Dm 800 pumpe.. hjelp!

kjøpte akvarium dm 800 120 liter. Den hadde innebygd pumpe. Den inneholdt et rundt platisk rør som skulle settes inni pumpen, slik at det blir bra nok sirkulasjon i vannet. Eneste problemet er at fiskene blir sugd opp det røret og dør. Det har skjedd 3 ganger nå.. Så nå har jeg tatt littt filter nedi røret slik at fiskene ikje blir sugd opp. Men fiskene dør for det om, og eg har lagt merke til at pumpen ikje e så bra nå.. Lure på om det kommer av filter, at det stenger for møye vann ute. Slik at vannet ikke blir renset nok...Kan noen hjelpe! lei av fisk dør.
Plussmedlem
Hei.
Jeg veit ikke helt hvordan filterløsningen er i Resun-kar, men har du satt på alle delene til pumpa/filteret?
I enden av dette innsugningsrøret så burde det være en del med et slags gitter som hindrer fisk og annet å komme inn i pumpa.
Har ikke DM800 undergravel filter? Mener det røret skal kobles til bunnplaten.


-Tim
Loomis
Hei. Jeg veit ikke helt hvordan filterløsningen er i Resun-kar, men har du satt på alle delene til pumpa/filteret? I enden av dette innsugningsrøret så burde det være en del med et slags gitter som hindrer fisk og annet å komme inn i pumpa.



Tror jeg fikk med alle delene ja..men det burder ver med et gitter eller noe synes jeg. Det kan være at det var med, bare jeg ikke har sett det. Synes løsningen var lite gjennomtenkt.
Tim
Har ikke DM800 undergravel filter? Mener det røret skal kobles til bunnplaten. -Tim


Hva er bunnplaten? Det ser ut som røre skal festet i pumpen, men hvis det ikke skulle settes i pumpen, så har vi ikke løst problemet, forda blir fiskene sugd opp i pumpen uansett..
Plussmedlem
Tror Tim har et poeng her.
"Undergravel filter" - bunnfilter blir levert med denne modellen.

Har du kjøpt det brukt?
UG filteret i DM800 tror jeg ikke du kan ta ut. Det er bare ett plastrør som går fra bunnen og opp til pumpa. Vurderte dette karet selv, men er jo håpløst når jeg vil ha sandbunn.


-Tim
Loomis
Tror Tim har et poeng her. "[URLBLOCK1]" - bunnfilter blir levert med [URLBLOCK2]. Har du kjøpt det brukt?



hmm...så det røre skal ikke brukes til pumpen?.. Nei, jeg kjøpte det nytt
Tim
UG filteret i DM800 tror jeg ikke du kan ta ut. Det er bare ett plastrør som går fra bunnen og opp til pumpa. Vurderte dette karet selv, men er jo håpløst når jeg vil ha sandbunn. -Tim


hvorfor er det håpløs med sandbunn? Jeg bruker det, og det går fint
Plussmedlem
Er det en plastikkplate i bunnen på karet? Under sanda?
Grunnen til at det går greit kan jo være fordi du ikke har koblet på bunnfilteret?
I linken ser du hvordan denne typen filter virker. Små sandkorn kan tette bunnfilteret ganske fort.
Loomis
Er det en plastikkplate i bunnen på karet? Under sanda? Grunnen til at det går greit kan jo være fordi du ikke har koblet på bunnfilteret? I linken ser du hvordan denne typen filter virker. Små sandkorn kan tette bunnfilteret ganske fort.


ja, det er med plastikkplater. Jeg la det i bunnen, men tenkte ikke mer over det..kan jeg starte bunnfilteret nå, eller må jeg ta ut all sanden? Jeg bruker grus i bunnen og sand på toppen, går det fint? Takk for all hjelp
Plussmedlem
En av disse plastikkplatene har sikkert et større hull hvor plastikkrørene skal settes ned. (Røret kobles videre opp til pumpa.)
Du kan jo forsøke å sette det i gang.

Sand vil før eller siden havne under grusen. Dette fordi sanda er mere finkornet.
Hallo
Har selv det akvariumet.
Har rådasand i det men har endra litt på det. bruker ikke bunnfilteret men bruker forsatt renna over.
Har brukt et utblåsningsrør til utvendige pumper til innsug.
Skal se om jeg kan få tatt et bilde av det slik du kan se ka jeg har gjort.
ilion2
Har selv det akvariumet. Har rådasand i det men har endra litt på det. bruker ikke bunnfilteret men bruker forsatt renna over. Har brukt et utblåsningsrør til utvendige pumper til innsug. Skal se om jeg kan få tatt et bilde av det slik du kan se ka jeg har gjort.


Trenge eg å bruke t filteret? Hva hjelper det for? Fordeler og ulemper? Jeg har aldri hørt om det, så er veldig takknemlig for all hjelp
Eline Kristiansen
[QUOTE=ilion2]Har selv det akvariumet. Har rådasand i det men har endra litt på det. bruker ikke bunnfilteret men bruker forsatt renna over. Har brukt et utblåsningsrør til utvendige pumper til innsug. Skal se om jeg kan få tatt et bilde av det slik du kan se ka jeg har gjort.


Trenge eg å bruke t filteret? Hva hjelper det for? Fordeler og ulemper? Jeg har aldri hørt om det, så er veldig takknemlig for all hjelp


Neida, du trenger ikke bruke det, men du må da sette en svamp eller noe på innsuget så ikke fisk blir sugd inn i filteret.


-Tim
Plussmedlem
Et filter må du ha.
Bruker du kun sirkulasjonspumpa uten filter så må du skifte vann flere ganger i uka.
Du kan erstatte bunnfilteret med et annet filter. Et innvendig filter med stor kapasitet eller et utvendig filter.
(Bunnfilter i Resun tror jeg er dårlige saker i alle tilfelle.)
Loomis
Et filter må du ha. Bruker du kun sirkulasjonspumpa uten filter så må du skifte vann flere ganger i uka. Du kan erstatte bunnfilteret med et annet filter. Et innvendig filter med stor kapasitet eller et utvendig filter. (Bunnfilter i Resun tror jeg er dårlige saker i alle tilfelle.)


Filteret ligger ikke i bånn, men i lokket. Bare innsuget er gjennom en perforert bunnplate.


-Tim
Har selv prøvd med svamp på enden av røret men gikk veldig fort tett.
Har brukt orginalrøret tidligere med luftfilter svamp på enden.

Var nesten ikke filtrening da så måtte finne på en ny metode så fant ut denne.
Plussmedlem
Tim
Neida, du trenger ikke bruke det, men du må da sette en svamp eller noe på innsuget så ikke fisk blir sugd inn i filteret.

Er det flere filter i dette karet? Ikke bare bunnfilter?

Edit: Ja, det er visst det - Independent top filter.
Men dette er neppe bra nok til 120 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap