Guppy yngel.

Hei, jeg trenger litt hjelp.
For ca 7 uker siden fikk jeg endel guppy yngel. De har vokst endel, men jeg syns de vokser så fryktelig sakte. Når kan man begynne å se farger å sånn på de? De er alene i en 15 l bolle. med varmekolbe, friske planter og litt pynt. Vannverdiene er veldig bra og det virker som de trives. De spiser med god apetitt og svømmer rolig rundt. Jeg mater de 2 -3 ganger daglig og har lys på over bollen på dagen og utover kvelden. Er det noe jeg kan gjøre for at de skal få det bedre? Prøver å få til noen bilder, men det er jo nesten umulig. De syns jo så dårlig på kamera, når jeg bare har mobil å ta bilde med. hvordan kan jeg eventuellt legge ut en liten filmsnutt av de?
En 15 liters bolle uten filter? Høres ikke bra ut. Du nevner ingenting om renholdsrutinene dine for disse ynglene, og hvor ofte skifter du vann på dem og hvor mye pr gang?

Hvis du bare gir dem vanlig flakfôr dagen lang, så vokser de ganske sakte. Jeg vet ikke om noen fisk som vokser brukbart på flakfôr i grunnen, det er ikke akkurat det mest næringsrike man kan gi yngel.

Skittent vann fullt av urin, avfall og oppløste matrester er noe av det mest veksthemmende som finnes for yngel. Uten filter må du skifte omtrent alt vannet hver eneste dag. Minst 90%.
Vannet bør du sette klart i en bøtte dagen før, så det er romtemperert og har samme temperatur som det i bollen når du bytter.
Plussmedlem
Fór de med frossen artemia eller mygglarver e.l. Jeg gir ikke flak annet en som supplement til min fisker.

Ser du spør om når du kan se farger på de? Det burde de hatt for lenge siden. De blir ikke synlig kjønnsmessig fordelt før mellom 4 til 10 uker, men fargene burde de hatt alt etter 2-3. Spesielt hannene burde ha kommet langt i fargeutviklingen etter 7 uker.
Tror du gjør best i å høre på Mona og innføre strenge vannskifteregimer. Skift nesten alt hver dag og ha vann stående klart til neste dag. Fór de med annet enn flak- og boksfór så vil nok både farger og vekst forandre seg vesentlig.
Ellers gjør du jo helt rett med kolben og plantene, men pynten kan du bare fjerne. Erstatt pynten heller med noen ekstra planter. Viktigere at yngelen har det fint enn at akvariet er pent å se på.
I tillegg vil yngelen kunne beite alger og jakte infusorier fra plantene.
Supre tips, tusen takk da skal jeg begynne å bytte vann oftere, bytter ca halvparten 2 ganger i uka. Men da må jeg bare presse inn litt strengere rutiner mellom all studeringen Og skaffe meg mer næringsrik mat til de søte små. Jeg og trodde de skulle få farger raskt, var derfor jeg begynte å undre på hvorfor ting tok så lang tid. Men da veit jeg jo det nå! Hvordan fungerer agurk og sånt type grøntfor til yngel? og hva slgs filter fungerer til en sånn type bolle. Tok vel kanskje litt i på 15 l, er vel kanskje nærmere 11 - 12, men uansett syns jeg det var merkelig at det tok så lang tid med de. Hvor store bør de være før jeg kan putte de over i 180 literen min? der svømmer det en cory, 2 ancistrus, 2 platy, 1 guppy (moren deres) og 2 eplesnegler. Kan de bli spist opp?

Syns det er så supert med et forum som dette, jeg er forholdsvis ny enda og da er det godt å ha noen å spørre
Oyoy
InaMalin09
Supre tips, tusen takk :) da skal jeg begynne å bytte vann oftere, bytter ca halvparten 2 ganger i uka. Men da må jeg bare presse inn litt strengere rutiner mellom all studeringen :) Og skaffe meg mer næringsrik mat til de søte små. Jeg og trodde de skulle få farger raskt, var derfor jeg begynte å undre på hvorfor ting tok så lang tid. Men da veit jeg jo det nå! Hvordan fungerer agurk og sånt type grøntfor til yngel? og hva slgs filter fungerer til en sånn type bolle. Tok vel kanskje litt i på 15 l, er vel kanskje nærmere 11 - 12, men uansett syns jeg det var merkelig at det tok så lang tid med de. Hvor store bør de være før jeg kan putte de over i 180 literen min? der svømmer det en cory, 2 ancistrus, 2 platy, 1 guppy (moren deres) og 2 eplesnegler. Kan de bli spist opp? Syns det er så supert med et forum som dette, jeg er forholdsvis ny enda og da er det godt å ha noen å spørre :)

det må butes en gan til dagen helst har jeg fot besje om
Plussmedlem
InaMalin09
Supre tips, tusen takk :) da skal jeg begynne å bytte vann oftere, bytter ca halvparten 2 ganger i uka. Men da må jeg bare presse inn litt strengere rutiner mellom all studeringen :) Og skaffe meg mer næringsrik mat til de søte små. Jeg og trodde de skulle få farger raskt, var derfor jeg begynte å undre på hvorfor ting tok så lang tid. Men da veit jeg jo det nå! Hvordan fungerer agurk og sånt type grøntfor til yngel? og hva slgs filter fungerer til en sånn type bolle. Tok vel kanskje litt i på 15 l, er vel kanskje nærmere 11 - 12, men uansett syns jeg det var merkelig at det tok så lang tid med de. [B]Hvor store bør de være før jeg kan putte de over i 180 literen min? der svømmer det en cory, 2 ancistrus, 2 platy, 1 guppy (moren deres) og 2 eplesnegler. Kan de bli spist opp?[/B] Syns det er så supert med et forum som dette, jeg er forholdsvis ny enda og da er det godt å ha noen å spørre :)

Etter 7 uker burde de være selv med dårlig vekst minst centimeteren store og selv om de skulle være et par millimeter under dette, regner jeg med at det skal gå bra. Det er kun platyene og guppyen som eventuelt kan finne på å smake på de. Regner med de er relativt trygge i hovedkaret.
Hvis du ikke synes det er for groteskt så kan du jp slippe oppi den aller minste yngelen du har og se hvordan det går med den. Hvis den ikke blir spist, vil ikke de andre det heller.
Platy og guppy er ikke de hissigste på yngel erfaringsmessig, så jeg tror nok du med trygghet kan introdusere mor for sine barn. Dessuten er jo akvariet ditt enormt i forhold til antallet fisk i det og det taler til yngelens fordel
Små babyer :)
De er over 1 cm alle sammen, er tilsammen 19 stk. telte idag, da jeg tok et fullt vannbytte jeg kan jo prøve å se, kanskje de vokser bedre i større kar også? det er bra jeg ikke har for mye fisk da ihvertfall, glemte forresten å si at jeg har en stim med kardinaltetra og, de er kanskje mer villige til å smake på babyene? :S

Igjen, tusen hjertelig takk!
Plussmedlem
InaMalin09
De er over 1 cm alle sammen, er tilsammen 19 stk. telte idag, da jeg tok et fullt vannbytte :) jeg kan jo prøve å se, kanskje de vokser bedre i større kar også? det er bra jeg ikke har for mye fisk da ihvertfall, glemte forresten å si at jeg har en stim med kardinaltetra og, de er kanskje mer villige til å smake på babyene? :S Igjen, tusen hjertelig takk!

Kardinalene hadde nok villet smake ja, men jeg har mine tvil om at de får det til hvis yngelen er over 1 centi. Tror du trygt kan slippe de oppi.
Tusen takk
Okei, ja de er ca 1 cm alle sammen. Uansett tusen takk for alle supre råd. Skal få kjøpt litt annen mat til de nå, har ikke dyrebutikk der jeg bor så jeg må reise for å få tak i men det er null problem. Nå håper jeg fiskene mine vokser seg stire og fine!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap