Co2 hvor mye og hvorfor?

Jeg lurer på om det er nødvendig med luftestein i et akvarie utenom at planter liker det og som dekorasjon.
Når du skriver luftestein mener du da luftpumpe?
Co2 er noe helt annet enn luftpumpe, da Co2 bedrer planteveksten mens luftpumpene kan virke i motsatt retning.
Jeg mener luftpumpe med en stein som lager bobler i vannet,trodde det var nødvendig å ha og at det ga surstoff til vannet?
Luftpumpe brukes for å tilføre mer oksygen i vannet, noe som ikke hjelper på planteveksten.
Co2 er en sats eller en trykktank med ren Co2gass som tilføres via et lukket system.
Dette hjelper veldig på plantevekst.

Du trenger normalt ikke luftpumpe i et akvarium med friske fisker og god sirkulasjon med vanlig filtrering.
Dette brukes som regel enten som dekorasjon eller for å tilføre ekstra oksygen i stillestående kar, eller i forbindelse med sykdom.
Eirik Fosen
Luftpumpe brukes for å tilføre mer oksygen i vannet,
Nei. Brusestein ol har ikke noe med å tilføre vannet oksygen, men å sette vannet i bevegelse ved hjelp av luftbobler slik at du får en sirkulasjon av vannet og at det O2 fattige vanne nede i akvariet kan komme til overflaten der en gassutveksling kan skje,
Var inne og såg noen videoer av malawi og tanga. kar som hadde mye luftbobler, det var kansje co2 anlegg det da,er det da nok å stille pumpen mot overflaten slik at da blir sirkulasjon og surstoff på den måten i et vanlig selskapsakvarie? Har veldig lyst å lage et malawi kar, er inne og leser det jeg kommer over, flott forresten at du svarer
Nils Vollstad
[QUOTE=Eirik Fosen]Luftpumpe brukes for å tilføre mer oksygen i vannet,
Nei. Brusestein ol har ikke noe med å tilføre vannet oksygen, men å sette vannet i bevegelse ved hjelp av luftbobler slik at du får en sirkulasjon av vannet og at det O2 fattige vanne nede i akvariet kan komme til overflaten der en gassutveksling kan skje,

Vil ikke det o2-fattige vannet tilføres oksygen i denne prosessen?
kelse
Var inne og såg noen videoer av malawi og tanga. kar som hadde mye luftbobler, det var kansje co2 anlegg det da, Har veldig lyst å lage et malawi kar, er inne og leser det jeg kommer over, flott forresten at du svarer


Uten å ha noe peiling på disse fiskene så tviler jeg på at det var co2, siden de fleste artskar med malawi settes opp med steindekorasjoner istedenfor planter.
Det var sikkert ment som dekorasjon.


kelse
er det da nok å stille pumpen mot overflaten slik at da blir sirkulasjon og surstoff på den måten i et vanlig selskapsakvarie?


Ja dersom filteret er rett dimensjonert til karet skulle dette i de fleste tilfeller være nok.

Overflaten (arealet) på ei luftboble er liten i forhold til overflaten i et akvarium, som det er klart at noe gassutveksling vil skje gjennom bobler men det er minimalt.

Husk også på å skill mellom filter, som er en beholder med filtermateriale, og pumpe som bare pumper vann eller luft. Den bevegelsen som pumpa skaper av vannet kan vi f eks bruke til å presse vann gjennom filter elle lager bevegelser av vannet i akvariet. Det finnes ulike filtre og de fleste i dag drives av ei vannpumpe.

Karbondioksid er et avfallstoff etter metabolismen, og denne gassen er meget gift for alle dyr som er avhengig av O2.

CO2 brukes bl a til brannslokningsapparat da gassen fortrenger oksygenet
Co2 hvor mye og hvorfor.
-fotosyntesen?.
-antall lystimer i forhold til mengder planter,fisk i akvariet vil gi den perfekte mengden co2,da plantene selv produserer co2.når lyset er avslått.Dette er er en hårfin ballanse mellom lysmenge,planter,for, fisker,pumpe.m.m.
-tror jeg?.
-når det fungerer gror planter og alger.
-eller?.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap