Guppydød, kan noen hjelpe?

For et par tre mnd siden kjøpte jeg 6 guppyer. 2 hanner og 4 hunner. De så ut til å trives og svømte fornøyd rundt. Så finn den ene unger, og etter noen uker begynte hun å oppføre seg rart. virket litt apatisk. hannene svømte jo rundt henne som bare det og forsøkte å parre seg. etter en ukes tid var hun død.
Så fikk en av de andre guppyene mine unger, og bare et par uker etterpå døde også denne. Jeg har testa vannet mitt i dyrebutikken, og det skulle være helt fint. har mange planter i akvariet og noen kuhliiål. Hadde de i en 60 liter, men har må flyttet de over i en 110l.
Av denne yngelen viste det seg å være 5 gutter og 3 jenter og de gutta der er 6 uker, men jakter på damene som bare det. Kan det være at de rett og slett ble slitt ut av hannene? eller kan det være at fisken var gammel da jeg fikk den? va de to mest fargerike hunnene som døde. de to andre ser ut til å ha det fint.
Jeg har nå isolert guppygutta i 60literen, så venter jeg på noen gode råd fra dere.... synes jo det er så trist når de dør. vi at de skal ha det bra....

ps. hvis dere lurer på hvor ofte jeg bytter vann, så bytter jeg ca 1/3 av vannet en gang i uka....
Ikke at jeg er noe ekspert eller noe, men hadde et lignende tilfelle da jeg kjøpte mine første guppy. Kjøpte to damer og en hann. Så døde ene dama mens hun var på tilvenning i posen før hun skulle i akvariet. Da var det en gutt og en dame igjen, og det gikk ikke lenge før den andre dama strøk med.

Noen få dager etter, dro jeg til butikken og fikk to nye damer. Den ene døde også ganske raskt, og den andre holdt ganske lenge men så døde den kort tid etter fødsel. Da hadde den vært alene med hannen noen dager. Jeg er overbevisst om at det var stress eller dårlig avl på fisken kan også hende. Men det var kun damer så døde, så stress teorien min er mest sannsynlig tror jeg.

Det kan nok være lurt å ha tre damer pr hann og masse gjemmesteder til damene tenker jeg

Og masse gjemmesteder til yngel, eventuelt flytte yngel til fødeboksen etter fødsel. Fiskemor kan bli stresset av å bli flyttet til en fødeboksen også. Jeg har bare fisket opp yngel etterpå, eventuelt man kan ha en del gjemmeplasser til yngelen, så er det di sterkeste fiskene som overlever. For eks javamose, flyteplanter, er fint for yngel som ikke vil bli spist

Lykke til


Plussmedlem
Vordende guppymødre er avhengige av å kunne ta seg et pust i bakken, så de bør holdes i kar med mange planter og gjemmesteder. I tillegg er fødselen en meget krevende prosess som koster utrolig med krefter, noe som kan ta livet av enkelte individer. Spesielt hvis de ikke får godt med fór og muligheten til hvile. Guppyhannene vil være på en yngeltom hue som fluer på sukkerskåla, så det er viktig at det ikke er en overrepresentasjon av hanner, ja, som Lis også påpeker.
Størrelsen på karet spiller også inn, da det i et stort kar vil være lettere for hunnene å stikke seg vekk.

Vannkvaliteten og kvaliteten på fóret vil også være veldig viktig, så har man yngelstinne guppyer bør man gi disse godt med næringsrikt fór, som f.eks. mygglarver, artemia, dafnier osv.
Fórer man med dette jevnlig vil man også se en høyere fødselsprosent, altså at fiskene føder flere friske og levende yngel enn på fór av dårligere kvalitet. Sist guppyfødsel hos meg talte nesten 60 yngel (på en hunn), hvor av 2 var uutviklede egg, en uten hale og en dødfødsel. Resten var tilsynelatende friske.
Hjelp! hvite flekker
Nå har jeg vært borte noen timer, og ser nå på mine to guppyjenter at de er fulle av hvite flekker, særlig på halen og alle de andre finnene. også noen på kroppen. de andre kan jeg ikke se noe på enda. ser liksom ut som om de flekkene stikker ut litt ca. 2mm store....hadde sera baktopur hjemme, så jeg slengte oppi to tbl av dette, men jeg har jo ikke peiling på hva dette er, kan dere hjelpe? Skal se om jeg kan få tatt bilde...
Eg har ei vennine som hadde fisker.
hun hadde også såne kvite flekker på fiskene sine.
hun tror at det var eit skjell som hun la oppi som gjorde det.
Har du skjell eller noe sånt i akvariet dit ?
Plussmedlem
aquadilla
Nå har jeg vært borte noen timer, og ser nå på mine to guppyjenter at de er fulle av hvite flekker, særlig på halen og alle de andre finnene. også noen på kroppen. de andre kan jeg ikke se noe på enda. ser liksom ut som om de flekkene stikker ut litt ca. 2mm store....hadde sera baktopur hjemme, så jeg slengte oppi to tbl av dette, men jeg har jo ikke peiling på hva dette er, kan dere hjelpe? Skal se om jeg kan få tatt bilde...


Høres ut som hvitprikk. Sjekk ut artikkelen om sykdom her inne for å finne ut hvordan du kan behandle den.
Plussmedlem
Trudi
Eg har ei vennine som hadde fisker. hun hadde også såne kvite flekker på fiskene sine. hun tror at det var eit skjell som hun la oppi som gjorde det. Har du skjell eller noe sånt i akvariet dit ?


Nei, det kommer ikke av skjell. Det er en infeksjonssykdom. Med mindre skjellene er skitne, innsatt med lakk eller andre kunstige stoffer, er de ikke på noen måte farlige for fisker.
Nå har jeg økt temperaturen i akvariet til 32 ¤C og så har jeg hivd oppi sera baktopur. var det siste bare dumt??? Jeg har fått tatt noen bilder som jeg håper dere kan ta en titt på, kanskje litt lettere å stille diagnose da....

nr.1: Hvitprikk?
nr.2: Hva er den "marken" som henger på gattfinnen? (vet ikke om det var riktig navn, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. )
hadde et bilde til der man kan se de hvite prikkene litt tydligere på selve fisken.....
Plussmedlem
aquadilla
Nå har jeg økt temperaturen i akvariet til 32 ¤C og så har jeg hivd oppi sera baktopur. var det siste bare dumt??? Jeg har fått tatt noen bilder som jeg håper dere kan ta en titt på, kanskje litt lettere å stille diagnose da.... nr.1: Hvitprikk? nr.2: Hva er den "marken" som henger på gattfinnen? (vet ikke om det var riktig navn, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. :))


Her har du link til artikkelen som bedre vil forklare hva sykdommen hvitprikk er. Ser helt klart ut til at du har fått det i karet ditt ja. Den er meget vanlig, men også lett å behandle. Bare følg instruksene i artikkelen.

"Marken" som henger ut gattet ser for meg ut som lys avføring, uten at jeg skal bastant på stå at det er det.
Du har fått hvitprikk på guppyene dine så enten kjører du en varmekur eller kjøper medisin mot hvitprikk. Den hvite ormen er bæsjen til fisken, men det at det at den er hvit er ikke bra. Det kan dessverre brty at fisken din har fått innvollsorm også.
Plussmedlem
Når det gjelder baktopuren så høres det jo ut som du har benyttet korrekt fremgangsmåte og produkt til dette tilfellet. Men jeg er usikker på om den vil ha negativ effekt på filterbakteriene dine, all den tid den er bakteriedrepende.

Endring/tillegg:
Jepp, et kjapt søk avdekket at Bactopur vil ta knekken på filterbakteriene dine også, så etter behandlingen må du være nøye med vannbyttene og huske å fóre på et absolutt minimum. Mål vannverdiene jevnlig og hvis du har mulighet så skaff deg filtergugge fra noen andre som har sunne akvarier gående. Går sikkert å høre med dyrebutikker i nærheten også, men det er ikke sikkert den vil være 100% sykdomsfri.
tror ikke det er avføring, for som du kanskje kan se på dette bildet (dårlig kvalitet) så kommer avføringen ut et annet sted.
Det er avføringen deres På det andre bildet var den bare lenger. Spiser guppyene dine?
er du sikker? virker som om den henger fast på gattfinnen. har hatt den der et par dager nå..... du ser den hvite stripa på finnen, og avvføringen kommer jo ut som vanlig. men det er dårlig kvalitet, så ikke så lett å se at "marken" er der også.....

fiskene har forresten god appetitt..... men ser jo at jeg skal mate et minimum nå. Hvordan virker dette på kuhlii-ålene, malla og noen værhår-ål jeg har i samme karet tro?
Ja, jeg er veldig sikker, i og med den sitter der ganske lenge forsterker det teorien om at det er innvollsorm, noe som forøvrig er veldig hos guppy.
huff, starkar fiskene mine. føler meg som den dyreplageren nå. gir dem hvitprikk og invollsorm. er det noe jeg kunne gjort for å forhindre dette? Hva slags behandlig skal de ha for denne innvollsormen da?
Det er ingenting du har gjort galt. Dette er butikkens skyld. Er usikker på hvilken medisin som anbefales mot dette så det kan jeg dessverre ikke svare på.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap