Skal man fjerne det?

Ble i dag fortalt at jeg skulle fjerne torva/glassfiberet som plantene har rot i når man kjøper dem. Det har ingen fortalt meg før. Men planterøttene henger jo fast i stoffet, så jeg er i villede om hva som er riktig nå.
Hei.
Det skal fjernes ja. Du planter røttene på nytt i karet ditt.
Men risikerer man ikke å skade røttene da?
Kan plantene dø dersom man ikke fjerner dette stoffet?
Hva om man vil flytte på plantene, eller må vaske sanden man har plantet dem i, er det et problem?
Jeg vet ikke hvor vidt planten dør, men det blir problematisk for planten å spre røttene utover bunnen. Steinulla kan også påvirke vannet, og virker irriterende for fiskens slimhinner.

Med mine planter fjerner jeg all steinull og klipper røttene ned til en 2 cm. Da blir det lettere å plante og nye røtter gror fortere ut.
Sanden i et akvarium trenger ikke vaskes så lenge akvariet er oppe og går, så det er ikke et problem. Ved omplanting tar jeg opp planter, klipper røttene igjen og planter dem på et nytt sted, null problem der også=)
Ah, okay. Men er det da et problem at jeg har Chinchillasand i (deler av) tanken? Dette er ekstremt finkornet sand. Han i dyrebutikken sa at den var for tynn for planterøttene. Hva sier dere?
Glava
steinulla skal bort ! den er skadelig for fisken og alt annet som lever der,. glava/steinull er laget av glassfiber ,altså av små glassfliser og løser seg opp i vannet og dermed fester seg på gjeller, slimhinner etc på fisk,snigler ol,.
Når det gjelder den finkornede sanden du har(chinchilla sand) bruker de fleste av oss biltema blåsesand som er ganske så finkornet,og planting i den er ikke noe problem, det som ofte sies på dyrebutikk må vel taes med en stoooooor klype salt,.
det som ofte kan være vanskelig med finkornet sand er derimot at har man ikke sandsnigler , så vil man kunne få gasslommer med diverse innhold, som ikke er så bra,. men de løses med disse krypa der,.ellers kan det være greit å ha et sand lag på mist 5 cm, eller mer, da det er lettere for plantene å holde seg i sanden,.
Sånn. Klarte å fjerne det meste, men det var noe smått i sentrum av røttene som var nermest umulig å få tak i uten å skade planten. Det ligger heldigvis under sanden. Håper ikke dette er et problem.
Aye. Tusen takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap