Grønnsaker, hva og hvordan til maller og eplesneger?

Har en del maller + en eplesnegle. Ser at det står at disse bør få grønnsaker, men hvilke grønnsaker er bra? og hvordan skal de tilberedes?
Til nå har jeg gitt dem litt agurk og av og til et kokt salatblad. Vet ikke om dette er riktig, men det blir i alle fall spist. er det andre grønnsaker som kan anbefales?
Inaktiv bruker
Det er fritt fram egentlig
men selv har jeg størst suksess med kokt brokkoli og spinat. Sistnevnte er spekket med gode næringsstoffer som spesielt eplesnegler kan ha bruk for ift. skallet osv.
Det kommer ellers litt an på hvilke maller du har. Ta en titt på profilen her i AF for å se om de er altetende eller bare skal ha grøntfor. Har selv en god blanding, med bl.a. ancistrus'er som helst skal ha tilgang til en rot å gnage på for å få i seg litt trefiber (har jeg hørt).
Mine bunnfisker får ellers tabletter (tetra wafermix) flere ganger i uka.

Her går det i brokkoli, grønnerter, maiskorn og litt gulrotbiter. Dem går frossent i karet, ingen tilbereding. I tillegg får dem litt søtpotet en sjelden gang, dene fester jeg en vekt på. Så går den rå i karet.

Det går også an å bruke andre grønnsaker som spinat, potet, blomkål, etc.

takk skal dere ha. da skal jeg shoppe litt spinat og brokkoli. men trenger jeg ikke å koke det altså?
Agurk og squash er også favoritter hos mine maller.

Bruker du rå gulrot og brokkoli så ville jeg kokt dem litt.

Hvorfor koke dem? for å redusere næringsinnholdet..

Hakke
Hvorfor koke dem? for å redusere næringsinnholdet..

Nei grunnet at mine maller synes rå gulrot og brokkoli er for harde, hvis jeg koker dem litt så spiser dem de lettere.

Er minimalt noen få minutters koking reduserer næringsinnholdet.

enig, hvorfor koke den? Det tar tid, næringsstoffene blir vekke. og fiskene har like lett for å spise de
Plussmedlem
Tom K
[QUOTE=Hakke] Hvorfor koke dem? for å redusere næringsinnholdet..

Nei grunnet at mine maller synes rå gulrot og brokkoli er for harde, hvis jeg koker dem litt så spiser dem de lettere.

Er minimalt noen få minutters koking reduserer næringsinnholdet.

Tvert i mot. All kontakt med vann vil forringe næringsinnholdet i grønnsakene og høy temperatur vil bare ytterligere forsterke den effekten. Hvis du mener de ikke får i seg fóret du gir fordi det er for hardt kan du skjære mange små snitt i grønnsakene slik at mallene lettere får tak. Jeg gjør blant annet det med agurkskallet og da spiser de faktisk det også, og ikke bare innmaten.
så da bør jeg IKKE koke grønnsakene... har hivd oppi agurk til de flere ganger, og da forsvinner HELE agurken, skall og alt.
samme her Jeg kaster alltiid oppi flere tykke skiver squasj og alt blir spist opp (squasj er mye mer næringsrikt enn agurk)
Vil man mykne grønnsakene slik at fiskene lettere får det i seg, vil damping på rist i en gryte bevare mer av næringsstoffene enn koking i vann på vanlig måte.
Jeg ser helt klart at reker og spesielt eplesnegler får i seg agurk og squash kjappere om det er dampet litt og myknet opp først.

aquadilla
Har en del maller + en eplesnegle. Ser at det står at disse bør få grønnsaker, men hvilke grønnsaker er bra?

"Maller" er en temmelig stor og vidt utbredt slekt med fisk. At en fisk er en malle betyr ikke automatisk at den spiser grønnsaker.
Ikke alle maller er grønnsaks-spisere. Det er en hel del maller som er kjøtt-etere, og så har man andre igjen som spiser begge deler.

Så spørsmålet blir vel; hva slags maller har du? Hva slags arter er det? Det er lettere om du opplyser hvilke du har, så du får vite om grønnsaker er rett meny for dem.

Herbivore = grøntspiser
Omnivore = både grønt og kjøtt (insekter o.l.)
Carnivore = kjøtt-eter

jeg har ancistrus, borneo sucker og gibbiceps. Borneoen har jeg ikke sett at har vært bortpå grønnsakene, men de to artene er der støtt og stadig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap