Sekptisk no!

Hei, ej kjøpte mej eit ny kar i går, og fikk me 5 planta!
det følte ikke me bord så det kjøpte ej i dag, men probleme er at ei la plantane i det gammle kar, fordi eg tenkte at dei kunne ikke ligge i ein pose i 24tima!! MEN eg har penselalge i det gammle kare. så spørsmåle er går ann å ta dei plantane som har ligget i gammle kkare i 24 tima, og legge dei inni ny kare.

Veit eg har sikkert skreve ein del feil men er så vond i hode, greie ikke å tenke.

takk for alle svar;P
ingen?

Ps har veldig lite penselalge!!!!
det er vel bare å prøve da småen
17Cristiano17
haha, Morsom du IdiotxD


Puh... Trivelig

Og ett lite hint... Du er trolig en av de som skal/bør lese denne

Tilbake til temaet... Du kan gjøre hva du vil, for så vidt. Du kan jo fjerne de algene du ser, mørkelegge karet, mindre lys osv. Hvis du har ett annet kar, så bare hiv plantene i det for ett par dager. Det tåler de.

EDIT: Etter ett par minutter med tolkning av innlegget ditt, så forstår jeg det slik at du IKKE kan hive de i det gamle. Å hive de i det nye er jo ikke noe problem, så lenge vannet ikke er så alt for kaldt, men de lever nok, om du har varmekolbe som hever tempen.
ja, er eing at det er travelt men er ikke god på nynork bokmål ting snakker dialekt, men skal prøvexD

men back to the problem, så du meinar at eg kan berre hive plantane som no ligger i gamle akvariume oppi det nye akvariumet?
Kanskje du kan skylle dem under rennende, lunkent vann mens du gnir forsiktig på bladene? For å få vekk algesporer. De har vel ikke festet seg så veldig godt etter noen timer, bare.
Hva slags planter er det snakk om forresten? Fine blader? Store blader?
Det går også å vaske dem i klorinvann (1 del klorin til 19 deler vann)
i 2 - 4 minutter (kommer an på plantetype) , og så skylle veldig godt etterpå.
Oii, nå forstår jeg enda mere :p Det er jo ditt valg, men du kan få algene overført. Det er kanskje ingen stor sjanse, men den er der. Det er jo ikke sikkert at den liker det nye akvariet. Du kan også skylle og gni litt på plantene for å få av algene.

Selv flytter jeg planter fra gamle kar med alger til nye uten videre problemer. Så om planten er lite angrepet, så er det sikkert ikke noe problem Lave Nitratverdier og hurtigvoksende planter kan også ta knekken på de. Dvs. at hurtigvoksende planter forbruker masse Nitrat (no3). Nitrat blir dannet når filteret bryter ned Nitritt(no2). Da blir det Nitrat.

Litt Nitrat skal man ha, men heller ikke for mye. Når man bytter vann, så fjerner du litt Nitrat. Dette er en av grunnene til at vi bytter vann! Bytter du halvparten av vannet, så halverer du også Nitraten. Normalt/bra er ca. 12 mg Nitrat.
Alger og planter
hei på du fra Langevågen ! :P thihi er også fra Langevågen tenk,.
korsn gjeng de der borte,. ?? leeenge sia ej he vør ut vågen no:P skrive dialekt hahahaha
uansett,. du kan godt ha plantene dine i det nye kare selv om de har vert i det"gamle" karet med alger i, det skal ikke være noen problemer med det, pass bare på å ikke ha formye næringstoffer i vannet(plantenæring) i det nye karet,det kan trigge algevekst raskt,.
en annen ting i oppstart fasen er at du ikke bør ha på lyset mer en 8-10 timer om gangen. og skaff deg gjerne flyteplanter først som sist,. de nyttegjør seg av Nitrat i vannet, siden de ofte er hurtigvoksende,. har ca en million andemat,og andre vekster som hindrer eksplosiv algevekst,.penselalger vil du med tia uansett få, spesielt på røtter å steiner, men det kan i grunn være fint om det ikke er formye av de,.
Hvilken fisk har du ?? og ka har du lyst til å ha?
om du vil ta dej en tur på Moa Syd, ej jobba på fotograf hagen,og hjelpe dej mer en gjerne med tips å triks
har faktisk møt deg på zoo-1, det va meg som jobba på zoo-1 for ei stund sida;P

Joda det går bra her i vågen:P
Hey
kult ,hehhe liten verden Indeed,.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap