Bga og mørkelegging?

Har et problen med BGA, det legger seg som et teppe midt i karet (noe som er snodig siden det er ganske mye sirkulasjone der). har prøvd å slamsuge det vekk men kommer tilbake med en gang. Nå har det angrepet javamosen også!

Tenkte nå å prøve å mørkelegge karet, men hvor lenge burde det stå mørkt? Og vil planter, fisk(yngel) eller snegler ta skade av mørkeleggingen?

Her har du info om bekjempelse av bga.

Planter kan ta skade av mørklegging, men da skal det vere mørkt en stund.

Hvor lenge er en stund? Tenkte å la det stå mørkt en uke.
En uke kan nok bli i lengste laget for mange av plantene.
Ett alternativ til mørklegging er å bruke Tetra General Tonic, dette tar knekken på Bga som er bakterier. Men det gir nok også filterbakteriene en skikkelig omgang.
Husk å fjerne mest mulig alger før du mørklegger eller eventuelt bruker GT, da en stor mengde døende alger gir ett særdeles usunt miljø.
Ok takk for svar. Da prøver jeg en 4 dagers. Disse bakteriene ligger også nede i sanden og inne i krinker og kroker som er vanskelig å komme til, så jeg får ikke fjernet alt. Tenker at hvis jeg starter nå med mørkekuren, så tar vannbytte om to dager og så to dager til med mørke vil jeg unngå dårlig vannkvalitet. Høres det logisk ut? har også 10 eplesnegler i karet som jeg håper spiser de døende BGA.
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=49307&sr=21

Hei!
Hadde lignende problem for ikke lenge siden. Løsningen min ble corydoras maller og flere planter. Her er tråden jeg starta, fikk mange gode tips

Legger til at mørklegging ikke funka for min del, prøvde i 4 dager uten hell.

en annen ting som funker veldig bra er å drysse salt direkte på flekken, men salt er jo ikke bra om du har maller..
har samme erfaring som lis. mer planter som vokser fort og cory. mallene graver såpass i sanden at bga aldri får fotfeste
Og PÅL, det var av deg jeg fikk tipset som forvandlet meg til en lykkelig akvarieeier igjen takk takk takk
Da er cory neste på lista av innbyggere! Har masse planter både hurtig og sakte voksende, har nesten ikke plass til fler. Prøvde med noen klyper salt på flekkene, men kunne ikke se at det hjalp noe særlig. Har ancistrus med yngel, vil 4-5 klyper salt være farlig for dem i 240L? Tok 30% vannbytte etter saltkuren!
Jeg vet ærlig talt ikke om det er farlig eller ikke med den mengden du har brukt. Jeg har fått klar beskjed her inne om ikke å salte i et hele tatt når man har maller, men det jeg gjorde før jeg spurte på forumet var å drysse en klype salt på et lite område for å prøve. Da forsvant flekken etter noen timer. Men man kan ikke salte hele området uansett..hvertfall ikke jeg, det turte jeg ikke. Og det er helt utrolig for en jobb pansermallene mine har gjort, en ganske morsom fisk i tillegg
Jeg har samme problem, slenger meg på her
Jeg fikk også et skikkelig angrep av det jeg tror er bga. Jeg fikk dette da jeg bytta akvarium fra 110 L til 180L. Jeg kjøpte også inn endel sverdbladplanter og en rimelig stor hornblad plante.

Jeg prøvde slamsuging igår, men idag var det verre enn det var før jeg slamsugde.

Jeg har anskaffet 2 eplesnegler. Jeg er litt for grønn til å prøve ut med salt, men vil cory ta seg av dette med et slikt utbrudd dere ser på bildet?

Har forresten byttet 30% vann også. lyset står på max 10 timer om dagen.

Mvh Tony
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap