Kvifor slit eg med alger?

No føles det som eg har prøvd det meste, men algene vil ikkje forsvinne. Så eg prøver her, om de erfarne akvarister kan hjelpe meg med nokon råd.

Karet: 110 liter.
Lys: 1x Sun glo, 1xLife glo (satt inn i slutten av mars)
PH: ca. 7-7,5
NO2: 0,025
GH: 3 dH
KH: 4 KH
Algetyper: Trådalger. Brunt belegg på planteblader, type?

Eg gav tidligare næring av typen Tropica AquaCare Plantenæring+ fordi eg har ikkje så mange fisk, + JBL De 7 kuler. No har eg gått over til Tropica "vanlig" uten tilsatt N og P. Har prøvd å auke mengden gradvis dei siste vekene. Gir no ca 3-5 ml 2 ganger i veka. 1 dose ved vannbytte og ein utenom.

Planter: Har prøvd å velge lettstelte og hurtigvaksande planter.
- Cryptocoryne wendtii "green"
- Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B"
- Vanlig sverdplante
- Javamose
- Vallisinera
- Rotala rotundifolia

Plantene veks og vallisineraen skyter masse nye skudd. men dei blir ikkje "høge og flotte". Særlig Rotala'en veks virkelig godt, den er raudlig i "tuppane" og er den som veks best og ser best ut. Sverdplanten gir skudd, men er latterlig liten, hehe.

Så, eg har prøvd å gi ingen næring (utenom kulene i bunn) uten hell, og prøver no å gi meir næring for å gi plantene "overtaket" på algene. Det såg ut til å fungere, ei stund var det merkbart mindre alger. Men no er det verre igjen. T.o.m javamosen ser styggare ut og er ikkje som den ein gong var.

Help me!

Høres ut som om du er på rett vei. Nå må plantene komme seg slik at dem kan få overtaket, og utkonkurere algene.

Se her, og her.

Du trenger sikkert et par tuber tolmodighet i tillegg. Lykke til.

Hakke
Du trenger sikkert et par tuber tolmodighet i tillegg. Lykke til.

Hele stuen snudde seg og lurte på hva som var så morsomt jeg lo av nå.

Hvor får jeg kjøpt dem ???
Hahahahah
Tuber med tolmod
spør på apoteket )

Alger kommer jo av 3 faktorer :

1. Mye lys(for mange timer)
2. Mye nitrogen og næring i vannet
3.For lite planter i forhold til vannvolum

har selv ca 80% planter,i mine kar og Algene er slått av plantene som bruker næringe som de evt skulle hatt )..
Husk ikke overfore verken planter eller fisk,. ikke bruk for mye lys, riktig lysmengde og antall timer er også bra,. ha gjerne noen hurtigvoksende planter,og om mulig noen flyteplanter som stjeler litt lys fra algene,.

ellers er nok bare tolmodigheten som gjelder, gjerne i Tuber )))

Ja, godt å høre at er på riktig veg då hvertfall Og takk for linker Hakke.

Den tolmodigheten ja, det er vel egentlig noko eg har, trur ikkje eg treng resept med det første. Det står meir på usikkerhet når eg trur og meiner eg gjer ting rett - og ikkej får resultater :P

1. For mykje lys har eg ikkje. Står på i ti timer.
2. For mykje næring - ja, det kan hende. men det er jo litt med vilje no for å prøve at plantene får overtak.
3. For lite planter - mulig. Flyteplanter hadde eg ei sund, men dei vart så stygge, så eg tok dei bort :P Ellers har eg ein god del, men kanskje ikkje nok. Planen var jo at dei skulle vekse og bli mange ... men dei blir stygge, og då tek eg vekk dei stygge bladene - ergo sjølv om dei veks må eg renske bort mykje òg. Så det går litt opp i opp her kanskje.

Skal sjå om eg får tatt eit bileta av ståa i dag.
Hva med snegler? De er jo perfekte algespisere...og renholdsarbeidere...
Hei

sent svar, men enten har du løst problemet og da spiller det jo ingen rolle... eller så har du det fortsatt og da er det på høy tid...

Hadde problemer med trådalger sent i vår, ca 4 måneder etter at jeg hadde startet karet. Fikk råd om å sette inn en gjeng amanoreker og de har virkelig forsynt seg grovt av algene. Jeg har en stor rot i akvariet som går fra bunnglasset til ca 2 cm over vannflaten. Denne var nesten helt dekket av grønne trådalger. Etter en dag så jeg en bar flekk på størrelse med diameter som en vanlig lyspære. I løpet av fire fem dager var algene vekk.

Disse rekene formerer seg ikke i ferskvann, så du må eventuelt supplere desom de dør ut, men de er ikke spesielt dyre. Blir omtrent så store som strandrekene du ser der barn fisker krabbe og like fargeløse,men effektive er de. Har ikke mer alger i karet nå enn det som bør være der til fór.
Hvordan gikk det med algene, ViBi?
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap