Rar lukt som kommer fra akvariet:(

jeg lurer på hva det kan være så laver en vemmelig lukt i rommet, det kommer fra akvariet menne finne ikke ut årsaken....
er det noe eg bør sjekke? kan det være lyset?
begyn med å vannbytte.
hvor lenge har du lyset på da?
Det kan være råtnende fisk, snegler eller planter i akvariet, eller det har muligens samlet seg så mye dritt i substratet at det stinker (men det skal en del til).

Har du sjekket at alle fiskene lever, og er det lenge siden forrige vannbytte?

Akvarier skal lukte litt, de lukter litt som kompost/våt jord, men det skal ikke stinke i hele rommet.
Har du snegler i akvariet. disse lukter helt forferdelig når de er døde
Ett eller annet som råtner, det er nå iallefall sikkert
Lyset...
menne kan det være at lyset er for sterk å for nær vannet at det kommer en rar lukt... kan det være noe med det`
nei, om det er stygg lukt av vannet, er det noe som råtner (planter eller fisk/snegler etc)
kongexD
menne kan det være at lyset er for sterk å for nær vannet at det kommer en rar lukt... kan det være noe med det`

Nei, det har ingenting å si.
Men du har piraya, har du ikke? Jeg er ganske sikker på at lukten kommer av matrester som ligger og råtner på bunnen i akvariet. Det er ikke uten grunn man sier at piraya er "grisete fisk". Det blir mye bæsj og mye matrester etter den typen fisk.
Mulig det ligger matrester i filteret også, som vil lukte.

Hva pleier du å mate dem med?

Er kanskje på tide at du tar en real slamsuging og kanskje også sjekker og evt renser filteret?
AMEN, Mona. Dette er garantert årsaken, og er et stadig problem hos "nybegynnere" med piraya og andre store fisk/rovfisk.
Disse fores med protein rikt fôr, og det skal ikke store restene til før det stinker. Når det stinker, så er garantert nitritt allerede alt for høy.

Første bud, Vannbytte og slamsuging. Ikke rør filteret.
Som du sikkert vet, så krever piraya o.l. fisk store filter. Mye større enn et "standard filter" for kar størrelsen.
Tusen takk!!!
jeg mater dem med ferdi oppskåren saltvannsfisk som er frøsen.... ellers gir jeg dem noe snaks av å te sånn som kyllingfile osv:P
Nettopp. Og derfor lukter det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap