Har dere forsikring på akvariene deres?

Inaktiv bruker
Har undersøkt litt med eget forsikringsselskap, som dekker følgeskader etter lekkasje og/eller brudd på akvariet (og takk og pris for det - 100 liter utover stuegulvet er ikke en hyggelig tanke, men kan jo skje...). Men de dekker ikke akvariet i seg selv, og har heller ikke tilbud om egen akvarieforsikring.

Forstår jo synspunktet, da dette er en skjør gjenstand. Men tenker samtidig på mitt framtidige ønske-kar på 200-300 liter, som jeg vet vil komme på mange tusenlapper med utstyr og bord til hvis jeg kjøpet helt nytt. Det er jo ikke urimelig å ville forsikre en så verdifull gjenstand?

Hva med dere andre AF'ere, er det noen som har egen akvarieforsikring, eller forsikring hos et selskap som også dekker akvariet i seg selv?
Fint med navn på selskap i så fall, slik at jeg kan innhente priser osv.

På forhånd takk!
Forsikring
Vet ikke om det blir helt likt, men jeg hadde en brann i lysarmaturen. Fikk dekket helt nytt karr av forikringsselskapet.
Det går på de aller fleste innboforsikringer.
Inaktiv bruker
Min ys innboforsikring gjennom gjensidige dekker det ikke


Vil jo tro at dette er en type innboforsikring som mange har, siden det er YS sin og den er KNALL billig ift. andre.
Har innboforsikring gjennom forbund, når jeg sjekket opp viste det seg dette var inkludert akvarie. Så hvis glasset ryker erstatter de karet OG eventuelle fisk som stryker med. Må si meg litt imponert hva en standardforsikring kan inneholde. Som alle andre forsikringer o.l. kan det lønne seg å høre litt rundt og ikke ta første tilbud man kommer over, jeg unngikk ihvertfall å dobbelforsikre akvariet unødvendig.
Da har jeg sjekket opp i mine egne forsikringer.

LOFavørs Kollektive Innboforsikring:
*Den dekker skader på inventar/løsøre som følge av lekkasje på akvarium (uansett årsaken til at vann kommer ut av akvariumet)
*Den dekker skade på levende innhold i akvarium som følge av bruddskade på akvarium (dvs f.eks slag mot akvarium som medfølger at glasset knuses).
Om akvariumet skulle begynne å lekke vann "som skyldes tingens egen mangel, feil eller svakheter, også dersom dette skyldes slitasje, bruk eller alder", får man ikke dekket innholdet.
*Dekker selve akvariumet om det skulle knuses av en tilfeldig og plutselig skade (dvs. om det skulle knuses pga en kjent utre påvirkning f.eks at en stol faller mot akvariet)

Hus Pluss i Gjensidige:
Dekker følgeskader på bygningen fra lekkasje fra akvarium

Det vil si at det som ikke er dekket gjennom disse forsikringene, er selve akvariet, om det skulle begynne å lekke uten at en kjent, ytre skade er årsak.
Børge Johannessen
Har innboforsikring [B]gjennom forbund, når jeg sjekket opp viste det seg dette var inkludert akvarie. [/B]Så hvis glasset ryker erstatter de karet OG eventuelle fisk som stryker med. Må si meg litt imponert hva en standardforsikring kan inneholde. Som alle andre forsikringer o.l. kan det lønne seg å høre litt rundt og ikke ta første tilbud man kommer over, jeg unngikk ihvertfall å dobbelforsikre akvariet unødvendig.


Hvilket forbund?

Hos noen (f.eks LO), så dekkes kun akvariet om en plutselig ytre påkjenning er årsak til skaden
Plussmedlem
NUB
Min ys innboforsikring gjennom gjensidige dekker det ikke :-( Vil jo tro at dette er en type innboforsikring som mange har, siden det er YS sin og den er KNALL billig ift. andre.

Vannskader fra akvarium?
Merkelig at det er tatt vekk hos YS-medlemmer?
Dette er jo dekket hos andre kunder av Gjensidige.
Vannskader - blant annet utstrømning av vann fra rørledningsnett, vannseng og akvarium.

Da må YS ha forhandlet fram en elendig avtale.
Har ikke lest hele tråden, men kan jo si at vi selv hadde lekasje. 60 liter vann var på gulvet, og ødela nok til at vi måtte bytte gulv. Var bare LITT unna at vi mått reparere vegger også... men nå avsporer jeg.

Måtte betale 3000kr i egenandel (Sikkert variabelt), og fikk så dekket for matriale + arbeid for å få byttet gulv, til den standarden som var fra før.
Xbox, akvarium, bord og slike ting ble ødelagt. Vi hadde fått dekket alt dette om vi valgte å betale 3000kr i egenandel på innboforsikring også. Men siden vi ikke tapte nok i verdi for at det skulle lønne seg, så gjorde vi altså ikke det.
Men nøkkelordet er ihvertfal innboforsikring og egenandel.
og ikke minst egenandelen. Forsikringa vi har er med egenandel på 6000 kr, og da skal skaden strengt tatt være bra stor for at det er noe vits i å bruke den...
Inaktiv bruker
Loomis
Vannskader fra akvarium? Merkelig at det er tatt vekk hos YS-medlemmer? Dette er jo dekket hos andre kunder av Gjensidige. [URLBLOCK1]. Da må YS ha forhandlet fram en elendig avtale.


Om du hadde lest første innlegget mitt, ville du sett at det dekker vannskader fra akvariumet, men ikke erstatning for akvariet i seg selv. Har man f.eks. et hjørneakvarium med bord i 200-300 liters klasse, sier det seg selv at det er noen tusenlapper. Jeg har altså full dekning for vannskadene, men ikke akvariet
Plussmedlem
Se det, ja
Så ikke at det var du som var trådstarter.
[QUOTE=NUB]Min ys innboforsikring gjennom gjensidige dekker det ikke

QUOTE]

Dette er feil.
Gjensidiges YS innboforsikring med utvidet innbo dekker selve akvariet med tilhørende utstyr m.m. hvis det rammes av en plutselig uforutsett ytre påvirkning.
Ved en erstaningsmessig dekket skade erstattes også fisk, planter, koraller etc dvs ved ødeleggelse / uhell (plutselig uforutsett ytre hendelse).
Det er heller ingen unntak for hjemmelaget akvarie.

De samme vilkårene gjelder også for vanlig innboforsikring med utvidet innbodekning.

Det er viktig å skille mellom hva som dekkes under innbo- og selve bygningsforsikringen.

Følgeskader av lekkasje fra akvariet dekkes inn under husforsikringen.

Jeg har både hus og innboforsikringen min gjennom YS i Gjensidige og i tillegg jobber jeg i Gjensidige så dette har jeg sjekket grundig opp for lenge siden
Inaktiv bruker
Jeg har skriftlig at det ikke dekkes
Så om du har fått beskjed om annet så skjønner jeg ingenting. Jeg har til og med spurt spesifikt om akvariet i seg selv dekkes, men fått skriftlig at det ikke gjør det.

Kan gi deg saksnummer og saksbehandler som svarte om du ikke tror meg.
Hvem som har sagt hva er ikke så nøye for min del i hvertfall.

Jeg jobber som kunderådgiver i Gjensidige så det å vite slikt er en viktig del av jobben min.

Du er sikker på at du ikke blander sammen YS innbo og YS Villa forsikring?
Innboforsikringen dekker løsøre i boligen herunder akvariet og det som er oppi men ikke ødelagt parkett etc.
Det er det villaforsikringen som dekker, dvs skader som skjer på selve boligen (ødelagt parkett osv) ved lekkasje.

Når jeg i tillegg har en del tusen liter med vann rundt om i huset og flere til dels ganske så dyre fisk så angår dette meg som kunde i tillegg da jeg selvsagt som ansatt i Gjensidige også har alle forsikringene mine der.
Inaktiv bruker
Her er svaret jeg fikk
Forsikringen min heter Innboforsikring - YS, og jeg har valgt Utvidet Innbo og kjøpsforsikring som tillegg. Jeg har også husforsikring Hus - Flexi (uten toppforsikringen Pluss) i samme selskap.

Her er mailen jeg fikk etter min henvendelse:

kundeservice@gjensidige.no
til lillian.stuvik

vis detaljer 5. nov. (For 4 dager siden)

(Please keep the subject when replying to this mail)

Hei,

Takk for henvendelse.

Forsikringen din dekker følgeskader etter lekasje eller brudd, men dekker ikke selve akvariet.

Med vennlig hilsen
Gjensidige Forsikring

Senior kunderådgiver


....................

Så da har altså vedkommende svart direkte feil?
NUB
Så da har altså vedkommende svart direkte feil?


Det er helt umulig for meg å svare på.
Du har nemlig ikke tatt med hva du skrev. For at jeg evt. skal kunne uttale meg om dette må jeg se den opprinnelige mailen din slik den ble skrevet.
Jeg tipper det evt har blitt en misforståelse mellom deg og vedkommende som svarte på mailen.
Det ser ut til at vedkommende som svarte deg har svart ut fra hva som dekkes på villaforsikringen din.
Sitter ikke på jobb nå men jeg er 99% sikker på at det er kun i vilkårene for villaforsikring at følgeskader ihht akvarier er nevnt spesifikt.

Følgeskader på gulv og fast interiør samt vegger etc dekkes nemlig på villaforsikringen mens selve akvariet omfattes av innboforsikringen.

Fakta er uansett at Gjensidige dekker følgeskader (ødelagt parkett etc) på villaforsikringen mens selve akvariet dekkes av innboforsikring m/utvidet innbo (både "vanlig" og den som omfattes av YS avtalen) som jeg har skrevet tidligere.
Presiserer nok en gang at vilkårene sier at det skal skje "på grunn av en uforutsett ytre påvirkning" - dvs uhell, strømbrudd f.eks etter linjebrudd pga snø, strømbrudd pga lynnedslag etc.

Så du kan ta det helt med ro og hygge deg med akvariet ditt
Inaktiv bruker
Takk for presisering :-)
Har bare spurt direkte ut hva forsikringen min dekker i mailen som ble sendt som første kontakt. Gikk ut fra at vedkommende faktisk sjekket hvilke forsikringer jeg har og hva de dekket før de svarte. Men nå skal jeg forsøke igjen, og kanskje jeg får et mer nyansert svar denne gangen ut fra det du har fortalt meg

Stemmer sikkert det du skriver uansett, fort gjort å misforstå hverandre på e-post, det er en rimelig uformell kanal....
NUB
Har bare spurt direkte ut hva forsikringen min dekker i mailen som ble sendt som første kontakt. Gikk ut fra at vedkommende faktisk sjekket hvilke forsikringer jeg har og hva de dekket før de svarte. [I]Men nå skal jeg forsøke igjen, og kanskje jeg får et mer nyansert svar denne gangen ut fra det du har fortalt meg :-)[/I] Stemmer sikkert det du skriver uansett, fort gjort å misforstå hverandre på e-post, det er en rimelig uformell kanal.... :-|


For all del send en ny henvendelse men bare så du er advart: Det er faktisk en ørliten mulighet for at det er jeg som svarer på den mailen som kommer fra deg
I og med at du tydeligvis ikke er helt sikker på om jeg kan jobben min så kanskje det er bedre å ringe 03100 i stedet for da er du sikker på at du ikke treffer meg

Håper du skjønner at dette er ment som fleip og at jeg slett ikke er fornærmet
Inaktiv bruker
Tviler ikke på din kompetanse
og ser jo på navnet på vedkommende som har svart, at det ikke er deg . Er jo litt rart og bekymringsfullt at man kan få så ulike svar fra samme kant, da - det må du jo innrømme

Men lar saken ligge for nå, slår meg til ro med det du har fortalt meg her. Får heller gjøre en spesifikk henvendelse på utstyr, fisk osv. totalt hvis jeg kjøper et dyrere kar mot sommeren - tenker på et litt større hjørnekar med møbel, og de koster typisk mer enn en egenandel på forsikring, hehe...
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap