Hva feiler det guppy'en min ?

Se på denne.... Den er avmagret og har pukkelrygg. Fra hva jeg leser om endetarmsorm så likner det jo, men jeg har aldri sett noe fra endetarmsåpningen hverken på denne eller andre fisker i karet, enda jeg har studert dem lenge og vel....
De øvrige fiskene virker spreke. Har ellers neon og kardinaltetra, cory, ancistrus, og dolkstikkertetra.
De sist anskaffede til karet er guppy'ene for ca 3,5 mnd siden. Jeg har mistet 3 stk av dem siden, alle etter å ha vært avmagret (men da uten denne pukkelryggen).
Pukkelryggen kan kanskje komme av innavl? Guppyer avles det jo ukritisk på, og arten sliter mye med innavl nå.
Guppyhunner blir ofte slik med alderen. Det vanlige er da å avlive dem.
Ja det kan jo kanskje være alder eller innavl.... men de er jo relativt nye fra butikk ( i den grad det er en garanti...) og den var jo ikke pukkelrygget før nå den siste tiden ??
Bakterieinfeksjon
Tror det kanskje kan være en bakterieinfeksjon, selv om da pleier hele kroppen og være knekt.

[External Image]

Men støtter teorien om innavl mest. Har selv hatt et par guppyer jeg har mistenkt innavl på etter de har fått skjeivheter i kroppen. Har avlivet dem da med kokende vann
Bilde er forresten fra JBL Online Hospital (kan være til god hjelp for og påvise sykdom)

Takk for innspill og for nettsiden med bilder. Ser ut som kvelden er kommet for denne uansett, så kanskje heller før enn senere. Hvis det er bakterielt, hvor stor er sjansen for at øvrig fisk blir syk? Bør resten av vannet behandles på noe vis ?
Viderebehandle?
Jeg ville sett det litt an. Hvis dette er på grunn av innavl trenger du nok ikke noe medisin eller salt i karet. Hvis du ikke har maller eller annet kan du jo kjøre en saltkur for sikkerhets skyld. Guppyen tåler en del salt.

bruk gjerne en teskje ektozon eller jodfri salt per fem liter. Men hvis du ikke mistenker noe smitte i det hele tatt så vent heller med og kjøre saltkur.

Ektozon er ikke noe bedre enn vanlig bordsalt. Og det skal ikke være noe stor forskjell på med jod eller uten jod. Men for sikkerhets skyld syntest jeg det er bedre og bruke uten.

En bettaoppdretter har en god oppskrift på saltkur hvis du er usikker

se nederst på siden
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap