Sandsnegler til topps.

Sandneglene mine krabber mot toppen av akvariet. Dårlig vann kvalitet?

Hadde tidligere i dag en "Extreme makeover" i akvarie mitt og det ble da veldig grumsete vann i flere timer etterpå. Var ikke klar over at det skulle bli så ille da jeg begynte på prosjektet. Begynner å bli klarere nå, men sandsneglene svømmer sakte mot toppen eller holder seg i topp-delen.

Har 5 guppy, 2 ancistrus og 2 sandsnegler i min 60L.

Ble vel totalt bytta nesten 50% vann iløpet av prosessen tidligere i dag. Vannet var ferskt rett fra springer bare tilsatt litt Biotopol.

Ifølge min ekstremt dårlige JBL stripstester ser verdiene helt OK ut, men er jo HELT totalt umulig å se forskjell på nitritt og nitrat verdiene så er vanskli å si.

Er det alt grumsete vannet som skaper det?
For mye vannbytte?
Eller er det bare sandsneglene som ikke er helt gode?
Inaktiv bruker
Så lenge ikke fiskene dine begynner å svømme ved vannflaten ville ikke jeg bekymret meg Snegler er merkelige dyr, og kanskje de bare ville på klatretur? hehe.
Før jeg skaffet jegersnegler hadde jeg en del sandsnegler. De klatret også på glasset, selv om vannkvaliteten var ok.
Men kanskje det er varmere litt lenger opp i karet? Hvis du har byttet med kaldt vann, er det muligens kaldt på bunnen av karet siden varmen stiger opp osv. Hvis jeg har satt opp ett nytt kar og fylt det opp med noen kanner kokt vann og noen bøtter kaldt vann blir alltid det kalde vannet liggende på bunnen slik at jeg må rote me handa nedi sanden for at vannet skal blande seg
Okey godt å høre. Ansatte de jo på en måte for å rense opp sanda mi så er kjipt at de bare vandrer rundt på glasset. Får satse på at de tar turen sørover etterhvert.

De andre fiskene svømmer rundtbåde høyt og lavt så da satser jeg på at alt er ok.

Takk for svar.
Sandsnegler kryper også til topps for å føde, kanskje det er det de driver med?
Sandsnigler
ikke bekymre deg, det er nok som det sies lengre oppe i tråden, sniglene dine fryser nok litt på loffene sine, og dermed loffer de seg litt opp i varmere vann, desuten kan det nevnes, at ved vannbytte trigger du, "egglegging" dvs sandsnigler legger ikke egg de føder elvende unger,.
så ved nytt vann, vil de få de til å tenke på at nå er det optimale forhold til å slippe de små håpefulle.
derimot henger fisken, i vannflata, og samtidig sniglene ser ut til å ville krype ut, da er det fare på ferde,
og da er det nok enten, oksygenbrist,eller Nitritt,eller en form for forgiftning i akvariet, og da er bare vannbytter som gjelder
Mener dere at vannet er varmere jo lengre opp i karet man kommer? Syntes det hørtes rart ut jeg da, filter og varmekolbe sørger for at vannet har lik temperatur i hele karet. Og vannet må da være veldig kaldt før sandsnegler fryser.
Mvjnz
Mener dere at vannet er varmere jo lengre opp i karet man kommer? Syntes det hørtes rart ut jeg da, filter og varmekolbe sørger for at vannet har lik temperatur i hele karet. Og vannet må da være veldig kaldt før sandsnegler fryser.


Stemmer nok at det er varmere i toppen av karet en på bunnen. Men på grunn av sirkulasjonen er det minimal forskjell. Varme stiger og det kalde synker, det gjelder både for luft og vann. Men man skulle ikke tro det her oppe i det kalde nord. Jeg har til og med målbar forskjell mellom hver ende av karet.

Kaldt vann synker
heisan, når du bruker "kaldt" vann når du bytter vann, blir bunnlaget kaldere en stund før det blander seg og blir "varmt",. det er logisk. ser samme i havet og i vannene rundt i naturen,. varmt vann på toppen, kaldt vann på bunnen,.
derfor , vil sandsniglene krype oppver fordi de senser at vannet blir litt kaldere en de liker,.
skal ikke så mye temperatur forandring til for vannlevende organismer før det blir ubehaglig,.
men etter en stund vil vannet som du sier bli blandet og oppvarmet med filter og varmekolbe,.

men JA, vannet blir kaldere på bunnen en stund!
Varme stiger og det kalde synker, det gjelder både for luft og vann.(høytrykk, og lavtrykk) Men man skulle ikke tro det her oppe i det kalde nord ??

hehe, hvorfor har vi stormer da tro??.

jo fordi luften i et Lavtrykk er varmere en luften rundt som er Høytrykk, dermed prøver luftmassene å utligne hverandre og bli likt trykk. dermed får man vind,.
Jo lavere Trykk , jo heftigere vind,.
All varm luft stiger, avkjøles og synker, samme med vann, og det kaller vi for havstrømmer(vann strømmer i ferskvann)
dessuten på virkes det hele av jordrotasjonen, og månen,og ikke minst sola, som varmer opp ulike deler av jord og hav,.

Tordenvær feks er jo et intenst lokalt lavtrykk, skapt av oppvarming av luften, som stiger, avkjøles, og skaper friksjon(lyn, hagl og tornadoer)
Lurte på dette selv en gang.

mona o
Det hender de gjør det ja, uten at det finnes noen åpenbar grunn. Jeg ville ikke bekymret meg. Min personlige teori er at hvis mat-tilgangen er dårlig, så legger sneglene ut på vandring for å finne bedre beitemarker:-) Det er nemlig veldig tydelig at de oftere klatrer oppover glasset i helt nyetablerte kar, der det enda ikke er "lagret" særlig føde i sand og gruslaget på bunnen. Men etterhvert som mat og visne planter kommer ned i bunnlaget, slutter sneglene med krypingen. Eller de gjør det ikke særlig ofte lenger. Jeg har noen sandsnegler i en 19 liter der jeg har bare kirsebærreker. Dette karet får lite mat, sjelden, og da hender det at sandsneglene sitter på glasset. Men så fort jeg har matet litt en periode, så slutter de med det.
Historien gjentar seg !
Merkelig dette her !
Da sandsneglene/pestsneglene mine etterhvert syntes å overta min 180 lt.
totalt skulle jeg prøve noen måter å få kontroll på utviklingen. Jeg kjøpte
omtrent samtidig 6-8 "mordersnegler" og et par artige "tigerbotia" i karet.
Sammen klarte de jobben perfekt, men samtidig begynte også pestsneglene
å vandre mot toppen av karet i hundretall hver dag. Dette skjedde faktisk ikke ikke på samme måte tidligere..! Teoriene om sirkulasjon av kaldt vann og varmt vann holder nok rent fysisk, men når historien gjentar seg også i dagevis etter at vannet er skiftet ut vil nok ikke denne teorien gjelde for et kar med normale vannverdier/vannsirkulasjon og tilfredsstillende lyssetting.
Er det mulig at sneglene faktisk føler denne nye "faren" nede på bunnen og prøver å vandre mot tryggere områder ??
Ja alle snegler vil føle fare og rømme til et tryggere sted. Hvis du har rotet ol i bunnen på karet så vil automatisk sneglene rømme til tryggere sted. Det samme med eplesnegler når jeg roter i mine kar så graver eplene seg ned pga at de værer fare. Det samme tror jeg har skjedd med dine sand og damsnegler de rømmer fra en plass de føler er truende for dem. Når det er trygt igjen så vil de vende tilbake. )
Når jeg skiftet alt vannet var det med ca lik tempratur som karet selv. Så dette med kulde på bunn stemmer nok ikke i mitt tilfelle.

Nå en dag etter sitter de fremdeles helt i vannkanten begge 2. Rett ved siden av hverandre. Sitter bak ved varmekolba, men er jo 26grader i vannet som burde være mer enn varmt nok. Merkelig dette her.
Sandsneglene kan gå opp på glasset av mange årsaker, hvis den føler seg truet, skal føde og hvis det er lite mat i sanden. Jeg har masse sandsnegler og jeg har mine overalt i karet. Det ligger masse godbiter i vannkanten i et kar. Hvis vannkvaliteten er dårlig så vil de krype ut og over vannlinjen for å rømme. Så det er ikke noen indikator på dårlig vannkvalitet fordi om de tar en tur opp glasset. Sullene og javan klatrer helt opp til vannkanten de også. )
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap