Grønt vann

Hei,

Jeg håper dette kan gå innunder "teknisk".

Jeg har et 500L på kontoret mitt, og det er ikke et direkte algeproblem, men snarere "grønt vann" (tar ca 2 dager). Står ikke i direkte sollys, men "har noe av og til". Alger er nesten helt uteblivende med 3-4 gode algespisere, og jevnlig vannbytte.

Jeg har Uaru´er og et Amazonas oppsett i 500L og lurer på følgende:

Det er et T5 lys x 4 som kjører kun 6 timer hver dag. Jeg har kull (en god pose) i innsidefilteret som byttes jevnlig, men kullet tar ikke dette "grønne vannet". Jeg har EHEIMs største utvendige filter som sørger for fin filtrering og god oksyginering av vannet.

Derfor:

Jeg har aldri brukt kjemikalier og har lyset på et minimum med godt vannbytte 1 gang i uka (ca 40% byttes ved simultan fylling / tømming så karet aldri "går for mye ned" i vannmengde), og ser ikke helt hvordan jeg kan kvitte meg med det "grønne vannet". Kull og hyppige vannbytter har alltid vært min "redning og universalløsning på klart vann".

Det er null nitrit / nitrat i vannet (målt idag), og alle verdiene er topp (fisken stortrives).

Jeg har en flaske med: ASTRA Aquaristic Algae-Minus (Algae Protection). Kjenner noen denne? Er den OK for fisken min?

Setter stor pris på innspill her!! Jeg har somsagt ikke dette problemet hjemme så det må være noe kanskje med vannet her? Det er klart vann etter vannbytte og "grønt" (ingen groalger) etter bare 1-2 dager.

På forhånd takk for tips!!
Har tidligere hatt samme problemet. Jeg vil først som sist anbefale deg å gå til innkjøp av et UV-filter.
Det finnes også andre måter å bli kvitt det på, som f.eks å mørklegge karet helt. Altså dekke det til med sorte søplesekker eller lignende. Jeg forsøkte dette også uten å lykkes.

Lykke til!

Takk for svar. Ja godt poeng. Hadde 2 UV filtere før som fungerte, men som var av "dårlig kvalitet" (kunne ikke enkelt skifte lyspære etc).

Vet du om hva som er best her?

Flere spørsmål..
Hei,

Da har jeg kjøpt et kraftig UV "filter" fra WebZoo kalt "Helix Max UV 36W".

Jeg har et EHEIM 2078 digitalt filter og måtte montere "vann fra akvariet" til UV til filteret. Det ble noe feil når vannet gikk fra filter og til UV (UV er på toppen av filteret). EHEIM likte det ikke noe særlig og det ble noe luft som hang igjen i UV filteret..

Derfor:

1. Er det greit å ha dette oppsettet -altså UV før filteret og filtrert vann tilbake?
2. Bør dette UV settet holde? Jeg har fortsatt grønt vann etter noen dager..

Må sies:

Karet er ganske nytt, jeg har 4 Uaruer som spiser MYE så det var en god del "nitrit / nitrat" utslag idag. Har tømt store deler av karet (450L) og fylt på ferskt vann, men lurer rett og slett på om UV filteret taper mye kapasitet fordi det ikke står "etter pumpa".

3. EHEIMen er digital. Dvs. jeg kan stille bølgeeffekt. Gjorde dette idag og håper det fungerer bedre. Det kan kanskje være at vannet har passert (har stått på 10/10 i styrke) for raskt forbi UV filteret? Nå går den fra 1 (10 sek pause) til 10 (full speed 10 sek pause) og så til 1 igjen.

Vet at spørsmålene er litt svevende, men håper noen kan tipse meg på om jeg kan la UV stå som det står. Det er vanskelig for meg å veksle om "ordenen" på UV / filteret nå etter montering. Somsagt det funker bedre nå når vannet først går til UV som ligger ovenfor EHEIMen og så til EHEIMen. Litt mindre fare for luft etc tydligvis..

M
Uv-filter
Jeg skal gi deg et godt råd
Ikke tenk så mye på dette UV-Filter, gi mindre mat til fiskene.
Ta en pause noen dager ca 5-6 dager så gir du mindre mat.
Ta en dag pause i uken der du ikke gir mat, slik at vannet får hente seg inn.
NB: Fiskene tåler opp til 3 uker uten mat, helt sant
Gir du for mye for får du for høye verdier i karret
Så tar du vann bytte en gang i uken ca 10% i 5-6 uker.

Lykke til
Inaktiv bruker
Vet ikke om du ser det, men tråden er fra 2009. ;P
Da var det jammen på tide at han fikk svar ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap