu retningen på drillen hvert 2-4 minutt. Bruk moderat trykk, masse vann og middels turtall.
Og jeg bruker disse, 2pcs 30mm Diamond coated drill bit bits hole saw core, US $8.99 Free shipping.

Jeg bruker bare litt tørkepapir som jeg tvinner sammen og lager en ring av som jeg legger rundt der jeg skal borre hullet/ene. Du kan også bruke plasterlina som ungene bruker, eller ei treplate som Håvard forslår. Jeg taper gjerne med gaffa tape på baksiden av hullet, både for å hindre at vannet renner gjennom og for å hindre at glassbiten faller ned.
Takk for tips.

Nils: kan du poste lenken en gang til? Den funket fryktelig dårlig ...

Er det greit å gjøre dette med hånddrill sidelengs inn i akvariet, eller er det å be om bråk? Bør man bore loddrett for å ha god nok kontroll på maskina?

Til slutt: hvis noen har et slikt bor liggende som de ikke trenger kjøper jeg det gjerne. Jeg har ingen store planer om å bore i mange flere akvarium uansett.

LJ
Fikset lenken.

Ville ikke ha borret i en loddrette glassplate pga problemet med å få nok kjøling på borret. Når du legger glasset du skal borre i er det enklere å lage en vanndam som borret kan gå i. Du kan se bildene som Judosola har lagt ut i sin tråd fra post 189 og utover.

Tror ikke du får noen hullbor rimeligere her i Norge, da bare portoen fort kommer opp i 9 dollar som er litt over 50 kr..

PS, start gjerne med å prøvebor i noe gammelt glass sånn at du får det i fingran hvordan du skal gjøre det.
Jeg gikk for Nils og ebay sitt alternativ. To bor er kanskje greit å ha i tilfelle jeg roter det til og ødelegger det første.

Takk for tips og hjelp. Kanskje det kommer en liten mekketråd etter hvert.

LJ
Diamantsag er i hus, og nå skal straks hull bores.

Håvard: jeg tar til meg din skepsis angående det å få sand til å ligge, så jeg lurer på å lage et terassesystem, kanskje med skiferplater som delere. Jeg lurer litt på hvor fin sand jeg skal gå for, siden jeg vil ha noe fisken trives med men som ikke pakker seg altfor mye.
Noen innspill her?

Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal få nok sirkulasjon i sanden. Varmekabler er kanskje den enkleste løsningen, hvis jeg ikke får tak i snegler som trives i brakkvann...

LJ
Såh ...

Nå har jeg boret hull og er klar til å trekke rør.

Må gjennomføringene gjennom glasset silikoneres for å bli tette nok, eller holder det med gummipakningen på innsiden?
Jeg ser for meg at det blir vanskelig å fjerne dem senere hvis jeg silikonerer helt inntil hullet, så hvis pakningen er bra nok gidder jeg ikke.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap