Hva må jeg gjøre med kokosnøtter for å bruke dem i akvariumet?

Jeg har sett noen har kokosnøtt i karrene sine og jeg syns det ser kjempe fint ut.
Dessuten så trenger jeg å gi mallene mine et lite gjemmested, så da tenkte jeg på kokosnøtt.

Jeg fant ikke noen i dyrebutikken, så jeg kjøpte selv i en vanlig dagligvarebutikk.
Men det store spørsmålet er nå, hva skal jeg gjøre før jeg putter den oppi?
Hei, jeg kan fortelle hva jeg gjorde med mine kokosnøtter.
Først sagde jeg nøtta i to med ei lita sag. Deretter gravde jeg ut all innmaten i de to halvdelene med en kniv/skje. Så hadde jeg kokende vann klart i en kjele. Lot nøtteskallene koke i en god time (vannet ble heeelt mørkebrunt). Skrapte av diverse løse "kokosnøtteskalltråder" med kniven. Til slutt tok jeg ei nebbetang og knakk av små åpninger til fiskene. Jeg har to åpninger på "hulene" så de kan svømme inn og ut fra begge sider. På den ene har jeg tilogmed festa en javabregne som nå har slått rot på nøtteskallet!

[External Image]

obs obs! husk å vær forsiktig med verktøy som sag, kniv og tang!
Dette gjør jeg når jeg skal lage (nesten) en hel kokosnøtt (isteden for en halv):

1. Jeg sager av en liten bit av skallet (Slik at jeg ikke en gang er komt gjennom kokoskjøttet.

2. Jeg Skjærer ut alt kokoskjøttet. dette gjøres enkelt ved å skjøre mange små strimler, og til slutt kan du bare pirke det av. (så løst blir det med denne metoden)

3. Jeg bruker en borremaskin til å borre hull. Pappa har mangen forskjellige borr i mange forskjellige størrelser. Ps. Borremaskiner som ikke er batteridrevet, men stikkontakt drevet kan være litt skumle av seg.

(4). Av og til borrer jeg to små hull i toppen til å feste planter med fiskesnøre i.

5. Du kan koke den, men jeg gjør det aldri. Sneglene liker å sutte inni nøtten.

6. Legg den i akvariet!

Som Viejita, Vær forsiktig med verktøy.
Inaktiv bruker
Flott artikkel om dette
her i AF, godt forklart og illustrert med bilder; Kokosnøtthuler.

Uansett framgangsmåte; lykke til!
og er du smart, gjør du ikke som meg og prøver deg på å kappe dem med gjærsag. Farlig for fingrene om det smeller.
jeg søkte faktisk på youtube, fikk en liten innstruks hvordan jeg slo kokosnøtta med en kniv, ikke eggen, men den andre siden, slo rundt og rundt, til den sprakk opp der jeg hadde slått den.

Så gravde jeg det ut med kniv som dere foreslo, kokte den i 3 timer. Byttet vann flere ganger for å få vekk mest mulig brunnfarge. Vil ikke ha brunt vann i karret.

Det er et lite hull bakerst, sånn at yngel kommer ut der, men ikke de voksne. Så er ganske grei åpning foran.

Ble faktisk ganske så fin ting i karret.

Men stusset over at ingen av mallene mine eller praktbotiane mine har vært inni hulen ennå? kan det ta lang tid?
prøv å grave den ned litt til, sånn at inngangen blir enda trangere. kan få mallene dit
Pål Laumann
prøv å grave den ned litt til, sånn at inngangen blir enda trangere. kan få mallene dit:)


det var derfor jeg lagde mine huler av halve kokosnøtteskall. har hørt at noen fisker liker trange huler og innganger. det var ihvertfall tilfelle med apistogrammaene jeg har. de graver jo og flytter på sanda slik de vil ha det selv..
Jeg kan infomere om at pleco har nettopp flyttet inn han henger for det meste oppned inni der. Så driver mine praktbotiar å går inn og ut.
Morro å se på, virker ikke som om pleco'n bryr seg så veldig mye. Den er jo vant med at de andre fiskene er rundt den.
sugemalle nr 2, hvite bitte bitte små prikker på driver å suger/gnager på toppen av kokosnøtta.

Har lest at c-maller og l-maller kan bli litt hissig på hverandre. gjelder dette også med botian og l-maller?
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap