Kikkstart

går det ann å kikkstarte et akvarie med vann fra et annet akvarie
Nei, ikke med vannet. Men med filterguffe fra filteret i det karet, da kan du kickstarte det nye filteret med det.

Det er ikke i vannet de livsviktige bakteriene sitter. Det er i filtermediet og i filtergørra i det.
Kikkstart
Jeg har brukt ca en tredjedel akvarievann fra annet akvarium ved oppstart av nytt akvarium. Bakteriene er selvfølgelig i vannet også, men i en helt annen konsentrasjon i filteret og filtergøgga, og jeg har altså brukt begge deler med stort hell, etter tips fra noen med mer erfaring enn meg. Altså, filtergøgga viktigst, men bra med brukt akvarievann så lenge verdiene er normale, er min erfaring
Akvarievannet skal være rent, og at du har så mye denitrifikasjon bakterier i akvarievannet at du kan hoppe over innkjøringsprossen forundrer dettet meg.

Disse bakteriene som er i all hovedsak festet til et underlag, og dette er grunnen til at vi bruker filtermasse med stort overflate, som dermed gir bakteriene en meget stor flate til å feste seg på.

Siden du finner en hvis mengde bakterier pr cm2, er det dermed også relativt lite bakterier i bunnlaget, selv om det også er noen der. I vannet er det derimot svært lite denitrifikasjon bakterier.





Poenget med å tilsette både modent vann og filtergøgge er vel å få fortgang i prosessen, ikke hoppe over den eller? Som sagt er det filtergøgga som er viktig, men jeg har i tillegg erfart at akvarievann er positivt, uten at jeg har tellet bakteriene. Har studert biologi og økologi, og har en smule kjennskap til bakterier og formering. Jeg foreslo ikke at noen skulle prøve med bare akvarievann.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap