Hvor mye kh skal karet mitt ha?

Hei!
Har et akvarium som innholder:
guppy
neontetra
molly
klovne pleco
sjokolademalle

Så lurer jeg på hva kh'en skal være på?
I basen så står det bare ph og gh, så da må jeg spørre her :- )
Og når det gjelder amoniakk, skal den være på 0 mg/l ?
Og så lurer jeg på om når jeg skal sjekke gh 'en, skal fargen skifte fra rød til grønn, eller kan den bare bli grønn først?
Har sånn Tetra dråpetester.
Fargen på GH testen skal skifte farge fra Rød til Grønnblå. Dersom den blir grånnblå på første dråpe har du GH mellom 0 og 1.

Hva KH skal være er ikke noe fasitsvar på. Konsentrer deg heller om rett PH. Har du KH på 3-4 er det vanligvis greit. PH og KH henger sammen og følger hverandre med CO2 nivået i vannet.

Amonium/Amoniakk SKAL være 0. Nitritt også.

-Tim
Okey, tusen takk for svar! :- )
Testet vannet i springen, så da er det ganske bløtt.
Hva skal jeg gjøre for å heve gh'en når jeg skal ha den oppi akvariumet?
For å øke GH må du ha i GH+ middel av ett eller annet slag.

Problemet ditt er at du har fisker som ikke helt passer sammen. Neontetra skal f.eks ha veldig bløtt vann.

-Tim
Ja, jeg vet..
Ingen som fortalte meg det når jeg kjøpte de .. :/

Testet også kh'en i springen. Den var på 0-1 den også.
Men gjør det noe?
Ja det er litt lavt ja. Du bør ha 3 for at PH skal holde seg stabil. PH vil endre seg med CO2 i vannet. Mye ved så lav KH.

KH øker du lett med vanlig Natron. Kalsiumbikarbonat.

-Tim
Okey :- )
Får jeg kjøpt natron i dyrebutikken?
Natron har de på den vanlige butikken. Sånn som du bruker til baking. Bare sjekket at det ikke er tilsatt noen ekstra. Skal være ren Kalsiumbikarbonat.

Eventuelt så selger Webzoo.net større bokser til en god pris.

-Tim
Åjaaa, ja :- ))
Tuuusen takk for fine svar ! ;- D
Har et siste spørsmål!
Hvor mye natron skal jeg tilsette? Testet vannet i akvariumet, og den var på 0-1 og ph'en bare på 6! Skal ha den på 7.
Men siden ph og kh følger etter hverandre, så øker ph'en også ja om jeg tilsetter natron?
Akvariumet er på 70 liter.
Jepp. Når du øker KH vil PH følge etter. Du må bare prøve deg frem. Ikke øk PH med mer enn 0,4-0,5 i døgnet.

Du kan prøveblande i en 10 litersbøtte.

-Tim
Okey, så jeg tar en bøtte med springvann og tilsetter litt og litt natron til jeg får den opp på 3?
Og det med at jeg ikke måtte endre ph'en med mer enn 0,5 i døgnet, mener du da at jeg ikke kan endre ph'en slik at den blir over 6.5 ?
Så siden min er på 6, og jeg skal ha den opp på 7, skal jeg tilsette natron to ganger?

Springvannet her er nøytralt, tror det kanskje kan være den store rota jeg har nedi som gjør vannet så surt?
Men hvordan blir det da, siden kh'en i springen er 0, og ph'en er 7 ?
Skal jeg ikke bry meg om ph'en siden rota kanskje gjør vannet surere?

Jeg spør kanskje veldig mye, men håper det går greit!
Og når jeg blander oppi ei 10 liters bøtte med natron med rette vannverdier,
er det så mye jeg skal skifte ut på en dag for å få den opp til 6.5, eller må jeg ha sju slike bøtter siden det er 70 liter?
Nå er jeg ikke helt med.

Sier du at PH i kranen er 7 og at KH er 0-1???? Det høres i såfall veldig rart ut.

Du tester med dråpetest?

PH på 6.0 høres mer rett ut med så lav KH.

Du blander ikke ut til KH blir som ønsket, men til PH blir som ønsket. Du har natron rett i akvariet i små doser og så kontrollmåler du etter noen minutter, når det har fått blandet seg godt. Det med bøtten var bare for at du skal ha en viss peiling på hvor mye du skal ha i.

Du bør tilsette natron i 2 omganger ja, når du skal øke PH med en helt grad.

-Tim
Tim
Nå er jeg ikke helt med. Sier du at PH i kranen er 7 og at KH er 0-1???? Det høres i såfall veldig rart ut. Du tester med dråpetest?

Har ph 8 i kranen her, og kh 1 - null problem. Ligger stabilt gjør den også (målt med flere forskjellige dråpetester). Upraktisk og ulogisk, men helt reelt.
Det er dråpetester, ja.
Men det kan godt hende jeg så litt feil.
;- ) Det var sikkert en ph på 6. Skal jeg sjekke igjen?

Men da får vi se hvordan det går, skal også kjøpe sånn gh+ i helga.
Har fast vannbytte på søndager, så får vel gjøre det da.
Tusen takk for hjelpa! :- )
Må bare slenge med et spørsmål til, forhåpentligvis det siste :-p
Når jeg skal prøve meg fram i 10-liters bøtten og har funnet den rette dosen, skal jeg sjudoble den når jeg skal ha natron oppi akvariumet?
Teoreitsk sett ja, men ikke gjøre det for sikkerhets skyld. Prøv med ca halvparten og se hva som skjer.

-Tim
Vipsen
[QUOTE=Tim]Nå er jeg ikke helt med. Sier du at PH i kranen er 7 og at KH er 0-1???? Det høres i såfall veldig rart ut. Du tester med dråpetest?

Har ph 8 i kranen her, og kh 1 - null problem. Ligger stabilt gjør den også (målt med flere forskjellige dråpetester). Upraktisk og ulogisk, men helt reelt.

Merkelig, det betyr jo at det er nesten null CO2 i vannet ditt. Den holder seg der også om du mellomlagrer en bøtte med en luftestein oppi?

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap