Ang sebraciklide oppdrett

Hei

Jeg tenkte prøve meg på sebraciklide oppdrett siden det ikke skal være så vanskelig. Hadde en 63liter stående, tenkte prøve med denne.

Etter litt frem å tilbake pga alle var hunner oppe der osv, (3stk) heiv jeg oppi en sikker han til disse 3 hunnene. Disse er fra 3-6cm.

De har fått endel huler i form av steiner og kokosnøtt huler med åpning i bunn.

De spiser godt, vokst siden jeg fikk de, men ser ingen tegn til noe lek gitt.
Dette karet står oppe på det ene soverommet så blir ikke så veldig mye observasjon fra min side heller.

De har nå gått der litt over 2mnd. Ingenting skjer, jeg er litt råd vill. har sett litt graving te tider. ser ingen krangling, ingen leking, de bare svømmer rundt å ikke bryr seg om hverandre liksom. hehe

har noen noen tips? få fart på sakene? kan det hende ingen av disse 3 hunene vil ha denne hannen? jeg tenkte se om det dannet seg ett par så ta vekk resten.

hjeeelp :P
Det komer væer du siker
det er ikke muligt å ungå yngel på de xD
Ta ut noen hunner.
La kun den største hunnen få gå sammen med hannen.

De bør også bli store nok til å bli kjønnsmodne. Det er de ikke ved 3 cm.

Og du er 100% sikker på at du har begge kjønn?
Hei

mitt øyemål er ikke helt 100, de er nok 5cm cm etter en titt på målestokke. hehe.

kjøpt de av en oppdretter på disse, fikk først 3 hunner, da jeg skulle ha 1han + 2 hunner.

fikk ettersendt en hann, men jeg er ikke sikker, kan legge ut et bilde av han jeg

har bilde av de 3 hunnene, må ta av hannen

her er iallefall en tråd jeg lagde da jeg skulle finne ut hva disse 3 hunnene var.

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=46845&message_id=364955#364955
De er så skye nå,men fikk noen bilder, usikker på hvem jeg tok bilde av, men er noen av disse en hann??


Begynner se groper rundt omkring, de passer hulen litt, men ikke heletiden.
Jeg får vel bare vente
Jeg så nettopp på den andre tråden din om det var hunn eller hann. Første innlegget, bilde nr. 2 er garantert en hue. Hunnene blir oransje på buken (kan forekomme på finnene også) Så sjekk om dine er det De som er litt mørkere er hanner (vanlig uten noe oransje, men de kan bli litt blå på finnene.) Er ikke sikker på om man ser oransje på hunnene når de er mindre som 3 cm.
De ser nok litt små ut ja.
Det ser forøvrig ikke ut som rene sebra chiclider.
Ser ut som hybrider. Mulig hybrid med spilurus.
Dette er forøvrig vanlig, da mange har disse sammen, og det blir yngel på disse.

Men veldig synd at rene arter blandes.

Skal ikke påstå dette sikkert. Men syntes det var noe "rart" med øynene bla.a. (fargen)
å hybrid? hm trodde var rene sebraer. litt synd hvis det er tilfelle.

Tok ikke bilde av de jeg veit er hunner
Vidar-Alexander
Skal ikke påstå dette sikkert. Men syntes det var noe "rart" med øynene bla.a. (fargen)


Fargen på øynene? Jeg synes de øynene ser normale ut.
Ser at de har gravd noen syke groper, spesielt forann kokkosnøtt hulene. Den ene hunnen passer på inngangen te tider, men hun er der ikke heletiden. Hule er tom for øyeblikket


Men dette er et tegn på at de begynner å kanskje tenke på lek?
ja sikkert ikke så mange som synes det er spennede men når jeg tittet inni den ene hula ista, sto det 2 stk sebra foreldre å passet på en haug med små yngel! så moro!!

Jeg fjernet 2 hanner, så nå går kun foreldrene med de, skal jeg fjerne disse etterhvert også? evt ta ut noen yngel i yngel kar ?

Vil at flest mulig skal bli store, mater med fiiiiin flakfor og avskallet artemia, en ikke så lett for yngelen å få tak i det ser det ut som. noen tips?

Dette er første gang disse har yngel, så håper det går bra!
Veile ikke det
det er ikke noproblem de er så flike forelde at du ikke trenger å ta ut noe
om noen er innom her eller ikke veit jeg ikke, men tenkte dele med dere at de svømmer rundt med begge foreldrene, en hel klynge. De hiver de inn i hula på natta. fasinerede å se på, aldri hatt oppdrett på noen som legger egg før

legger med noen svært dårlige bilder
Jeg har vært litt overivrig ang foring, litt redd for at yngelen ikke skulle f i seg mat. Dette har resultert i nitrit, uff det skulle jeg tenkt på!

Jeg bytter endel vann hver dag, håper yngelen tåler det. Tok ut 10stk å satt i en fødekasse i et annet kar også.
Hei!
Heldige deg

Jeg prøver meg også på dette oppdrette Har et lekspar (3-4cm) i et 32 liter og de har lagt egg en gang og de klekte men så slo en av de seg vrang siden det var første gang og spiste alle ynglene Synn men får bare håpe på at et nytt yngel kommer snart

Lykke til! NB! Du vet sikkert dette men sebraciklide yngel eter kun planteføde når de er små I tilfelle du ikke visste dette :B
Det er en bragd og IKKE få til opdrett på sebraer de klarer seg utmerket uten hjelp fra oss
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap