Er dette utrolig farlig?

hei!
jeg vet jeg har spurt om dette før, men jeg leser nye ting hele tiden og spør allike vel en gang til for sikkerhets skyld! :P er det ekstremt farlig hvis jeg kjøper noen algefisker i morgen? da har jeg hatt akvariet i 3 uker med vann og planter. greia er at det har begynt å feste seg alger rundt om i hele akvariet, og dette er jo ikke så veldig staselig. jeg fjerner hver dag men de kommer hele tiden. også lurte jeg på åsse type alger jeg har. her er beskrivese:

algetype 1; festet seg på glasset, tynt tynt lag og er brun-grønne foreløpig.

algetype 2; hvite "egg/fjær" som fester seg på de lange "gressplantene" mine.

algetype 3; ser ut som sjegg som vokser ut fra de lange "gressplantene" mine. det vokser utrolig fort og han minne litt om tynt, kort underhår ( sån på katter og hunder og sånt).

algetype 4; vokser ut av roten min. det er ut som hvitt slim som kommer ut fra hull i roten og nede ved "roten av roten" på en måte. kom masse i løpet av 12 timer!

også er det algetype 5; den vokser på java-bregnene mine, men var der når jeg kjøpte de også... :S

også lurte jeg på for jeg har planer om å kjøpe en L134 algespiser, og en L201. men går det å ha disse sammen? kan de få barn?


De to L-mallene du nevner er ikke algespisere.
Det er to ulike arter og nei, de kan ikke få yngel.

Du nevner ikke et ord om vannkvaliteten du har nå og hvordan du ligger an der. Har du egne tester hjemme? Hvis ikke bør du snarest skaffe det, sånn at du kan sjekke selv når som helst. Tre uker etter oppstart er vanligvis nitritt-nivået på det høyeste, og det er ikke anbefalt å sette inn fisk på det tidspunktet. Det er ren gift i vannet.

Smør deg heller med tålmodighet og vent litt til, evt ta iallefall de nødvendige testene. Kjøp deg en ammoniakk-test, en nitritt-test, en nitrat-test og en ph-test.
Det er uansett veldig pussig å ha såpass stor algevekst på dette tidspunktet!?
Har du tilsatt vannet noe? Har du gjort noe annet enn å putte i vann og sett inn planter? hva slags akvarium, hva slags pumpe?
Plussmedlem
Isabella
hei! :) jeg vet jeg har spurt om dette før, men jeg leser nye ting hele tiden og spør allike vel en gang til for sikkerhets skyld! :P er det ekstremt farlig hvis jeg kjøper noen algefisker i morgen? da har jeg hatt akvariet i 3 uker med vann og planter. greia er at det har begynt å feste seg alger rundt om i hele akvariet, og dette er jo ikke så veldig staselig. jeg fjerner hver dag men de kommer hele tiden. også lurte jeg på åsse type alger jeg har. her er beskrivese: algetype 1; festet seg på glasset, tynt tynt lag og er brun-grønne foreløpig. algetype 2; hvite "egg/fjær" som fester seg på de lange "gressplantene" mine. algetype 3; ser ut som sjegg som vokser ut fra de lange "gressplantene" mine. det vokser utrolig fort og han minne litt om tynt, kort underhår ( sån på katter og hunder og sånt). [B]algetype 4; vokser ut av roten min. det er ut som hvitt slim som kommer ut fra hull i roten og nede ved "roten av roten" på en måte. kom masse i løpet av 12 timer! [/B] [B]også er det algetype 5; den vokser på java-bregnene mine, men var der når jeg kjøpte de også... :S[/B] også lurte jeg på for jeg har planer om å kjøpe en L134 algespiser, og en L201. men går det å ha disse sammen? kan de få barn?


Algetype 4 som du kaller det er sopp. Kommer av at roten din ennå inneholder kvae/tresaft. Ta den ut, skrubb den ren og sett den i et kar emd vann for seg selv til den slutter å produsere dette hvite slimet. For å "speede" opp denne prosessen kan du koke rota hvis du har mulighet. En lang, god kok vil ta knekken på soppsporene og tvinge ut det siste av plantesaft som er i rota di. Et tredje alternativ er å ta den opp og la den tørke helt igjennom, litt som ved til opptenning.

Algetype 5 er heller ikke en alge, hvis jeg gjetter riktig. Javabregnen reproduserer seg ved å lage avleggere i tuppen av eksisterende blader. De lange, brune trådene er de nye plantenes røtter. Hvis du også legger merke til det har bregnene små, sorte prikker på bladene. Dette er ikke et tegn på sykdom, men plantens reproduktive organer.

Denne flotte artikkelen vil kunne gi deg svar på hvilke andre alger som besøker karewt ditt. Husk, alger skal finnes i moderate mengder i sunne, akvatiske miljøer.
Isabella
er det ekstremt farlig hvis jeg kjøper noen algefisker i morgen? da har jeg hatt akvariet i 3 uker med vann og planter.

De virker som du har organisk materiale under forråtnelse som er med på å tilføre mye næringsstoffer til vannet og dermed algene i akvariet ditt. Normalt burde det nesten ikke være nesten noen alger og å tilføre mere biologisk belastning nå er dessverre bare med på å gjøre det hele enda verre.

I tillegg er det veldig skadelig for fisker å bli utsatt for et så forurenset vann.


Isabella
også lurte jeg på for jeg har planer om å kjøpe en L134 algespiser, og en L201. men går det å ha disse sammen? kan de få barn?
Som Mona sier, spiser ikke noen av disse malle alger, de tilhører heller ikke samme familie slik at de kan ikke får yngel sammen.

Overforsiktige
Mange folk her inne er så utruleg forsiktige med oppstart av nye kar. Eg seier ikkje at det er noko gale i det! Det er sikkert heilt flott. Men eg har aldri hatt tolmodigheit til å vente i FIRE veker før eg har oppi fisk. Har starta nytt kar ein 4-5 gonger, og har hatt fisk oppi etter få dagar. Sjølvsagt ikkje mange, men eit par med palettar eller eit par ancistrus. Og har aldri hatt dødsfall innanfor ein periode på 1-2 mnd etter oppstart av nytt kar.

Blir sjølvsagt noko anna med fiskar som er vanskelege å holde, men når det gjeld fisk som skal vere relativt lette, så ser eg ikkje kva skade dei kan ha.

Det finst sjølvsagt eksempel om både massedød, og anna. Eg seier berre at eg har aldri opplevd noko slikt. Og skjønnar veldig godt at ein nybegynnar ikkje vil vente i 4 veker før han har oppi fisk.
At du ikke har opplevd det betyr ikke så mye, for det er likevel svært sannsynlig at man med nyoppstartet kar vil oppleve det.

At man ikke har lyst til å vente betyr heller ingenting, for hvis man har dyrenes beste i tankene gjør man ting man ikke har lyst til, f eks henter man ikke en valp hjem før den er 8 uker gammel, uansett hvor lyst man har, for hunden kan ta skade av det. Fiskene kan ta skade av å bli satt i et kar som ikke er innkjørt, og derfor gjør man det ikke.

kalle
Mange folk her inne er så utruleg forsiktige med oppstart av nye kar. Eg seier ikkje at det er noko gale i det! Det er sikkert heilt flott. Men eg har aldri hatt tolmodigheit til å vente i FIRE veker før eg har oppi fisk. Har starta nytt kar ein 4-5 gonger, og har hatt fisk oppi etter få dagar.


Tror nok dessverre at du er mere normen enn du tror,for hvordan de fleste, og da spesielt nybegynnerer starter sine akvarium.
Så etter å ha fylt sitt nyinnkjøpte akvarium med fisk, et par planter, noe akvariedekorasjon og vann, bruker ofte de første spørsmålene å dukke opp, og da gjerne for eksempel på AF. Typiske spørsmål er dødsfall og sykdom hos fiskene, planter som råtner, lukt fra akvariet eller missfarging av vannet, enten pga infusorier eller alger.

Jeg mener at sannsynligvis ville ikke omsetningen av såkalt nybegynnerfisk vært så stor hvis flere hadde forstått hva det er de holder på med.

I Tromsø, en liten by med ca 60.000 innbyggere har vi 5 butikker som selger fisk. De tar inn ca 5.000 fisk pr mnd eller ca 60 -80.000 fisk i året, der mesteparten er nybegynnerfisk. Når man da vet at akvariefisk som gullfisk har et potensiale å leve 30-50 år, maller nesten 20 år kan man jo undre seg over hvor alle fisken blir av.

Og ikke minst hvis Tromsø ikke er spesiell, betyr dette kanskje at det omsettes 5 -10 millioner akvariefisk i Norge pr år, er det vel neppe snakk mine 2-3 fisk?
Nils Vollstad
Når man da vet at akvariefisk som gullfisk har et potensiale å leve 30-50 år, maller nesten 20 år kan man jo undre seg over hvor alle fisken blir av.


Har du sjekket menyen på de lokale thai/kinaresturantene? hehe
kalle
...men når det gjeld fisk som skal vere relativt lette, så ser eg ikkje kva skade dei kan ha...


Det er der du har misset et viktig poeng. Du skjønner ikke, rett og slett. Det er egentlig litt skremmende. Men du er ikke alene. Mange ser det på samme måte.

Empati og medfølelse... hørt om det? Empati over levende dyrs følelser for smerte og ubehag, det er det jeg snakker om når jeg anbefaler nybegynnere å vente med og sette inn fisk. Dette for å skåne "nybegynnerfiskene" for lidelse og potensiell død ved å svømme i nitritt-giftig vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap