Problemer med tempratur

Hei

Jeg har fyllt mitt akvarie med sand, planter og diverse små ting. Montert pumpe, varmekolbe og temp måler.
Akvariet er ca 60 liter.

Da jeg fyllte det med vann så hadde jeg 25 grader spring vann oppi.
Problemer er att temp vil ikke holde seg på 25 grader, den ligger på ca 19.
Varmekolben lyser og er varm. Jeg har juster den opp på maks for og se om dette gjør utslag uten og lykkes. Det er ovefr 1 døgn siden jeg fyllte det med vann.

Noen som kan hjelpe meg med dette?

På forhånd takk.
Inaktiv bruker
Min første tanke er at....
... varmekolben din ikke funker slik den skal eller er underdimensjonert. Hvor mange watt er den på, og hvor stort kar er den beregnet på? Har du lukket topp på karet, ev. dekkglass, slik at avdamping ikke reduserer temperaturen?

Har ikke selv behov for varmekolbe hos meg, da jeg sliter med motsatt problem - for høy temp. Men har brukt varmekolben som fulgte med karet i forbindelse med varmekur o.l., og da har den funket slik den skulle.

Dersom du har en annen varmekolbe du kan prøve ut så hadde jeg gjort det. Er det nyinnkjøpt utstyr så har du jo mulighet for å bruke garanti på slike feil.
Kolben er på 50watt. Den står nå på full verdi, altså 31. Den lyser konstant, og når jeg tar den opp for og se om den er varm så er den det hver gang. Tempen i akvariet er nå 18 grader.

Mulig denne er for liten for mitt 60 liters akvarium?

Til opplysning så venter jeg på lokket mitt, da det jeg har nå er litt lite og dekker ikke hele toppen. Mulig dette er med på om svekke tempraturen?



Plussmedlem
50 W skulle være tilstrekkelig til 60 liter. (Regner med at karet står innendørs i normal romtemperatur.)
Er du sikker på at temperaturmåleren din er korrekt?
Akvariet står innendørs i rom temp. Temp måleren skal være riktig. For når jeg tar den ut så synker tempraturen. Den stiger også når jeg tester den i varmt vann. Tar jeg fingern oppi så er vannet mer kaldt en lunket. Så 18 grader stemmer nok.

Jeg må jo rundt 25 grader før jeg begynner og sette oppi fisk.
Mulig jeg prøver med en kolbe til, da jeg får lånt en av en jeg kjenner. Men er usikker på hvor stor den er..
Det er jo merkelig at vannet i akvariet er kaldere enn luft-temperaturen i rommet det står i, når det tross alt er gått et helt døgn? Det stemmer jo ikke helt. Vann blir jo ikke kaldere enn rommets temperatur når det har fått stått lenge nok.

Jeg tror derfor termometeret ditt er litt feil. Du har vel ikke 18-19°C i rommet der karet står?
Eller har du det på soverommet rett ved et vindu som står åpent på lufting?
Plussmedlem
Kriz 85
Akvariet står innendørs i rom temp. Temp måleren skal være riktig. For når jeg tar den ut så synker tempraturen.

Den skjønte jeg ikke helt.
Den viser 18 grader i karet. Så synker temperaturen når du tar den ut?
Har du det kaldere enn 18 grader i rommet?
Du kler deg godt på vinterstid, håper jeg
Hva stopper måleren på utenfor karet?

25 graders vann kjennes egentlig kaldt ut. Hadde dusjen din kun gitt 25 graderC så hadde du sikkert tatt en meget rask dusj.
Jeg har nå anskaffet meg en ny varmekolbe på 50watt. Har den i tillegg til den andre som jeg tror er defekt. Så nå setter jeg den på 25 og håper at tempraturen stiger. Jeg har en liten mistanke om problemet ligger i att jeg ikke har lokk som dekker helle toppen. da det kommer ganske mye luft og varme ut. Siden jeg har et lokk som er til 54L akvariet og mitt er på 60L.

Når jeg skriver "når jeg tar tempføleren ut" så mente jeg selvfølgelig att jeg tar den ut og tester den ute i kulden. Hehe.. For så og teste den i vannet igjen. Den skal være riktig. Tar jeg fingeren i vannet så er det mer kaldt enn det er lunk. Prøver jeg og varme opp 25grader vann så er jo dette lunk i..

Takker for svar! Nyttig forum med mange mennesker som har erfaring og kunnskap. Det er veldig greit for en nybegynner. Har lest veldig mye og prøvet meg frem. Har det meste av dråpetester og lign. Så jeg tror fiskene skal få det bra hoss meg når akvariet er klart.
Hvor har du plassert kolbene i karet ditt?
Står de i et rolig hjørne?
I så fall, kan det godt hende at det faktisk er 25 grader rundt kolbene, men ikke ellers i karet.
Da vil ikke kolbene varme mer, fordi sensoren deres registrerer at det er allerede så varmt som det skal være.
Hvis det er tilfellet bør du prøve å plassere kolbene et sted med mye sirkulasjon, gjerne foran utblåset til en pumpe osv.
Kolben er plassert midt i akvariet va den bakre veggen.
Plussmedlem
Utendørs, ja Hehe...da skjønner jeg.
Jeg var et øyeblikk bekymret for helsen din

Da må vi tro at du snart får temperaturen der den skal være
Har selv en 50 watts kolbe i et 54 l karr som står i et rom med mellom 18-20 grader i, og jeg har ingen problemer med og holde 28 grader stabilt i det karret.
Høres helt merkelig ut det du skriver, det er jo umulig at tempen i karret kan være lavere enn rom tempen.
Jeg tror nok du har problem med temp.måleren din,men du får vel fasiten straks siden du har kjøpt en ny varmekolbe...
Problemet er nå løst. Med nytt termometer og riktig lokk på plass fikk jeg stabilisert tempraturen.

Jeg har 25 grader i vannet mitt nå. Noe som burde være en grei tempratur for fisken skulle jeg tro. Det er det de pleier og ha i diverse dyrebutikker og det ligger ca midt i mellom min - maks på de aktuelle fiskene jeg skal ha i mitt akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap