Kirsbærreker sammen med praktbotia

hei.
Er det noen som har no erfaring med å ha praktbotia sammen med kirsebærreker.
har et forholdsvis stort kar på 600l men sliter litt med mye pestsnegler.

takk for eventuelle svar
Jeg har selv prøvd å holde Praktbotia med reker, og det tok ikke lang tid før alle rekene var borte.
Dette er dyrt levende for.
Du sier du har et stort kar på 600, størrelsen er fin for Praktbotia men hva er vannverdiene dine, hvilke fisk har du allerede osv.
Har du sett litt på Jegersnegler?
Om du ikke har andre snegler enn pestsneglene så er Jegersneglen en mye bedre løsning.
takk for svar.'
hadde en anelse om hvordan det ville gå, men var ikke helt sikker.
skal gjøre et forsøk med jegersnegler....
mosyv
takk for svar.' hadde en anelse om hvordan det ville gå, men var ikke helt sikker. skal gjøre et forsøk med jegersnegler....

Skal du gjøre et forsøk med jegersnegler sammen med praktbotia, mener du?
Hvorfor det?

Hva er vitsen med å sette inn jegersnegler i et kar med fisk som er kjente sneglespisere egentlig? Det er risiko for at det blir dyr fôring av fiskene
(om praktbotiaene ikke spiser snegler akkurat nå, kan det være de oppdager at dette er et fint kost-tilskudd neste uke osv).

Hvis pestsnegler er problemet, forsøk noen fôringsfrie dager i karet ditt av og til. Det vil kanskje sette fart i botiaene og sneglespisingen deres, og i tillegg vil mindre mat resultere i mindre pestsnegler. Bestanden av pestsnegler øker og synker i takt med avfallsmengden de finner å spise. Ikke gjort over natten, men over tid vil man merke at der det fôres mye og med mat som "støver", vil det bli store mengder pestsnegler. Sparsom og mer målrettet fôring vil gi lite pestsnegler.
Tror det var meningen å sette inn praktbotia for å bli kvitt sneglene - sånn forsto jeg det iallefall. Uansett er det ikke noen god ide og sette inn en såpass stor og forsåvidt krevende fisk som praktbotia pga snegler - de blir noen store beist og du kan glemme yngel på andre fisk i karet så lenge du har botia, de er yngelnappere av rang, dessuten må du ha flere for at de skal trives.
Ah, jeg tolket det sånn at praktbotiaene allerede var der, og det var kirsebærreker som ble vurdert satt inn.
Men det kan jo være motsatt, at kirsebærrekene er der, og at det var praktbotiaene som ikke var kjøpt enda
Funker bra her
har hatt kirsebærreker i lag med praktbotia her. Sneglene forsvant, mens rekene overlevde. Tok ut botian når sneglene var tilsynelatende borte. Jeg tror at botian har førsteprioritet på å spise snegler...Når det ikke er fler snegler tror jeg de tar rekene?
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap