- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Gravid reke
Gravid reke
Jeg oppdaget plutselig i morges at jeg har en reke (Crystal Red) som er proppfull av egg! Det var jo en riktig så gledelig overraskelse, siden det er første gangen for meg.
Spørsmålet mitt er om mine ancistrus og Corydoras pygmaeus vil spise/plage yngelen. Bør jeg flytte fiskene til det andre akvariet? Eller bør jeg bare la alle sammen få mest mulig fred og ro? De har en hule med javamose, og ellers flere gjemmesteder.
Og hvor mye av yngelen kan jeg forvente overlever?
Spørsmålet mitt er om mine ancistrus og Corydoras pygmaeus vil spise/plage yngelen. Bør jeg flytte fiskene til det andre akvariet? Eller bør jeg bare la alle sammen få mest mulig fred og ro? De har en hule med javamose, og ellers flere gjemmesteder.
Og hvor mye av yngelen kan jeg forvente overlever?
Postet 14.11.09 kl 11:10
Postet 14.11.09 kl 14:37
Flashyyngelen overlever ikke i ferskvann som regel. For å få opp yngelen, trenger de saltvann/sterk brakkvann. Ta ett litersmål du henger i karet, fyll det med saltvann, og ha reken oppi der. Da vil du få yngel ganske snart. De spiser artemia i startfasen ;)
Eg rister bare med hodet mitt pga svaret du har gitt, Flashy?! Metoden som du foreslå er den beste og raskeste måten for å drepe biereker som Krystallreker (CRS). Det som du si fungerer kanskje med Amanoreker men det er ett annet tema, ikke sant?
Hvis forholdene er bra vil 50 -100% av yngelen overleve i ferskvann. Og rekeyngel til CRS bør ikke ha Artemia!
Er det mulig å gi feilinfo meir konsentrert? Rister med hodet som sagt...
Ancistrus og C. pygmaeus vil mest sannsynleg ikke plage rekeyngel.
Postet 14.11.09 kl 15:00
Endret: 14.11.09 kl 15:01
Flashyyngelen overlever ikke i ferskvann som regel. For å få opp yngelen, trenger de saltvann/sterk brakkvann. Ta ett litersmål du henger i karet, fyll det med saltvann, og ha reken oppi der. Da vil du få yngel ganske snart. De spiser artemia i startfasen ;)
CRS er ikke avhengig av brakkvann for å yngle. De formerer seg på den spesialiserte måten, dvs. de bærer yngelen til de er små kopier av de voksne.
Noen Caridina og Neocaridina-arter er avhengige av salt/brakkvann for å formere seg. Caridina cf. cantonensis er ikke en av de.
Ancistrus og cory'ene vil ikke ta rekeyngelen.
Postet 14.11.09 kl 15:03
Endret: 14.11.09 kl 15:05
Michael Niesar[QUOTE=Flashy]yngelen overlever ikke i ferskvann som regel. For å få opp yngelen, trenger de saltvann/sterk brakkvann. Ta ett litersmål du henger i karet, fyll det med saltvann, og ha reken oppi der. Da vil du få yngel ganske snart. De spiser artemia i startfasen ;)
Eg rister bare med hodet mitt pga svaret du har gitt, Flashy?! Metoden som du foreslå er den beste og raskeste måten for å drepe biereker som Krystallreker (CRS). Det som du si fungerer kanskje med Amanoreker men det er ett annet tema, ikke sant?
Hvis forholdene er bra vil 50 -100% av yngelen overleve i ferskvann. Og rekeyngel til CRS bør ikke ha Artemia!
Er det mulig å gi feilinfo meir konsentrert? Rister med hodet som sagt...
Ancistrus og C. pygmaeus vil mest sannsynleg ikke plage rekeyngel.
Merkelig... for det er slik jeg får yngel... MYE yngel
Postet 14.11.09 kl 15:14
Postet 14.11.09 kl 15:29
Hvilken art
dette lurer jeg også på Flashy ,. for Mine CRS yngler som besatte i ferskvann,. samme gjør kirsebærrekene
Postet 16.11.09 kl 16:51