Hjelp til oppsett 540liter

Hei, trenger litt tips til et oppsett på 540 liter.
Har bestilt meg bare kar, hadde tenkt å lage til det meste selv
Tenkte på å bare ha Sør-Amerikansk fisk i karet.
Karet er 150x60x60cm
Det jeg lurer på er hvilke pumpe/filter jeg trenger, og hvilket er best..
tenker da på utvendig filter.
Hvor mye lys jeg trenger, antall rør og watt(har veldig lyst på dimmbar).
Osv..

Takker for alle tips ;D
Filter i bakgrunnen
Kjør på med hjemmelaget filter i bakgrunnen. Billig og ekstremt effektivt. Her finner du oppskrift...

Filtermateriale (biokuler og blåsvamp), powerhead osv får du billig her
Nå er jeg nybegynner, og har dermed ikke så mye erfaring å bidra med, men kan jo fortelle om hva jeg har på mitt 540-liters kar iallefall

I bunnen har jeg 80w varmekabler. Disse er bare på noen timer på natt. Da vi ofte har en innetemp. på 23-24 grader, og jeg vil ha akvarievannet til å være 25,5 grader, trenger jeg ikke bruke varmekolbe.

Jeg har to utvendige filtre (tetratec 1200 og eheim 2028)
Innsuget på disse er bak bakgrunnen, slik at de ikke sees.
Strålerøret ligger i topp på begge ender av akvariet, for å skape best mulig omrøring. Eheimen er litt for kraftig synes jeg, men der har jeg mulighet til å stille ned "trykket", slik at omrøringen ikke blir for stor til alle mine små fisker . Tetratecen er super. Hadde altså holdt med to tetratec 1200 til karret, for å si det kort

Ellers så har jeg dimbare lys og sunrise/sunset-funksjon.
Karret var opprinnelig brukt til discus, og har dermed langt bedre lys av hva mine arter krever (har 4 lysrør men kan så lite om lysrør, at jeg ikke skal komme med så mye mer enn antallet : ).
Selv om det er mer lys en hva mine arter trives med, så er det ikke noe problem, siden jeg kan dimme de ned En veldig nyttig ekstrafunksjon spør du meg.

Gå inn på medlemsakvariene og søk opp alle [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=500&size_to=550&aquariumtype_id=]kar på 530-540 liter[/URL] så finner du masse inspirasjon der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap