Massedød av neontetra

Heisann.

Kjøpte meg 20 Neontetraer på lørdag som jeg puttet oppi et 110 liters kar med 2 guppier, 10 Kuhli-Åler og 10 Neontetraer som jeg hadde fra før. Allerede etter 10 min så jeg at det var en fisk som sleit litt, så jeg tok livet av den da den ikke hadde kommet seg etter 1,5 timer. I går plukket jeg ut en ny Neontatra som var død og tenkte at det var sånn som kunne skje. Men når jeg nå kom hjem fra skolen måtte jeg plukke opp åtte nye Neontatraer som var døde Har målt for nitritt, og den er helt fin. Hva skal jeg gjøre? Kan fiskene ha vært syke fra butikken?
To til som er døde
Ingen som kan hjelpe?
Vannverdier
her er det noe som ikke stemmer, enten ammoniakk forgiftning, oksygenbrist, etc,.
Noe må stresse fiskene dine unødig, enten ved å jage dem eller at noe forgifter tetraene,.
er Ph fin?
ingen Nitritt??, hva med Oksygen tilførselen? vannbytter??,filter?? tett ?? etc,. her kan det være en laaaaaaaaaaang liste som må sjekkes!!
Sonaxx
To til som er døde :( Ingen som kan hjelpe?

Jo, men du beskriver ingen symptomer - da er det umulig å komme med løsninger. Alt vil da bli gjetning og det hjelper ingen.

I sykdoms-forumet ligger det en sticky med en liste over endel viktige spørsmål som bør besvares for at det skal bli lettere for oss å gi deg kvalifiserte råd. Les den og legg inn svaret på spørsmålene her, så skal du se det kommer hjelp.
Har ikke sett noen symptomer. De svømmer fint, og er hissene på mat. Plukket ut 8 stk når jeg kom fra skolen. Rakk ikke mer enn å mate dem litt og måle nitritt før jeg skulle på jobb. Å når jeg kom hjem nå var det to til som var døde

Målte pH for ikke lenge siden, å da var den på 8. Bytter ca 30% vann minst en gang i uka (nærmere hver 5. dag) og det strømmer fint ut fra pumpa.
Vel, skal ta meg tid til en ny runde med målinger nå. Kommer tilbake med resultatene
Sånn...

pH = 7,5
GH = 4
KH = 4
NO2 =
så nå har 11 av 20 død
og du ser at det er de nye fiskene som dør.
og hvis alle de gamle fiskene trives og ikke dør eller blir syke,så er det nok noe galt med fiskene du kjøpte i butikken, kanskje har de ikke vært i karantene eller de var dårlig foret og å bli fanget og puttet i en pose var bristepunktet for de til å bukke under.
dra til butikken og forhør deg, er de useriøse så sier det seg selv.
ta med en død tetra og vannprøve.

jeg opplevde det samme en gang jeg handlet 12 neontetraer og allerede da jeg hadde kommet hjem hadde 3 bukket under i posen.
Til sammen hadde jeg 32. Nå har jeg til sammen plukket ut 12. Til å begynne med så jeg at det var de nye som døde, fordi de nye var litt blasse i fargen. Nå har de lik farge så det er ikke mulig å se lenger desverre. Kjøpte riktignok de siste på en annen plass enn de første. Kan det ha noe å si?
Var noe som ikke kom med i målinga...
Rettelse kommer her

pH = 7,5
GH = 4
KH = 4
NO2 = mindre enn 0,3 mg/l
NH3/NH4 = 0 mg/l
Har du prøvd å bytte 20 prosent vann morgen og kveld?
Ville tippet på ammoniakkforgiftning iom at du satte inn så mange fisker på en gang og har ph over 7.
Men hvis du har målt NH3/4 til 0, er det jo ikke det.
Når satte du opp karet og hvor lenge har de andre fiskene vært der?
Neontetra har blitt en veldig svekket fisk på lik linje med guppyer, mye av dette kommer av all den innavlen som foregår i asia, der avles det millioner på millioner.
Jobber selv i dyrebutikk og de 2 fiskene vi har størst svinn på er neontetra og guppyer.
Brukte du lang nok tid på å tilvenne de til de nye akvariumet?
Jeg tror jeg brukte lang nok tid på å tilvenne dem ja. Til morgen i dag plukket jeg ut to nye, og det var en del som så pjuskete ut. Men da jeg kom hjem fra skolen så alle mye bedre ut, og det var ikke fler som var døde. Vet fortsatt ikke hva det kan ha vært, men ser ut til å gå mye bedre nå
Hva bør jeg gjøre i forhold til dyrebutikken?

Tusen takk for alle svar jeg har fått!
eller du kan finn ut om tetra/neon-syke.
handler om for mange fisk på for liten plass.
har erfart på den trasige måten
De fortsatte å dø til omtrent halvparten var borte Var innom en dyrebutikk der en kar fortalte meg om neonsyke, og det hørtes akkurat ut som symptomene. Jeg fikk med litt medisin, men jeg veit ikke om det ordnet seg selv eller om det var medisinen som ordnet opp :P
Fortalte dyrebutikken deg om neonsyke samtidig som de solgte deg medisin? For en gjeng sleipinger. Neonsyken kan ikke kureres. Det er en parasittisk sykdom som sprer seg ved at fisk spiser på døde fisk og dermed får i seg parasitten. Ingen kjent behandlingsmåte bortsett fra å fjerne syke fisk med en gang så de ikke rekker å dø og bli spist på i akvariet.
Var det jeg trodde han skulle, men jeg fikk faktisk medisinen uten å måtte kjøpe noe i det hele tatt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap