Grått vann, hvorfor ?

Fylte opp et 350L akvarium på søndag, det ble veldig grått vann som klarnet opp en del iløpet av uka... I dag byttet jeg ut ca 120L i håp om å bli kvitt resten av gråfargen, men, vannet ble bare mere grått igjen... Hvorfor ? Når akvariet ble fylt første gangen var 100L, vann fra 2 andre akvarium som har vert i drift i noen måneder. Det vannet var selsagt helt klart.. Må vi bare vente lenge før vannet blir klart ?
Gråttvann
det her skyldes vel en del næringstoffer og grums som ligger i sanden og er i vannet,.
det er helt naturlig at vannet blir litt grumsete og grått,.samt at nyttvann inneholder luftbobler massevis av dem,.
hva slags filtrering har du?? vanlig vis skal filteret ta seg av grumset ganske fort,.
Fluval 4pluss innvendig pumpe.. Kanske litt for liten eller ?
Grått vann
der har du problemet,. et enslig fluval 4 filter er altfor lite til et så stort akvarium,. ville nok kombinert det med et utvendig filter i tilleg,. Eheim eller Amtop,. Ol,.
I nystartede kar kan jeg ha litt grått vann i flere måneder før det gir seg. Jeg bare later som jeg ikke ser det og turer på som vanlig med vannbytter etc. Det gir seg seg alltid til slutt.

Min erfaring.
Er helt vanlig.
Hadde det samme problemet de gangene jeg har sett opp akvarium. Det var litt grått en stund, men når jeg fikk plantene på plass, og pumpen fikk dure på i noen uker så vart det krystallklart. Jeg las også i en artikkel at det var på grunn av nitritt at vannet vart grått. Nitritt er giftig for fisk og man skal derfor vente med å ha fisk i akvariet før man er kvitt mesteparten. Er nitritt nivået for høyt hjelper det å skifte vann. Etter en stund vil alger som etablerer seg i akvariet ditt gjøre om nitritt til nitrat som ikke er like farlig. Det overflødige nitratet vil også forsvinne etter en stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap