Oppdrett av malawi

Hei. Jeg har akkuratt startet opp et malawikar på 375l. Dette er første gang jeg har denne type fisk så jeg har noen spørsmål ang egglegging for jeg vil være klar til de begynner(hvis de begynner) lek. Jeg lurte på hvordan jeg bør gå frem hvis da noen av de blir gravide. Bør jeg flytte hun med egg over i separat kar? bør jeg vente til eggene er lagt og så flytte de? bør jeg vente til eggene er klekket for så og flytte yngelen? eller bør jeg bare la de være og la ting gå som de vil? som sagt har jeg aldri hatt denne typen fisk, men har veldig lyst på yngel men sitter med nesten null info så derfor håper jeg noen av dere kan hjelpe meg Er kjempe takknemelig for all hjelp jeg kan få
Plussmedlem
(Eggleggende fisk blir ikke gravide )

Antar at du ikke har kjøpt noen fisker ennå?
Hvilke Malawi skal du ha?

Malawiciklider er munnrugende. Det vil si at hunnen har eggene i munnen.
Hunnen kan gjerne flyttes til et annet kar før hun "spytter" yngelen.

Her har du flere linker om Malawi.
Loomis
(Eggleggende fisk blir ikke gravide ;) ) Antar at du ikke har kjøpt noen fisker ennå? Hvilke Malawi skal du ha? [URLBLOCK1]er munnrugende. Det vil si at hunnen har [URLBLOCK2]. Hunnen kan gjerne flyttes til et annet kar før hun "spytter" yngelen. [URLBLOCK3] har du flere linker om Malawi.


Hehe. Nei vet at de har eggene i munnen men viste ikke hvordan jeg skulle formulere dette Jeg har golden, white tale og rød zebera. Og sebra ciklide men som jeg sa på andre tråden så forsvinner disse Men er det fare for at hun spytter ut eggene hvis jeg begynner å fange ho?:S
Og takk for linkene her skal jeg leke meg mye
Er det ungfisk kan disse "spytte" ut eggene de første gangene. Er det hunner som har båret fram kull tidligere opplever du sjeldent dette. De eneste gangene jeg har opplevd huer som "spytter" er hvis yngelen allerede har klekket og vokst litt. Dette skjer som regel da i håven og huene plukker dem opp igjen når de kommer i det "nye" karet. Er de så store at eggeplummen er borte klarer yngelen seg selv og du kan sette hua tilbake i hovedkaret. Er hua veldigt avmagret kan det være lurt å fore hun opp noen dager i et egent kar eller yngelkaret før hun settes tilbake i hovedkaret. Selv liker jeg at hun "spytter" ut yngelen selv og får noen ekstra dager i ynglekaret før jeg flytter henne.

mvh. bjolle
takk skal du ha bjolle
Er det noe spesielt jeg kan gjøre for å "hjelpe" med å få de i lek?
Bjolle: Lurte bare på om du vet fullt navn på fisken du har på profilbilde ditt. Jeg har en helt lik, men vet ikke hva den heter
Tipper: Aulonocara stuartgranti, Chitimba Bay, Malawi?
Det var nesten riktig, det er en Aulonocara Stuartgranti "Chilumba".
Ligger litt lengre nord en Chitimba bay.

mvh. bjolle
hei igjen.
Jeg har noen spørsmål ang yngelkarret. Jeg har en hoe som tygger oppi der nå. Bør det være pumpe i dette karret eller vil pumpa "sluke" yngelen? Jeg har og en liten anistrus oppi der. maks 1,5cm. bør jeg ta ut denne?

Pumpe og filter bør det vel være, men du kan f.eks tre en bit nylon-strømpe over innsuget, eller svamp som ikke er for grov
Ancistrusen kan slite litt hvis det blir større forandringer angående PH og GH, men ellers så går det greit å ha den med yngel og tyggende mødre.
ok takk da får jeg rote litt i skuffen til kjæresten er det noe annet jeg bør gjøre? skal hoa mates som vanlig mens hun tygger?
malawi spiser nesten ikke eller ikke i det hele tatt mens hun tygger. det er derfor det ofte er behov for å fôre opp hoa litt når hun har spyttet
ok. takk Nå har hun skiftet væremåte helt. Hun står stille og gynger endten frem og tilbake eller fra side til side, noen ganger tar hun en "inspeksjonsrunde rundt steinrøysa si. Er dette normalt?
hva skjer?:S Igår tenkte jeg at jeg skulle prøve å mate hua litt, jeg tok litt mat og la oppi. hun virket veldig sulten men det hele endte bare i et komisk forsøk. hun svømte rundt med en liten sprekk mellom leppene og prøvde å "svømme" maten i seg. haha.

Meen. Litt senere på kvelden så jeg inn til henne igjen og da var haka vekk!! nå har hun svelget de tenkte jeg. I dag tidlig så jeg inn til henne igjen og nå har hun plutselig større hake en hun noen gang har hatt. Hva kommer dette av?
Kan være at eggene er klekket, og at yngelen trenger litt større plass inni der, eller bare at eggene blir "stokket om".

Det er forresten helt merkelig at det er plass til så mange individer i
ciklide-munnen. Tror kanskje de har muligheten til å oppbevare dem i svelget også.
Ei hunne har lurt meg et par ganger. Jeg har tatt henne ut for å strippe henne for egg, men de var ikke å se. Tittet inni munnen også uten å se noe.
10 minutter senere gikk hun og tygget igjen.

Ja det er snodig å se på tyggende hunner som prøver å spise. De virker så frustrert, stakkar. Som om de har kjevelås som hindrer dem i å gape opp, og så forfølger de en matbit rundt i karet inntil noen andre tar maten.
haha. ja det var skikkelig komisk, må ha hørtes utrolig dumt ut da jeg satt alene i en krok av leiligheten og lo av fisken min:P haha. ja men det som var rart var at haka forsvant helt og hun ble plutselig kjempe aktiv. men neste morgen var hun stor igjen og sto å vugget i huleingangen igjen. meen, er skjeleglad for at ynglene ikke var tapt
fikk noen golden jeg haddde bestilt her for noen dager siden og oppdaget da at den ene hoa allerede tygde og egentlig så ganske spytteferdig ut.

Da jeg tok ho ut spyttet ho ut en yngel i hånda mi som ho fort tok inn igjen når jeg slapp ho ut i yngelkaret. yngelen var ganske stor og hadde ikke noen plomme så antar at de var rimelig klare.

Nå er det 3 dager siden jeg satt ho opp i der og ho finner ingen ro i det hele tatt. kjempeskvetten og bare gjemmer seg. Burde jeg prøve å strippe ho for yngel og få ho tilbake til malawikaret?
Hei kaiamor.
Som du leser på tråden så er jeg igang med første tyggeperioden min, så jeg er egentlig ganske blank på dette, men jeg får mye fin hjelp her så får håpe noen kan hjelpe deg
Men jeg har lest litt og funnet ut at det er mange som ikke "liker" stipping. Og personlig så lar jeg henne bare være for da går det naturens gang er ynglene klare så spytter hun de vel ut, jeg ville ikke tvingt henne til og spytte? det er det jeg tror Men jeg ser og at mange erfarne stripper og dette fungerer jo og bra så jeg skal ikke si imot denne metoden heller
Men vent til du får et svar fra en som har ordentlig peiling på det du
At hun virket stresset kan jo være at hun ikke har hjemmesteder? Men de blir vel litt "redde" når de tygger? min er for det meste inni hulen ho og eller i åpningen. Men tilbake til det med hjemmesteder: Min var og skvetten da jeg flyttet henne til spyttekarret, men så fant hun "sin" hule og da slo hun seg til ro
og jeg ville ikke flyttet henne over til malawikarret ditt igjen med en gang. Hvis hun er spytteklar så er hun jo "utsultet"? og har lest at hun bør gå i karret ca en uke som du bruker til å mate henne opp igjen eller til du ser at hun er rastløs og vil tilbake.
Men vent til noen med mer erfaring komenterer dette og kanskje retter på ting jeg sier her som er feil. Da kan vi jo begge lære Lykke til så krysser vi fingrene
Piraya: Som om jeg skulle ha sagt det selv
Kaiamor: Sikkert stresset pga flytting osv, men med muligheten til å gjemme seg under noen steiner så vil hun nok roe seg.
Kanskje at yngelen er ute og svømmer innimellom? Så straks det kommer folk piler de inn i mammas trygge munn, og da blir hun nok urolig også.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap