Discus! str på akvarie

Hei!
Jeg som mange andre her inne synes discus er en utrolig fin og dekorativ fisk. Nå driver vi å bygger og tenkte å bygge inn et akvarie i veggen i gangen. Ser at miniumskrav til akvariestr er 180 liter og 100 cm.

Men jeg lurer på hvor høyt og hvor bredt det må være. Av den enkle grunnen at veggen ikke er mer enn 20 cm bred.
Vurderer å la akvariet "gå gjennom" veggen og bygge det inn i et skap på andre siden av veggen. Men vi får se hva jeg gjør.

Kommer en tråd om dette seinere når det nærmer seg tenker jeg...

Men tilbake til spm. Hvor høyt og bredt og langt burde et akvarie være dersom jeg tenker 5-6 stk
Du ønsker å bygge et akvarie i veggen ett spennende prosjekt...
men må du ha discus der?

Du må ikke glemme at en voksen discus kan bli mer enn 20cm ++ og hvordan har du tenkt den skal bevege seg i et akvarie med 20 cm bredde? Personlig mener jeg bredden må være minimum 40/45 cm, noe du kan løse ved å la akvarie gå "inn i skapet" ved siden av. Lager du et akvarie på 40B x 50H x 80/100 L får du et akvarie på 160/200 liter - du får se hva som passer for deg. Du kan velge flere gode løsninger på hhv 160, 200 eller 250 liters akvarier som går bra til discus men ingen av disse akvariene selges med mindre enn 40 cm bredde - da må du bestille på mål...

Personlig mener jeg at du ikke skal ha discus i et akvarie på 20 cm bredde..
Discus
5-6 voksne individer bør minimum ha 300 liter, helst litt mer.

Det bør også minimum være 50 cm i høyden og i bredden. Ergo sitter du igjen med å måtte ha karet 120 cm i lengden.

180 liter som du nevner kan fungere til 2 voksne discus, men ikke fler.
glimrende svar!

vet ikke enda om jeg skal ha discus. men jeg har veldig lyst!
tror nok løsningen blir å bygge inn i et skap bak, det gjør det litt lettere med det å plassere filter og det med rengjøring.

et veldig spennende prosjekt spør du meg

finnes det forresten svarte/hvite discus?
akvafanist
finnes det forresten svarte/hvite discus?

Mener du svarte og hvite, eller ensfargede?

Det finnes hvite discus, men ikke svarte. Oppdrettsformer av discus finnes i mange farger, men altså ikke svart.
Søker man på "Diamond discus" og "snow discus" på google, får man mange bildetreff.

Her er et bilde av en Snow White discus. Og på denne siden finner du et bilde av et par i hvitt.
Jeg synes helhvite discus er veldig fine å se på i virkeligheten også, for de er virkelig noe man legger merke til.
Mads Evensen
5-6 voksne individer bør minimum ha 300 liter, helst litt mer. Det bør også minimum være 50 cm i høyden og i bredden. Ergo sitter du igjen med å måtte ha karet 120 cm i lengden. 180 liter som du nevner kan fungere til 2 voksne discus, men ikke fler.

Jepp, og da discus er en stimfisk som trives best i en gruppe på minst 6 individer så bør du sørge for å bygge det stort nok når du først skal gjøre det. Discus er fantastiske - tror ikke du vil angre på fiskevalget. Men husk at diskus trenger oftere vannbytter enn "vanlige" selskapsfisk, så ta også hensyn til det - at du lager det slik at vannbyttene ikke blir vanskelig. Lykke til
Mads Evensen
180 liter som du nevner kan fungere til 2 voksne discus, men ikke fler.

Discus kan du holde i ganske små kar, men problemet er å opprettholde en bra vannkvalitet.

Setter du opp et 180 lters BB kar eller ihvertfall nesten BB og f eks automatisk vannbytte kan du nok få et voksent par til å trives, men dette er nok ikke hva du har tenkt deg regner jeg med.

Ser du fremfor deg et veggakvarium på 20 cm dybde som dette, eller et akvarium som du bygger inn som f eks dette?

Ellers mener jeg at en minimums størrelse på diskusakvarium ligger mellom 3-500 liter, og nærmere 500 liter enn 300 liter.
Personlig vet jeg ikke hva du er ute etter heller ikke hvilken erfaring du har med discus. Og utfra svarene du får kan det virke som om du nesten ikke bør prøve...

Ikke la deg skremme så lett, discus er en meget flott fisk som mer en gjerne kan holde i "relativt" små akvarier - det er viktig å tenke igjennom hva du ønsker og legge forholdene til rette for en ganske kostbar fisk som kan gi deg veldig mye gled men også mange sorger...
Det diskuteres mye størrelsen på akvariene, dersom du ikke kjøper voksen fisk men individer på 8-12 cm (du bør ikke kjøpe mindre discus) kan de utmerket gå i akvarier fom. 160 liter (40H x 40B x 100L) men husk de vokser og trenger mer plass etter hvert.

Du vil også sannsynligvis oppleve noe som jeg tror også de fleste andre har gjort - litersyken og interessen for en fasinerende fisk våkner og du utvider med flere akvarier...

Dersom akvarier med størrelse mindre enn 300 - 500 liter passer deg best så prøv med noen mindre discus - det passer ikke alle å kjøpe voksne individer første gang (hverken pga pris eller dimensjon på akvariet). Men fisken krever god vannkvalitet noe som medfører litt mer arbeid i mindre akvarier.

Dersom dette er første gangen du prøver discus så vær klar over den krever litt mer av deg men det er verdt det.
HansM
Personlig vet jeg ikke hva du er ute etter heller ikke hvilken erfaring du har med discus. Og utfra svarene du får kan det virke som om du nesten ikke bør prøve...
Hm, hvorfor skal svar som at det ikke finnes hvite og sorte discus, at discus ikke passer i et akvarium som er 20 cm bredt, at du bør ha en gruppe på 5-6 individer såfremt du ikke kjøper et voksent par avskrekke noen fra å skaffe seg diskus?

HansM
Ikke la deg skremme så lett, discus er en meget flott fisk som mer en gjerne kan holde i "relativt" små akvarier - det er viktig å tenke igjennom hva du ønsker og legge forholdene til rette for en ganske kostbar fisk som kan gi deg veldig mye gled men også mange sorger...

Er helt ening med deg at dette er en utrolig fascinerende fisk, men vanskelig. Har brukt mye tid og penger på disse. Et av de største problemene for meg var gjellemark, som jeg aldri ble kvitt.

HansM
Det diskuteres mye størrelsen på akvariene, dersom du ikke kjøper voksen fisk men individer på 8-12 cm (du bør ikke kjøpe mindre discus) kan de utmerket gå i akvarier fom. 160 liter (40H x 40B x 100L) men husk de vokser og trenger mer plass etter hvert.

Det er vel ikke en hemmelighet at discus blir ganske stor undre optimale forhold, og jeg vil ikke anbefale en akvarist å putte en fisk i et akvarium som er 2 ganger høyere enn det fisken er, eller så smalt at fisken nesten ikke får får snudd uten å bøye kroppen.

Jeg vil derimot advare sterkt mot å skaffe seg en gruppe discus og putte dem i et 160 liters kar. Jeg har gjort det og flere andre med meg, og det er definitivt ikke å anbefale, såfremt at dette ikke er et karantene og BB kar.
Her var det jo mye negativt, men når det er sagt så var det jo noe positivt også.
For det første så er det ikke noen problem å ha en 6-8 småtasser i en 160 liter BB. Ja, for det bør det være hvis man skal fore opp småtasser på 5-6 cm til voksen fisk.
Det som er utrolig viktig er å ha optimal filtrering og da anbefaler jeg heller to mindre filtre fremfor ett større. Grunnen til det er filterrengjøring og her må dette byttes på slik at ikke begge filtre blir skyllet samtidig, men at det er en til to uker mellom hver.
Så er det også viktig at vannbytter foretaes hver dag og da med 30-40 % med vann som har stått i 24 timer og luftet. Dette må også være kaldtvann rett fra springen som også må varmes opp og da er en 100 liters "sats"dunk
på vaskerummet fine greier.
Unge discus søpler noe helt %&#?"? og når det fores så mye som det her må gjøres så er vannbytting forskjell på feile eller suksess.
Og dette kommer fra en som har snart 40 år med vannbytter, og jeg har sagt det før, er man lat så begynn heller med frimerker, men ellers så er discus noe av det ypperste man kan ha i et glasskap.
Tror dette er den eneste fisken med sjel.
God natt.
I innlegget til Kai Hansen får du også ett noe mer nyansert svar. Han er sannsynligvis den i denne tråden som har størst kunnskap om discus.

Discushold er krevende men ikke mer umulig enn annen fisk dersom den får forholdene tilrettelagt. Og som du kan lese av svarene på forumet så kan det oppleves som det bare finnes en sannhet men sannsynligvis har alle noe å lære av hverandre...

Tips; Er det første gangen du holder discus så søk kunnskap hos erfarne "discusfolk". Prøv å finn de som er villig til å dele informasjon om discus hold uten hele tiden å heve stemmen eller kommer med bastante utspill. De som roper høyest er mest sannsynlig de som har mislykkes...

Du finner også mye god informasjon uten for disse sidene - du kan finne mye veldig bra fakta om discus andre steder også.

Ønsker deg alt hell og lykke i videre akvariehold uavhengig om du velger discus eller ikke i ditt nye akvarie. Er du på Lillehammer en gang er du hjertelig velkommen innom.
Tilfeldig bekjentskap
© L.K.Ø.
Reklame for plussmedlemskap