Nybegynner med sommerfuglciklider

Hei
Jeg kjøpte meg to sommerfuglciklider nå i høst sånn helt tilfeldig i dyrebutikken. En hann og en hunn, bare for å prøve (siden jeg liker typen så godt). Det viste seg å være vellykket. De har nå lekt og lagt egg på den ene krukken som ligger på bunnen. Dette skjedde på lørdag, altså rundt 5 dager siden. Men plutselig i går da jeg kom hjem fra skolen var alt forsvunnet. Tenkte at det kanskje ikke hadde gått likevel, men etter å ha sett i bakgrunnen i en grop de hadde laget så hadde de utrolig nok flyttet eggene. Da jeg så på dem sist i går kveld så var de ikke lenger så hvite som de var i starten, egentlig nesten helt svarte. Vil det si at det kan bli yngel i løpet av dagen i dag eller i morgen? Har kun to ancistruser sammen med dem så det er ingen fare med andre fisker.

Noen tips til hva jeg skal gjøre senere? Har kjøpt inn mat for yngelen om jeg faktisk skulle være så heldig å få dem store.

Håper på svar fra noen som kan gi gode råd til en nybegynner.
gratulerer.
Høres ut som om det er yngel på gang ja.
Mine har spist opp eggene før dette stadium, men alle gode ting er tre.

høres absolutt ut som yngel gratulerer, det er en utrolig flott fisk. Har hatt sommerfugler selv ved flere anledninger men de har aldri kommet så langt som til faktisk å klekke yngelen. De har alltid spist opp eggene før det. Er ikke mye annet å gjøre enn å fôre lite og ofte når yngelen kommer så ordner nok foreldrene resten selv. De er flotte og flinke foreldre!
Gleder meg masse til å komme hjem å se nå, for jeg tror egentlig ikke helt på at det virkelig har skjedd. Har ikke sett noe lek på dem tidligere, så ble positivt overrasket, men det kan være fordi at jeg ikke så godt nok etter.

Hannen vokter og holder mer øye med eggene enn hunnen, men hun er opptatt med å holde ancistrusene på avstand.

Krysser fingrene
ja det er utrolig morsomt å se på hvordan de samarbeider. Vi hadde også det at hoa var rimelig bossy. Hannen stod over egga og slapp bare unna når han fikk spise. fasinerende å se på hvordan de avløser hverandre og samarbeider!
Yngel
Da har det faktisk klart å blitt yngel de kom til verden for to dager siden, og de lever i beste velgående enda.
Betyr dette at de da kommer til å klare seg?
Krysser fingrene, og det ser foreløbi ganske bra ut, foreldrene har flyttet de enda en gang, men håper ikke dette har noe å si.
så morro! vel om de klarer jeg fortsatt vet jeg ikke men fortsett å fôr for dette ser lovende ut! at de flytter yngelen ofte er et bra tegn på gode foreldre. i naturen kan de bli oppdaget hvis de er lenge på et sted så det er for å ikke etterlate lukt eller merke slik at rovdyr kan finne dem så derfor flytter de dem ofte. de kommer nok til å flytte dem gjevnlig helt til de er frittsvømmende og kanskje litt lenger, vet ikke helt hvor lenge sommerfugler passer på yngelen sin
Da har det gått et par dager, og yngelen er fritt svømmende, vokser hver dag og jeg tror det er rundt 50 stk som enda lever i godt behold. Foreldrene har mye å gjøre, men tar godt vare på ungene. Tror virkelig at dette kan gå vegen
så morro! har vel aldri hørt om noen som har fått det til så fort og vellykket! hold oss oppdatert!
Man kan vel si så langt så godt, men i går ble det en sikkelig krangling mellom mor å far og på et blunk så var alle barna borte. Tror ikke de skjønte helt hva de skulle gjøre videre, men når de først har kommet så langt så kan det vel gå greit igjen senere. Men men, skal ikke klage, syntes det gikk kjempe greit Får bare vente til neste gang, kanskje det går bedre da
Hunnen er allerede rød på buken så det kan nok gå ganske greit ^^
lykke til siri, kanskje du klarer det neste gang.
de trenger gjerne litt trening før de skjønner "gamet". at de fikk frittsvømmende yngel allerede første gang er et veldig godt tegn. mine spiste opp eggene de tre første gangene så dine er kjappe i hue :P

lykke til, det går nok bedre etter noen forsøk
spennende å følge med videre. Mine har også spist opp eggene i løpet av natten, men det kan jo også være ancistrusene som har vært på eggsmaking..
Black_Flys
spennende å følge med videre. Mine har også spist opp eggene i løpet av natten, men det kan jo også være ancistrusene som har vært på eggsmaking..


Skal man ha oppdrett av ciklider som legger egg åpent, så må man droppe ancistrus, L-maller og corydoras i samme kar. Disse er nattaktive og vil ha et festmåltid med egg på natterstid:P
Oppdaget igår at et sommerfuglciklidepar passet på noe bakerst i et 63l kar, idag hadde de flyttet over til det andre bakre hjørnet, nå er de flyttet opp i "bladverket". De gikk sammen med noen andre fisk, fikk fjernet dem. Men ikke en apistogramma agassizii hunn, tror ikke jeg klarer å fange den uten å lage totalt kaos. Dette er electric blue / neon blue varianten, derfor har jeg veldig lyst til at de skal klare seg. (Faren er på avatar bildet til venstre. ) Vet ikke om jeg burde foreta meg noe?
Tenker at apisto'en kan fungere som en "target" fisk og dermed styrke samholdet og yngelbeskyttelsen hos foreldrene. Foreldrene er et nydannet par, satte dem sammen 30. nov.
Vet ikke helt? Burde jeg prøve å ta ut egg / yngel før de blir spist? Apisto'en eller alle voksne, kaos eller ikke kaos?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap