Hvilken fisk kan være med guppy??

er det noen som vet om noen fiske arter som kan være med guppy ??
Det finnes mange fisker som kan være med guppy. Må nesten vite størrelsen på karet, og om det er snakk om flere fisk i øvre, midtre eller nederst sjikt.
akvarie er 174 l . det er kun 2 guppy i akvarie.det har ingen ting å si om det er midt-sikt eller bunn-sikt bare skriv hvilken arter som kan være med guppy
Da kan du velge og vrake. Vil anbefale deg å i hvert fall anskaffe flere guppyer (fler hunner enn hanner). Hvis du har fin sand i karet finnes det mange fine corydorasarter f.eks Corydoras panda. Ellers kunne du anskaffet deg et par med Ancistrus sp.oppdrettsvariant f.eks. De er enkle å få til å leke også så da kan man få man småtasser i karet Finnes mange fisker der ute. Her kan du hvilke som passer inntil 180liter.
Molly, L-maller, C-maller

Ikke miks L og C maller.

-Tim
Hva er galt med å mikse L-maller og C-maller? Har det selv, og har aldri hatt problemer med det?
Joanna & Pål
Hva er galt med å mikse L-maller og C-maller? Har det selv, og har aldri hatt problemer med det?

Det KAN gå, men L-maller kan være teritorielle, og C-maller svimer rundt overalt og skjønner ikke dette med teritorie.

Mona O har skrive litt om dette i diverse tråder.

Med god plass og lur innredning kan det nok gå bra.

-Tim
Tim
[QUOTE=Joanna & Pål]Hva er galt med å mikse L-maller og C-maller? Har det selv, og har aldri hatt problemer med det?

Det KAN gå, men L-maller kan være teritorielle, og C-maller svimer rundt overalt og skjønner ikke dette med teritorie.

Mona O har skrive litt om dette i diverse tråder.

Med god plass og lur innredning kan det nok gå bra.

-Tim

Ja, det jeg klar over, men det går fint i alle mine kar. Har aldri hatt noen problemer med det (har førøvrig heller ikke hørt andre har hatt problemer med det. Vet om mange som har L-maller med C-maller). Synes derfor det blir feil å si at man ikke kan blande L-maller og C-maller. Så lenge man har god beplantning, og huler til L-mallene skal det ikke være noe problem
Ok. Jeg vet ikke. Bare "siterte" Mona O.

-Tim
Det stemmer at jeg har skrevet om det, men som Joanna er inne på, er ofte innredningen det som bestemmer hvorvidt det går bra eller ei
Og temperamentet på de aktuelle L-mallene
En grinete og territoriell hann L-malle jager ut alt og alle dersom hans plass under trerota er den eneste som finnes i akvariet. Og skader kan oppstå. Men forsyner man L-mallene med huler som er plassert slik de liker det, og trerøtter der alle kan velge sin yndlingsplass, så vil det nok gå bra.

I et tilfelle jeg hadde med en stor og sur Ancistrus, så hadde jeg kun en trerot som lå slik at maller (både C og L) fikk plass under den. Denne Ancistrusen var temmelig mannevond og anrep etterhvert alle som forsøkte å komme under treorota. To Corydoras strøk med, pga store sår på kroppssiden forårsaket av Ancistrusens raspemunn.

Når det er sagt har jeg hatt L-maller og Corydoras sammen i andre kar, men da har jeg lagt mye mer omtanke bak innredningen og sørget for at alle får sin foretrukne hvileplass/skjulested.
L-maller = huler med bare en åpning
C-maller = åpne men skyggefulle hvileplasser under trerøtter som står litt opp fra bunnen (slik at de ikke blir sett ovenfra når de ligger under den)
Fin oppklaring Mona.

Jeg burde har skrive at man må være forsiktig ved blanding av C og L maller.

-Tim
men er det noen som vet noen andre fisker som kommer godt overens med guppy?? ::::::::
men johanna og pål kan alle fiskene på det fiske søket være med guppy??
sigen
men er det noen som vet noen andre fisker som kommer godt overens med guppy?? :::::::::)

Har du sett alle de fine danioene som finnes ? Sebradanio og leopard-danio er begge veldig enkle å få til, finnes ofte i butikkene. Det er stimfisker, så du bør kjøpe minst 6 eller flere av dem. Siden du har såpass stort kar kan du fint ha 20, så stimen blir fin. Eller hva med glødelys-danio?

Guppy og sverddrager er en perfekt kombinasjon, synes eg. Et flott skue!
går disse fiskene bra i lag ???

neontetra x15
scalara x4
stjernedanio x18
guppy x8
ansistus x5
molly x4
sverddrager x4
sigen
går disse fiskene bra i lag ??? neontetra x15 scalara x4 stjernedanio x18 guppy x8 ansistus x5 molly x4 sverddrager x4

Pass på at neontetra og guppy er stort nok at de ikke passe i munnen til scalara. Jeg satt ca 20 guppy 1,5 - 2cm lang oppi min 240 liter med 4 scalara. En time senere va d bare 5 guppy igjen.
Hvis du kjøper ancistrus fra butikken, være forsiktig....kjøpt en sjøl når vi va 'nybegynner' noe år siden, dama sa den skulle passe fint i en 35 liters kar. NIKS! Fordi den va faktisk IKKE en ancistrus, men en Gibbiceps som bør være i 500 liters kar og kan muligens vokse 50 cm lang, men tenkt ikke på det når den va bare 4 cm lang og dama sa "ja, den passer fint i en 35 liters!" :-/
går disse fiskene bra i lag. i et 100 liters akvarium ;?

neontetra x15
guppy x10
ansistus x3
molly x4
sverddrager x4
Plussmedlem
sigen
går disse fiskene bra i lag. i et 100 liters akvarium ;? neontetra x15 guppy x10 ansistus x3 molly x4 sverddrager x4

Disse burde gå fint sammen. Og du kommer mest sannsynlig til å få latterlig mye yngel etter hvert.
Eneste er at du får hele 33 fisk som oppholder seg i det samme skiktet i karet (topp og midtskikt). Og 18 av disse fiskene er velkjente for å formere seg veldig.

Personlig synes jeg det blir for mange fisk på samme sted, og hadde følt at karet ble urolig, som en "fargesuppe". Hadde lignende sammensetninger (dog ikke så mange av hver) i min spede akvariebarndom, og følte alltid at noe var feil. Når jeg begynte å kutte ned på antall arter i samme vannskikt så jeg hva jeg hadde følt var feil i karet - for mye fisk som spruter hit og dit. Det ble rett og slett ikke det harmoniske og rolige inntrykket jeg egentlig ville hvile øynene på. Men - du kan jo være skrudd sammen forskjellig enn meg.

Men jeg synes fortsatt det er mye fisk. Om du absolutt vil ha de tre forskjellige levendeføderne, ville jeg holdt meg til en trio av hver.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap