Det beste algemiddelet?

Lurer på hvilke algemidler folk her inne har hatt best erfaring med?
Alger
Det finnes ingen gode algemidler. Alger er naturlig i akvariet. Får du for mye alger regulerer du dette med hyppige vannbytter, samt minsker matingen i en periode.
Du kan også dekke til akvariet i en periode – skru av lysene – ikke mat fiskene – et par dager gjør jobben.
Se for øvrig andre linker vedrørende vannproblemer

Det mest effektive må være en overivrig algespiser.

-Tim
Kristian F
Lurer på hvilke algemidler folk her inne har hatt best erfaring med?

Eplesnegler

Eplesnegler er undervurderte algespisere. De rensker opp utrolig effektivt hvis de bare er sultne. Kutter man ut fôringen av fiskene i et par-tre dager de første dagene etter at eplesneglene er satt ut i akvariet, så skrider de til verks.
Spesielt glade er de i trådalger. To eplesnegler på str med pekefingerneglen min rensket opp i hele overflaten på en 98 liter i løpet av få dager: *sluuurp* så var det borte.

Så, istedenfor å gripe til kjemikalier (som ofte kan gå dårlig, virkelig dårlig...), hvorfor ikke se litt på rutinene du har, og rette på det som kan rettes på, og se om det fungerer. Som ekstra drahjelp, sett inn et par eplesnegler.
For å kunne nøste opp i mulige årsaker til at du har fått plagsomt mye alger, er det viktig at man forteller en del ting rundt akvariet:

Hvilken ph har du, og hva er nitrat-verdien i karet ditt? Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye? Når du fôrer fiskene, hvor mye gir du og hvor ofte (beskriv gjerne litt nøye). Antall fisk og hva slags fisk du har kan du også ta med, samt hvor mange liter akvariet er på.
Når slår du på akvarielyset om dagen og når slår du det av igjen?
Plussmedlem
Og vinneren er...
verken snegle eller fisk, etter mitt skjønn. Min personlige favoritt som algedödare er Ceratopteris pteroides. Etter at jeg putta den i karet, har jeg knapt nok måttet skrape alger i det hele tatt. Det er noen små, spede kolonier på pumpa som jeg ikke når grunnet plassering og ancistrusene ikke vil ha, men bortsett fra det er det forfriskende lite alger igjen.

Det man dog må passe litt på er at siden dette er en flyteplante så stjeler den lys fra alle vekster i karet, også de man vil at skal gro. Så man må passe på at den ikke blir for dominerende. Men skulle den bli "too much to handle" er det bare å selge/kaste den (skjønt jeg kan ikke se at noen ville ønske det).

For meg som er litt i rauseste laget med både mat og lys, er denne planten en gave fra oven.
Jeg må si meg enig med Viktor. Glemte jo helt å nevne det beste anti-algemiddelet som finnes; den hurtigvoksende flyteplanten C. pteroides! Jeg slenger alltid oppi en neve med dem når jeg starter opp et nytt kar, og som oftest greier den planten å utkonkurrere algene fullstendig. De dukker rett og slett ikke opp for de får aldri sjansen - flyteplanten tar alt av næring!

Fra en liten avlegger på størrelse med et kronestykke vokser den til å dekke en stor middagstallerken og vel så det. Ned i vannet henger de lange røttene som suger til seg all næringen. Jeg prøver å posisjonere denne flyteplanten i et hjørne av karet der det ikke er planter på bunnen rett under, slik at det ikke går utover lyset til andre planter.

Alge middel? Der finnes et produkt man kan tilsette vannet for å trigge og dyrke "grøntvann".

Men jeg antar du mener anti algemiddel. Men det er ingen varig løsning. Alge oppblomstring kommer av at det er ubalanse i næringsstoffene i karet. M.a.o. er løsningen å få næringsstoffene i balanse.

Her er en enkel oversikt over grunner og løsninger over en del algetyper. P.s. i den fasen karet ditt er nå, er det vanlig å få en algeoppblomstring.

KAret er 240L, inbyggere 2 ancistrus (hannen ligger i en hule nå og vifter på egg) 10 eplesnegler og 6 otto. Vil si at karet er medium++ beplantet. Bytter 20-30% vann hver uke og har en ph på ca.7 og 0 nitrat med tetra test.

Etter at jeg snudde eheim 2028 filter utblåseren skrått mot bunnen har jeg sett at BGA ikke sprer seg lenger, men ser fremdeles flekker med BGA. Det største problemet er trådalgene som fester seg på de røttene som står oppover i karet. Trådalgene vikler seg også inn i plantene, noe som ikke ser pent ut. Lyset står på i 2 timer på morgenen (07.30-09.30) og så 10 timer på ettermiddag/kveld (13.00- 23.00).

Føler jeg gjør alt riktig men likevel blir det masse alger. Har et annet kar på 180L med bare kirsebærreker og rutinene der er de samme men uten alger!
Kristian F
KAret er 240L, inbyggere 2 ancistrus (hannen ligger i en hule nå og vifter på egg) 10 eplesnegler og 6 otto. Vil si at karet er medium++ beplantet. Bytter 20-30% vann hver uke og har en ph på ca.7 og 0 nitrat med tetra test.

Eplesnegler kan i blant "fise ut" mengder med infusorier, noe som kan blusse opp og gå videre til uklart, og grønt vann.

Jeg tror du har tatt litt feil i det du skrev opp av vannverdier. Det er vel ikke nitrat du mener er på null..? Det er vel nitritt? Nitrat pleier ikke å ligge på null, for nitrat er sluttproduktet i filterprosessen. Nitrat blir ikke borte annet enn ved vannbytter og at plantene forbruker noe av det. Så noe nitrat vil det alltid være (med mindre man har tatt et 100% vannbytte nettopp) og nitrat er også noe man gjerne kan ha litt av i et akvarium da det er næring for plantene.

Jeg tror du skal sjekke to ting, og det er nitrat og fosfat-verdiene i karet ditt, for det er to vannverdier som kan gi fryktelig mye alger om de er for høye over tid.

Nitrat kan godt ligge på 10-15 i et beplantet kar. Det gir ingen alger og det er nok til at plantene får den næringen de skal ha. Det er heller ikke skadelig for fisk (muligens unntatt fisk som f.eks. diskus). Nitrat-nivåer over dette, på 50 og mer, vil ofte gi betydelige algeproblemer og fisken vil også slite over tid.

Fosfat-verdier over den anbefalte normalen kan gi vanvittig med algeproblemer.
Kjøp deg derfor disse to testene og se hva de gir av resultater. Det kan godt hende du får hele forklaringen på algeproblemene dine der.
Jeg har testa med tetra nitrat test og den viste mørk gul nesten oransje så det vil vel si at jeg har en nitart verdi på under 12,5 som er helt oransje? Fosfat testen har jeg ikke men kan kjøpes til uka! Hva kan egentlig gi for mye fosfat?
Eg er helt overbevist at algeoppblomstring skjer pga ubalanse i makronæringsstoffene. For mykje NO3 eller PO4 trigger sjelden alger (untatt penselalger).
Er NO3 ikke til stedet kan man ha mange forskjellige alger som tråd- og skjeggalger men også BGA ved sterk ubalanse.
Det beste algemiddel er altså å holde fosfat- og nitratverdier sånn, at man kan måle de hele tiden.

Men ved god balanse eksisterer det alger som kan gjære det vanskelig for oss likevel. Grønne alger fra slektene Cladophora og Spirogyra har samme behov som plantene og optimal vekst med god lys, CO2 og god næring. Da er det manuell fjerning og/eller kjemi. Anbefalt er her H2O2 og/eller Easy Carbo. Anvendelse er litt avansert, så her bør man informere seg litt før bruket. Men det virker.
Er det Happy Life Easy Carbo du mener? Tilsetter dette daglig.

Easy carbo er ikke noe annet en en flytende karbonkilde i motsetning til Co², ikke forandrer den vannverdiene heller.

Her er noe info om H²o²:

Har meget god erfaring med Algorem Fra Tetra pond mot heavy angrep av svevealger som ikke noe annet hjalp for
har eplesnegler som funker bra, men de har utrydda 2 plante-arter i karet mitt xD
så vis du velger eplesnegler så pass på at plantene dine tåler d!
har ikke prøv dem men, har hørt at siamesisk algespiser og otto er flinke til å fjerne alger.

kansje du ikke vil ha flere fisk/snegler men eg prøve bare å hjelpe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap