Hvor går grensen på hardt og bløtt vann?

Leser at fks corydoras gjerne vil ha surt og bløtt vann, og at ciklider liker det motsatte (hvis jeg har forstått dette riktig !?) Har sett litt i fiskebasen og fks: corydoras julii liker Ph 6.0 - 7,5 og gh 2 - 12
en ciklide var ph 5.5 - 7.5 og gh 0-10

Hvor deler man grensen?
Ph,gh,kh
grenser går vel omtrent på ph,7. nøytralt vann.

alt under er surt vann, mens over 7 er alkalisk hardt vann

syrer og baser rett å slett,.

så er det det med KH, og Gh
karbonhardhet og generell Hardhet.
og Th(total hardhet)

og er hvor mye kalk og salter som er i vannet,., dette er med på å bestemme Ph(altså syre/base) konsentrasjonen i vannet..

hadde jeg hatt mere kunskaper om dette , skulle jeg gått litt mer i dybden,. men det kand e som er mere skolert på emnet en meg sikkert si mye mer om en meg
Tusen mange takk Filathor for svaret Svaret ditt fikk meg til å gruble på hva karbontetthet var, så da jeg googlet dukket selvsagt Wikipedia opp, - og...

Jeg har litt fort for å spørre før jeg tenker at jeg kanskje kan undersøke litt selv, -Wikipedia har selvfølgelig alle svar man ønsker, - nesten

Hardhet (dH°) CaO-innhold (mg/l) Betegnelse
0-2 0-14 svært bløtt
2-5 14-36 bløtt
5-10 36-71 middels hardt
10-21 71-150 hardt
21 150 svært hardt

pH, forkortelse av latin pondus Hydrogenii eller potentia Hydrogenii (pondus - vekt el. potentia - styrke, hydrogenium - hydrogen), er en måleenhet for surhetsgrad i vannløsninger.

En nøytral løsning, rent vann, har en pH på 7. Løsninger med pH under 7 er sure, de som har pH over 7 er basiske. De fleste stoffer har pH mellom 0 og 14, men pH-verdier under null og over 14 forekommer.

Skal skjerpe meg med spørsmål, tror jeg, he he

Tilfeldig bekjentskap
© Tom André Fossen
Reklame for plussmedlemskap